Registreer FAQ Berichten van vandaag

Ga terug   Scholieren.com forum / School & Studie / Studeren
Reageren

Topictools Zoek in deze topic
Oud 27-02-2012, 11:17
gertjetop
gertjetop is offline
Hallo allemaal,

Ik ben er nog steeds niet uit wat ik wil gaan studeren aankomend jaar....mijn interesse is redelijk breed, en ik weet niet of ik me persé wil vastleggen tot 1 vak/gebied. Ik had van een vriendin vernomen dat ze je op de Universiteit van Wageningen de vrijheid geven om je eigen bachelor samen te stellen. Ik moet zeggen dat me dat idee wel erg aanspreekt. Alleen ik heb alleen havo, dus geen vwo, wat je normaal gesproken nodig zou moeten hebben voor de uni. Nu vroeg ik me of iemand weet hoe streng de toelatingseisen zijn? Is er iemand hier die ervaring heeft met deze ''methode''??
Met citaat reageren
Advertentie
Oud 27-02-2012, 12:19
Em.
Em. is offline
Waarom ga je dan niet eerst vwo doen? Dan heb je nog twee jaar om na te denken. En je hebt op de universiteit (ik heb geen idéé hoe het op hbo zit) ook studies als liberal arts & science, die ook heel breed zijn/beginnen waarna je steeds meer een eigen richting ingaat.

Ik geloof namelijk niet dat ze je op de universiteit toelaten met havo, vooral omdat je eerst nog prima vwo kunt doen als je zo graag die studie wilt doen.
Oud 27-02-2012, 12:19
Violina
Violina is offline
Je hebt sowieso een vwo diploma nodig of een HBO-P.

En een vrije bachelor heb je ook aan de RUG (http://www.rug.nl/let/onderwijs/Bach...e-bachelor-CIW) en de UT (http://www.utwente.nl/mb/onderwijs/a...programma.doc/). Volgens mij hebben de meeste uni's wel zo'n programma.

Als je toch voor WUR gaat is dit misschien wel wat: http://www.bls.wur.nl/NL/
Met citaat reageren
Oud 27-02-2012, 12:27
Axel11
Axel11 is offline
Zoals Em. en Violina zeggen moet je per se een VWO-diploma of een HBO-propedeusediploma hebben.

Voor Wageningen geldt dat je het profiel Natuur & Techniek of Natuur & Gezondheid moet hebben. De ruimste keuze in/na het bachelororientatiejaar heb je met N&G + natuurkunde (of N&T + biologie).

Als je wil worden toegelaten met een HBO-propedeusediploma moet je toch wel eerst kunnen aantonen dat je in ieder geval wiskunde-B, scheikunde en biologie op VWO-niveau beheerst. Bijv. door alleen in deze vakken VWO-examen te doen.

Ik denk dat na je Havo-diploma je VWO-diploma halen het handigste is.
Met citaat reageren
Oud 27-02-2012, 17:03
gertjetop
gertjetop is offline
Thanks for the tips! Hoewel vwo gaan doen misschien het makkelijkste is, denk ik toch niet dat het erg handig is, aangezien ik al 21 ben. Ik kom oorspronkelijk van het vmbo, en ben na het vmbo mbo gaan doen. Dit beviel niet zo goed, dus ben ik maar gaan werken, omdat ik simpelweg gewoon niet wist wat ik wou gaan doen. Maar 2 jaar geleden heb ik toch besloten om havo te gaan doen, omdat ik toch wat meer uitdaging zocht. Nu, 2 jaar later, weet ik het nog niet, en weet ik niet of vwo doen de oplossing is. Misschien is een hbo-propedeusediploma halen wat eenvoudiger (en sneller) dan 2 jaar vwo doen.
Met citaat reageren
Oud 27-02-2012, 17:24
Axel11
Axel11 is offline
Als je (minstens) 21 bent, kun je ook vaak een toelatingstoets doen voor de universitaire bachelor van je keuze. Dat wordt een "colloquium doctum" genoemd.
Met citaat reageren
Oud 27-02-2012, 23:02
Lente
Lente is offline
Ben je op de hoogte van de langstudeerboete? Waarom wil je eigenlijk een universitaire opleiding doen? Als ik jou was, zou ik de tijd nemen om een keuze te maken, ipv iets kiezen omdat je niet weet wat je wil. En sluit daarbij HBO opleidingen vooral niet uit.
Met citaat reageren
Oud 28-02-2012, 18:16
Camou
Camou is offline
Ik zou vwo doen. Je bent dan 22/23 als je klaar bent toch? Bij mijn studie waar ik nu mee gestopt ben waren er ook 30-40 mensen van rond die leeftijd, zelfs een van 40. En zo kom je ook niet in de problemen met de langstudeerboete etc.
Met citaat reageren
Oud 02-03-2012, 23:13
Verwijderd
Ik zou ook voor een hbo-propedeuse gaan. En dan bij voorkeur van een studie die je wel ziet zitten, zodat je dat ook eventueel kunt blijven doen.
Met citaat reageren
Advertentie
Reageren

Regels voor berichten