Registreer FAQ Berichten van vandaag

Ga terug   Scholieren.com forum / School & Studie / Algemene schoolzaken
Reageren

Topictools Zoek in deze topic
Oud 10-02-2012, 19:00
Rose 3
Rose 3 is offline
hey iedereeen.
Ik zit nu op VWO 3 en ik heb een probleem.
We moeten dit jaar profielen kiezen en ik zit heel erg te twijfelen tussen N&G en E&M.
Als je kijkt naar m'n punten zou je zonder te twijfelen E&M zeggen. Maar het probleem is dat het me vrij weinig interesseert. Ik kan economie wel, maar ik weet bijna zeker dat ik er niks mee wil doen. Biologie vind ik wel heel interessant, ik ben er geen 'talent' in maar ik sta wel een 7. En ik wil er best wel wat voor doen. Ik wil ook graag een opleiding die met biologie te maken heeft. Het probleem is alleen dat je biologie niet als extra vak kan kiezen bij E&M en dat je bij N&G natuurkunde verplicht is . en ik ben nou niet echt goed in natuurkunde. Ik vind het heel moeilijk en ik sta er nu een 5.3 voor. Ik ben er bereid om hard ervoor te werken
hetzelfde geld voor scheikunde. Maar ik weet niet of ik het haal. Ik weet het echt niet, moet ik kiezen wat ik kan of wat ik wil
Met citaat reageren
Advertentie
Oud 10-02-2012, 19:43
Em.
Em. is offline
Kies NG als je echt iets met biologie wilt gaan doen, want dan heb je waarschijnlijk toch natuurkunde nodig (in ieder geval wel voor de studie biologie zelf, en ook veel andere studies die over biologie en gezondheidszorg en farmacie en dat soort dingen gaan). Heb je bovendien NG+natuurkunde, staan later nog alle studies voor je open (behalve 1 of 2 studies waar je een bepaalde taal voor nodig hebt misschien).

Je kan ook nog eerst NG kiezen en dan overstappen als het toch niet bevalt, dan heb je het in ieder geval geprobeerd.
Oud 10-02-2012, 20:50
Silvano08
Silvano08 is offline
Bij N&G is natuurkunde niet verplicht, in tegenstelling tot N&T. Maar scheikunde en biologie zijn dan toch wel weer verplicht, en ik zou je aanraden om er dan toch wel natuurkunde bij te nemen. En met hard werken kom je er echt wel, zo heel moeilijk is het allemaal niet.
Met citaat reageren
Oud 11-02-2012, 09:13
Verwijderd
op sommige scholen is natuurkunde wel verplicht bij n&g dus als je echt geen natuurkunde wil zou ik even bij jou op school informeren of dit zo is. maar ik raad je aan om t wel te kiezen
Met citaat reageren
Oud 13-02-2012, 18:35
Rose 3
Rose 3 is offline
Citaat:
op sommige scholen is natuurkunde wel verplicht bij n&g dus als je echt geen natuurkunde wil zou ik even bij jou op school informeren of dit zo is. maar ik raad je aan om t wel te kiezen
Ja ik heb het al gevraagd en het is verplicht.
Weet iemand misschien of je van profielkeuze kunt wisselen
dat je bijvoorbeeld N&G kies, maar als het echt niet lukt na
een half jaar E&M ga doen ?.
Met citaat reageren
Oud 13-02-2012, 18:40
Verwijderd
Dat hangt er maar net van af. Ik ben in 5VWO rond november nog gewisseld van profiel, maar ik kon dat omdat ik in feite 3 profielen deed. Ik liet eigenlijk alleen natuurkunde en scheikunde vallen en had toen alsnog een E&M profiel over.

Als je na een half jaar wil wisselen, dan kan je school daar best moeilijk over doen, want als je niet de vakken hebt gevolgd, dan is het wel erg zwaar om ze nog "even" in te halen.
Met citaat reageren
Oud 13-02-2012, 18:41
Rose 3
Rose 3 is offline
En nog een vraag
Ik wil graag wis A erbij doen
maar veel mensen zeggen dat dat echt niet handig is
omdat bij Na veel wis B zit.
Maar als ik ook nog eens Wis B erbij kies weet ik bijna zeker dat het onmogelijk voor me wordt : (
Met citaat reageren
Oud 13-02-2012, 18:52
Verwijderd
Wiskunde B is inderdaad aan te raden als je ook natuurkunde gaat volgen. Het is echt niet geheel onmogelijk om wiskunde A en natuurkunde te doen.
Met citaat reageren
Oud 13-02-2012, 19:03
nightrise
nightrise is offline
Wiskunde B moet je echt alleen doen als je goed in wiskunde bent anders red je het niet.
De voordelen bij natuurkunde wegen gewoon niet op tegen de nadelen.

In de 3de ik stond een 8 op wiskunde en vriendin een 6,
Nu 5vwo ik doe B en ik sta een 5 zij doet A en zij staat een 8.
Met citaat reageren
Oud 13-02-2012, 19:16
Verwijderd
Onzin. Ik heb wiskunde B ook gedaan zonder dat ik goed ben in wiskunde. Het kost wat moeite maar je kunt het prima doen zonder enige aanleg.
Met citaat reageren
Oud 14-02-2012, 06:57
Silvano08
Silvano08 is offline
Inderdaad. Wiskunde B is niet alleen voor mensen die goed in wiskunde zijn, maar beslaat gewoon een totaal ander gebied in de wiskunde dan wiskunde A. Wiskunde B is meer gericht op algebra en meetkunde, en wiskunde A meer op statistieken en kansberekening. Wel is het zo dat over het algemeen onderwerpen die je én bij wiskunde A en bij wiskunde B nodig hebt eerder worden geleerd bij wiskunde B en dat er bij wiskunde A wat minder diepgang is, waardoor wiskunde B door sommige mensen als de 'moeilijke wiskunde' ervaren wordt.
Met citaat reageren
Oud 14-02-2012, 20:03
SophieBerry
SophieBerry is offline
Toen ik in de 3e zat rekende mijn wiskundeleraar voor iedere leerling uit of hij/zij beter a of b (of c) kon kiezen. Hij keek dan naar de cijfers van verschillende hoofdstukken die meer A of B waren. Kun je zoiets niet aan je leraar vragen? Silvano08 geef ik ook echt gelijk, een meisje uit mijn klas haalde echt heel slechte cijfers op de 'A-hoofdstukken' maar staat nu gewoon heel goed op wis-b.
Misschien is het vak NL&T een optie voor jou? Ik weet neit of het bij jou op school gegeven wordt maar het is een soort combi uit nat, bio, schk, en een beetje aardrijkskunde en wiskunde. Eigenlijk is het daarvoor genoeg als je 3-4 van die vakken ernaast hebt, de rest snap je met wat extra uitleg wel. Ik heb het gekozen omdat ik geen nat wilde.
Informeren naar mogelijkheden voor bijles/extra begeleiding lijkt me geen slecht idee als je een moeilijk vak kiest maar wel bereid bent er hard voor te werken.

(offtopic: wat is het verschil tussen n&g en n&t als nat. verplicht is bij n&g?)
Met citaat reageren
Oud 15-02-2012, 06:28
Silvano08
Silvano08 is offline
Citaat:
Toen ik in de 3e zat rekende mijn wiskundeleraar voor iedere leerling uit of hij/zij beter a of b (of c) kon kiezen. Hij keek dan naar de cijfers van verschillende hoofdstukken die meer A of B waren. Kun je zoiets niet aan je leraar vragen? Silvano08 geef ik ook echt gelijk, een meisje uit mijn klas haalde echt heel slechte cijfers op de 'A-hoofdstukken' maar staat nu gewoon heel goed op wis-b.
Misschien is het vak NL&T een optie voor jou? Ik weet neit of het bij jou op school gegeven wordt maar het is een soort combi uit nat, bio, schk, en een beetje aardrijkskunde en wiskunde. Eigenlijk is het daarvoor genoeg als je 3-4 van die vakken ernaast hebt, de rest snap je met wat extra uitleg wel. Ik heb het gekozen omdat ik geen nat wilde.
Informeren naar mogelijkheden voor bijles/extra begeleiding lijkt me geen slecht idee als je een moeilijk vak kiest maar wel bereid bent er hard voor te werken.

(offtopic: wat is het verschil tussen n&g en n&t als nat. verplicht is bij n&g?)
Bij N&G is biologie verplicht (bij N&T niet), en bij N&T is dan weer wiskunde B verplicht, terwijl er bij N&G gekozen kan worden tussen wiskunde A en wiskunde B.
Met citaat reageren
Advertentie
Reageren

Regels voor berichten