Registreer FAQ Berichten van vandaag

Ga terug   Scholieren.com forum / School & Studie / Huiswerkvragen: Cultuur, Maatschappij & Economie
Reageren

Topictools Zoek in deze topic
Oud 20-03-2012, 17:35
sabienbouw
sabienbouw is offline
Hee,
ik zit in 3havo, en heb eigenlijk altijd al een beetje moeite gehad met Geschiedenis..
Ik heb dit jaar ook nog is een vreselijke leraar dus ik snap er nu helemaal niks meer van
hij legt enorme verhalen uit in de les en wij moeten het allemaal opschijven dus mijn schrift staat helemaal vol met alleen maar aantekeningen! het is 1 groot verhaal geworden en soms moet ik zoveel schrijven dat ik me eigen zinnen niet meer snap..
Ik leer soms dagen van tevoren en haal nog steeds een 4, terwijl anderen het 2 keer overlezen en een 7 halen.. ik word er boos en chagrijnig van en krijg steeds minder motivatie.. help!
kan iemand mij vertellen hoe je geschiedenis het beste kan leren? En hoe ik de belangrijke informatie uit ál die aantekening kan halen?

groetjes, Sabien
Met citaat reageren
Advertentie
Oud 20-03-2012, 17:56
ThomasJu
ThomasJu is offline
Het is misschien handiger om dit op het forum te plaatsen waar Ges thuis hoort.
Met citaat reageren
Oud 21-03-2012, 17:43
mathfreak
mathfreak is offline
Dat wordt dan dus het forum Cultuur, Maatschappij & Economie.
Oud 21-03-2012, 22:34
Mr.Mark
Mr.Mark is offline
Verplaatst
Oud 24-03-2012, 20:58
freezer
freezer is offline
Misschien een idee om nog wat extra vragen te stellen. Eventueel kun je woordwebben maken. Het in een goede volgorde zetten. Wat je niet snapt nog eens extra vragen.
Oud 24-03-2012, 21:33
arPos
arPos is offline
vooral niet alles opschrijven, de clue met vakken zoals geschiedenis is dat je de belangrijkste info eruit weet te halen want je gaat het nooit allemaal onthouden; vooral niet als het je niet interesseert.

Maak een samenvatting, eventueel met een woordweb (dit is goed vanwege het associatievermogen).
Maak tijdlijnen.
Probeer je in te leven in de karakters en gewoontes van die tijd, i.a.w. probeer je een visuele voorstelling te maken.
Probeer in plaats van alles te schrijven in plaats daarvan in steno (zo kort mogelijk) te noteren en je te concentreren op het verhaal dat verteld wordt, 2 dingen tegelijk doen is lastig en wellicht onthou je het beter als je luistert.
Spreek je leraar aan, vraag om toelichtingen en/of vraag of hij het anders uit kan leggen en/of eventueel plaatjes heeft die bij het verhaal horen.

Echter dit is allemaal vrij algemeen, als je specifieker bent met welke onderwerpen jullie behandelen dan is het misschien mogelijk om wat betere tips te geven.
Oud 26-03-2012, 18:10
sabienbouw
sabienbouw is offline
Citaat:
vooral niet alles opschrijven, de clue met vakken zoals geschiedenis is dat je de belangrijkste info eruit weet te halen want je gaat het nooit allemaal onthouden; vooral niet als het je niet interesseert.

Maak een samenvatting, eventueel met een woordweb (dit is goed vanwege het associatievermogen).
Maak tijdlijnen.
Probeer je in te leven in de karakters en gewoontes van die tijd, i.a.w. probeer je een visuele voorstelling te maken.
Probeer in plaats van alles te schrijven in plaats daarvan in steno (zo kort mogelijk) te noteren en je te concentreren op het verhaal dat verteld wordt, 2 dingen tegelijk doen is lastig en wellicht onthou je het beter als je luistert.
Spreek je leraar aan, vraag om toelichtingen en/of vraag of hij het anders uit kan leggen en/of eventueel plaatjes heeft die bij het verhaal horen.

Echter dit is allemaal vrij algemeen, als je specifieker bent met welke onderwerpen jullie behandelen dan is het misschien mogelijk om wat betere tips te geven.

Ja, ik heb nu een eigen samenvatting gemaakt, en morgen weer een so dus hopen dat'ie beter gaat, we hebben het trouwens over de 2e wereldoorlog maar hij geeft niks volgens het boek, mij leraar maakt al zijn toetsen en so's over wat hij in de les voor aantekeningen geef, dus dat is ook vrij lastig want dan kan ik het niet in het leerboek ofso opzoeken.. maar iniedergeval bedankt voor de tips!
Met citaat reageren
Oud 28-03-2012, 00:16
arPos
arPos is offline
ja dat soort leraren heb ik ook een broertje dood aan.
Reageren

Regels voor berichten