Advertentie | |
|
![]() |
|
Leuk idee!
Schoon schip maken: zal wel uit de tijd van de VOC komen? Dat je het schip zo schoon maakt dat je niet meer kan zien waar het geweest is, je begint met een schone lei. En nu wordt het gebruikt bij algemene situaties, niet alleen bij schepen. Spreekwoord / gezegde: met het verkeerde been uit bed stappen. |
![]() |
|
Met het verkeerde been uit bed stappen: Vroegâh had men bedstees naast het open raam, dus je kon maar beter niet met het verkeerde been uit bed stappen.
![]() Spreekwoord / gezegde: De appel valt niet ver van de boom
|
Verwijderd
|
Appels vallen niet ver van de boom, want, ik bedoel, dat kan niet. Dus vroeger gingen allemaal mensen appels zoeken en dan viel het ze op dat die meestal dicht bij bomen lagen. Vooral appelbomen. Vroeger was het appelzoeken een groot feest, een echt familiegebeuren, en dan gingen kinderen met hun ouders lekker appels zoeken. Iedere familie had zijn eigen lievelingsboom waar de ouders en hordes kindjes omheen zwierven. Iedere familie had thuis dan ook een herkenbaar soort appels liggen. Dan zeiden mensen: 'jaja, de appel valt niet ver van de boom' (='jullie hebben eigen appels, niet andermans die helemaal ver en alles naar jullie boom zijn gerold').
En nu is het om aan te geven dat kindjes op hun ouders lijken. Spreekwoord/gezegde: Je moet de zon in het water zien schijnen. |
![]() |
|
Ik denk dat om de zon in het water te zien schijnen het water helder moet zijn (niet troebel waardoor het licht verstrooid) en de zon moet schijnen, dat zijn positieve dingen.
Ik denk dat het een vissersuitdrukking is of in ieder geval uit gebieden met veel water en dat het zoiets betekent als; je moet positief zijn. Spreekwoord/gezegde: Maak van je hart geen moordkuil.
|
Een moordkuil, daar stop je lijken in, en lijken zijn meestal lichamen van mensen waar je graag van af wilt, omdat ze je problemen veroorzaken. Het betekent dat je je problemen niet voor je moet houden en je je woede niet moet opkroppen.
Spreekwoord/gezegde: Alle gekheid op een stokje.
|
![]() |
|
|