Registreer FAQ Berichten van vandaag

Ga terug   Scholieren.com forum / School & Studie / Algemene schoolzaken
Reageren

Topictools Zoek in deze topic
Oud 13-02-2012, 21:23
Verwijderd
Ik doe naast mijn mbo studie ook thuis wat aan andere vakken. Over +- 3 maanden heb ik examen natuurkunde en biologie op vwo niveau. Het gaat aardig en ik zou begin mei aan de examenbundels kunnen beginnen.

Nu zit ik een beetje met tijdgebrek: Ik heb 3 vrije dagen per week, maandag, zaterdag en zondag. Dan probeer ik meestal mijn uren te verdelen. Ik stel ook doelen, bijvoorbeeld 15 blz biologie op maandag.

15:00: uur leren, of 5 blz biologie / 8 blz natuurkunde (ik vat hier ook lappen tekst samen in de vorm van vragen)
19:00: uur leren, of 5 blz biologie / 8 blz natuurkunde (ik vat hier ook lappen tekst samen in de vorm van vragen)
23:00: uur leren, of 5 blz biologie / 8 blz natuurkunde (ik vat hier ook lappen tekst samen in de vorm van vragen)

Dan krijg ik meestal op een dag 15 blz af van een onderwerp. Dat is per week 30 blz per onderwerp. Nu wil ik echter graag al beginnen in april aan examenvoorbereiding (examenbundels verslinden), maar gaat het me lastig om de uren goed te verdelen.

Ik wil best eens 25 blz op een dag kunnen doen, maar hoe deel ik dat dan in? Natuurkunde is meer begrijpen ipv stampen, en herhalen is belangrijk.

Ik sport ook nog eens 3 keer per week, en dat doe ik dan op niet vrije dagen. Op die dagen leer ik dan ook eigenlijk niet. Ben op mijn schooldagen elke dag half 5 uit.

Maandag: (Vrije dag van school) Leren
Dinsdag: Sporten
Woensdag: Niets doen
Donderdag: Sporten
Vrijdag: Leren
Zaterdag: Sporten + leren
Zondag: Leren

Elke dag leren lijkt me niets, omdat je dan informatie kan vergeten, of je brein raakt vol?

Hoe doen jullie dat, en wat voor tips kunnen jullie mij geven?

Laatst gewijzigd op 14-02-2012 om 16:37.
Met citaat reageren
Advertentie
Oud 14-02-2012, 07:12
Verwijderd
Waarom zou je op woensdag niks doen? Volgens mij raakt je brein echt niet zo snel vol. Ik vind het bij biologie bijvoorbeeld juist heel fijn om alles te kunnen herhalen zodat ik het beter onthou. En dat houdt dus in dat ik wel een aantal dagen per week iets aan biologie moet doen.

Misschien is het handig om na het sporten (ik weet niet hoe laat je thuis bent en of je dan nog puf hebt?) nog wat natuurkunde te herhalen. De opgaves van natuurkunde heb je al eerder gemaakt, en als je na het sporten gewoon nog wat herhaalt zou het mogelijk moeten zijn dat je sneller doorgaat met natuurkunde. Tenminste, dat is hoe ik het zou doen.
Bij biologie vind ik het zelf fijn om eerst in stapjes te leren wat je moet weten om verder te kunnen. Dus eerst het ene goed beheersen, en dan pas verder gaan met al het andere. Misschien kan je biologie per paragraaf of onderwerp gaan maken? Dus dat je niet bij die 5 blz blijft, maar dat je bijvoorbeeld twee paragrafen maakt? En dat dan samenvat of leert?

Het is lastig als je alles zo snel wilt doen, want je moet ook niet altijd willen leren inderdaad. Hoeveel moet je in totaal nog doen? Misschien is dat handiger om te weten zodat je het allemaal eerlijk kan verdelen. En weet je het voorgaande (dus alles wat je al gehad hebt met natuurkunde en biologie) al? Want dan hoef je daar niet of weinig aandacht aan te besteden.
Met citaat reageren
Oud 14-02-2012, 11:17
Verwijderd
Citaat:
Waarom zou je op woensdag niks doen? Volgens mij raakt je brein echt niet zo snel vol. Ik vind het bij biologie bijvoorbeeld juist heel fijn om alles te kunnen herhalen zodat ik het beter onthou. En dat houdt dus in dat ik wel een aantal dagen per week iets aan biologie moet doen.

Misschien is het handig om na het sporten (ik weet niet hoe laat je thuis bent en of je dan nog puf hebt?) nog wat natuurkunde te herhalen. De opgaves van natuurkunde heb je al eerder gemaakt, en als je na het sporten gewoon nog wat herhaalt zou het mogelijk moeten zijn dat je sneller doorgaat met natuurkunde. Tenminste, dat is hoe ik het zou doen.
Bij biologie vind ik het zelf fijn om eerst in stapjes te leren wat je moet weten om verder te kunnen. Dus eerst het ene goed beheersen, en dan pas verder gaan met al het andere. Misschien kan je biologie per paragraaf of onderwerp gaan maken? Dus dat je niet bij die 5 blz blijft, maar dat je bijvoorbeeld twee paragrafen maakt? En dat dan samenvat of leert?

Het is lastig als je alles zo snel wilt doen, want je moet ook niet altijd willen leren inderdaad. Hoeveel moet je in totaal nog doen? Misschien is dat handiger om te weten zodat je het allemaal eerlijk kan verdelen. En weet je het voorgaande (dus alles wat je al gehad hebt met natuurkunde en biologie) al? Want dan hoef je daar niet of weinig aandacht aan te besteden.
Dat samenvatten lukt mij niet echt, maar vragen maken wel. Bijvoorbeeld (een hele simpele):

Citaat:
Heterotrofe organisme kunnen van zowel organische als anorganische stoffen leven, en kunnen zelf geen voedsel produceren om van te leven.

Vraag: Waar kunnen heterotrofe organisme van leven, en wat kunnen ze niet?
Antwoord: Etc
En dan zet ik daar het antwoord bij om vervolgens later de vraagstuk zonder antwoord te beantwoorden. Dat lukt mij vrij aardig.

Ik moet nog ongeveer 300 blz van elk onderwerp bestuderen, en stof beheers ik min of meer. Maar ik ga bijvoorbeeld niet terug naar hoofdstuk over krachten nu (2 boeken terug). Eerst alle stof behandelen, en dan tijdens examenvoorbereiding terugkijken naar belangrijke onderwerpen.

Mischien dat ik dat per paragraaf wel ga doen, even kijken hoe dat uitpakt, want 1 paragraaf is dan 5-10 blz, en daar doe ik dan een uur tot 2 uur over om goed te leren. Doel is dus minstens 15 blz, dus dan moet ik 3-4 paragrafen leren, niet?

Ik ben meestal 5 uur thuis van school, ben ik best wel puf van schooldag. Daarna eten en dan een uur later sporten om rond 10 of half 11 thuis te zijn. Ben dan best wel moe, maar misschien dat ik dan nog wel idd wat natuurkunde vragen kan beantwoorden.

Thank you! En als je nog advies hebt, graag!
Met citaat reageren
Oud 14-02-2012, 13:34
Verwijderd
Wat voor methode gebruik je voor biologie? Bij Biologie Voor Jou staat er al een samenvatting in je boek die ik persoonlijk heel handig vind om te gebruiken. Van die punten maak ik een samenvatting met een verhaaltje eromheen zodat het niet alleen punten zijn die ik hoef te leren. Ik vind het zelf fijner om punten in een verhaaltje te leren, zodat ik het beter begrijp. En verder: zijn er geen diagnostische toetsen op internet die je kan maken? Bij mij op school werken ze met leren via internet en dan kan je een diagnostische toets maken voor biologie. Super handig, want het zijn dé soort vragen die wij op onze tentamens en toetsen krijgen.

En dan zou ik als ik jou was minimaal drie paragrafen proberen te doen. Als dat lukt dan! Meestal als je het begin begrijpt gaat het verder ook wel wat makkelijker.

Lastig dat je het zo druk hebt. Maar misschien kan je bepaalde dingen gewoon al leren en nog even in bed snel herhalen? Dat is wat ik ook fijn vind. Dan heb ik het al geleerd, dan weet ik het ook (bijna) allemaal, en hoef ik het alleen maar even te herhalen zodat ik het ook echt lang onthoud. Ik hoef dan helemaal niet veel moeite te doen, meestal ben ik gewoon binnen 10 minuten klaar omdat ik alles toch al uit mijn hoofd weet.
Met citaat reageren
Oud 14-02-2012, 13:50
Verwijderd
Let je wel op hoe je samenvat/vragen stelt? Heterotrofe organismen kunnen misschien ook niet allemaal zo goed klaverjassen. Misschien ben je beter af met stellingen maken: Heterotrofe organismen kunnen zelf voedsel produceren om van te leven. Waar of niet waar?

Overigens is 3 maanden redelijk kort, misscien heb je meer aan examens oefenen en daarmee zien waar je zwakke plekken grotendeels zitten
Met citaat reageren
Oud 14-02-2012, 15:17
Verwijderd
Ik heb niet echt tips maar wel echt superveel respect dat je dit doet!
Met citaat reageren
Oud 14-02-2012, 17:35
Verwijderd
Citaat:
Wat voor methode gebruik je voor biologie? Bij Biologie Voor Jou staat er al een samenvatting in je boek die ik persoonlijk heel handig vind om te gebruiken. Van die punten maak ik een samenvatting met een verhaaltje eromheen zodat het niet alleen punten zijn die ik hoef te leren. Ik vind het zelf fijner om punten in een verhaaltje te leren, zodat ik het beter begrijp. En verder: zijn er geen diagnostische toetsen op internet die je kan maken? Bij mij op school werken ze met leren via internet en dan kan je een diagnostische toets maken voor biologie. Super handig, want het zijn dé soort vragen die wij op onze tentamens en toetsen krijgen.

En dan zou ik als ik jou was minimaal drie paragrafen proberen te doen. Als dat lukt dan! Meestal als je het begin begrijpt gaat het verder ook wel wat makkelijker.

Lastig dat je het zo druk hebt. Maar misschien kan je bepaalde dingen gewoon al leren en nog even in bed snel herhalen? Dat is wat ik ook fijn vind. Dan heb ik het al geleerd, dan weet ik het ook (bijna) allemaal, en hoef ik het alleen maar even te herhalen zodat ik het ook echt lang onthoud. Ik hoef dan helemaal niet veel moeite te doen, meestal ben ik gewoon binnen 10 minuten klaar omdat ik alles toch al uit mijn hoofd weet.
Ik ga denk ik dan nog wat dingen herhalen voor het slapen gaan, in bed.

Citaat:
Let je wel op hoe je samenvat/vragen stelt? Heterotrofe organismen kunnen misschien ook niet allemaal zo goed klaverjassen. Misschien ben je beter af met stellingen maken: Heterotrofe organismen kunnen zelf voedsel produceren om van te leven. Waar of niet waar?

Overigens is 3 maanden redelijk kort, misscien heb je meer aan examens oefenen en daarmee zien waar je zwakke plekken grotendeels zitten
Thing is, als ik nu al examens begin te oefenen, en stof tegenkom dat ik nog niet gehad heb doordat ik nog niet bij thema x ben, dan gaat dat lastig worden.

Citaat:
Ik heb niet echt tips maar wel echt superveel respect dat je dit doet!
Merci!

Als ik slaag dit jaar dan spring ik waarschijnlijk door de adrenaline uit het raam, lol.
Met citaat reageren
Oud 15-02-2012, 08:49
Verwijderd
Juist doordat je vóór je begint te leren al weet waar de zwaktes zitten, kun je veel efficiënter werken. Ik deed zelf bijvoorbeeld automatisch alles goed bij evolutie. Ook wist ik het merendeel van voortplanting al. Misschien gelden zulke dingen ook voor jou. In drie maanden alle stof tot in detail kennen is erg lastig.
Met citaat reageren
Advertentie
Reageren

Regels voor berichten