Registreer FAQ Berichten van vandaag

Ga terug   Scholieren.com forum / Algemeen / Werk, Geld & Recht
Reageren

Topictools Zoek in deze topic
Oud 30-03-2012, 22:55
ADO070
ADO070 is offline
Wij gaan een biologische bezorglijn in Den Haag opstarten, steeds meer mensen eten biologisch. Wat moet je allemaal doen om een bedrijf op gang te brengen? Dus KVK, btw-nummer, ING-zakelijke rekening, op wiens naam, minderjarig etc.
Ik ben 14 en hij is 16, allebei jongens, op de Havo.

Webshop zijn we mee bezig.
Oud 02-04-2012, 15:25
Verwijderd
Het is verstandig om een goede site te hebben waarop mensen kunnen kijken wie jullie zijn en wat jullie precies doen.
Een webshop is ook altijd handig.
Je moet wel even google om te zorgen dat je dadelijk geen boete krijgt.
Voor bepaalde webshop's heb je certificaten nodig oftewel bewijs dat je zo'n bepaalde webshop mag hebben/open.
Voor de rest zou ik goede plannen maken voordat je begint.
En alles goed uitwerken.
Als je ooit hulp nodig hebt met de website of de webshop hoor ik het graag.

Mvg,

Tijmen
Met citaat reageren
Oud 03-04-2012, 15:02
Missy
Missy is offline
Je bent minderjarig. Dan is het een stuk moeilijker om een bedrijf op te starten.

Informatie die handig is om door te lezen:
- http://www.startbedrijf.nl/artikel/m...ge-ondernemers
Verder is er ook veel handige informatie te vinden op de Kamer van Koophandel:
- http://www.kvk.nl/ondernemen/bedrijf-starten/

Je moet wel echt goed nadenken of je dit op jonge leeftijd wilt, want er komen meer dingen bij kijken dan je denkt. Belastingaangifte, boekhouding bijhouden, factureren en dergelijke. Verkijk je daar niet op. Zet alles ook duidelijk voor jezelf op papier. Dat heeft mij persoonlijk ook geholpen om inzicht te krijgen.

En als je het dan alsnog echt wilt, zou ik ook eens met je ouders gaan overleggen.
Oud 03-04-2012, 15:11
Verwijderd
Citaat:
Je bent minderjarig. Dan is het een stuk moeilijker om een bedrijf op te starten.

Informatie die handig is om door te lezen:
- http://www.startbedrijf.nl/artikel/m...ge-ondernemers
Verder is er ook veel handige informatie te vinden op de Kamer van Koophandel:
- http://www.kvk.nl/ondernemen/bedrijf-starten/

Je moet wel echt goed nadenken of je dit op jonge leeftijd wilt, want er komen meer dingen bij kijken dan je denkt. Belastingaangifte, boekhouding bijhouden, factureren en dergelijke. Verkijk je daar niet op. Zet alles ook duidelijk voor jezelf op papier. Dat heeft mij persoonlijk ook geholpen om inzicht te krijgen.

En als je het dan alsnog echt wilt, zou ik ook eens met je ouders gaan overleggen.
Als minderjarigen kan je zo iets echt wel beginnen. Ben 12 jaar en heb nu ook al mijn eigen bedrijf. Voor alle zekerheid zou ik altijd je ouders even om hulp vragen en een a4'tje typen waarin staat wat je precies gaat doen. En zorg er ALTIJD voor dat je handtekeningen hebt van je ouders. Maar even.... Minderjarigen kunnen een eigen bedrijf ook wel beginnen. Ik ben 12 jaar en werk voor mezelf in mijn vrij tijd. Ik doe geen honden-uit-laat service. Ik werk via de computer. Via site's en andere dingen. Heb ook eigen webshop's voor xbox 360 spellen en andere onderdelen. Maar om altijd te beginnen maar duidelijke plannen, noteer deze ook. Zorg dat je ook een klantenservice hebt bijvoorbeeld op je site. Waarom is klantenservice belangrijk. Als mensen iets te melden hebben wat bijvoorbeeld bij mij was dat er iets mis was gegaan met de levering ben jij verantwoordelijk. Nou lever ik alles online en via e-mail. Omdat ik xbox live gold verkoop. Maar als het bijvoorbeeld niet goed aankomt. Wat gaan jullie dan doen? Verzenden op eigen risico? Of terug betalen? (Zorg wel dat je goede controle hebt. Ik kan nog zeggen van maak een printscreen en stuur het terug bijvoorbeeld.)

Mvg,

Tijmen
Met citaat reageren
Oud 03-04-2012, 18:36
T_ID
T_ID is offline
Citaat:
Minderjarigen kunnen een eigen bedrijf ook wel beginnen. Ik ben 12 jaar en werk voor mezelf in mijn vrij tijd. Ik doe geen honden-uit-laat service. Ik werk via de computer. Via site's en andere dingen. Heb ook eigen webshop's voor xbox 360 spellen en andere onderdelen.
Dat is niet relevant voor de TS, want dat zijn onofficiële activiteiten. Als je diezelfde manier er tegenaan gaat als je een bedrijf opzet word je binnen no time door de belastingdienst beboet tot en met. In het eerste jaar krijg je respijt om dingen nog op te zetten, maar consistent niet aan verplichtingen voldoen kom je in de grootste problemen mee. Je zou de eerste niet zijn die er aan ten onder ging.

Voorbeeld: als je geen contracten sluit en jouw facturen niet aan de wettelijke eisen voldoen en mensen betalen je niet voor je diensten heb je geen poot om op te staan.

Daarom zou ik de TS ook aanraden, als ze serieus zijn, een goede boekhouder (dus geen MBO scholiertje dat bijna of net klaar is en wat bijklust) in de arm te nemen. Die zijn veel beter bekend met zulke formele zaken, en kunnen het regelgedeelte je zelfs in zijn geheel uit handen nemen.
Oud 03-04-2012, 21:32
ADO070
ADO070 is offline
Ik ben zelf de boekhouder. Boekhouden is doodsimpel, joh. Winst-verlies rekening, de balans, omzet, bruto of netto winst. Allemaal te doen. Maar het enige dat me moeilijk lijkt, is een webshop dat veel klanten aantrekt. Ik wil niet meer dan 100 euro aan een webshop uitgeven.
KVK is 85, Bakfietsen(om te bezorgen) of Transportfietsen á 400, reclame 100, hosting+dommein 30 dat is bij elkaar €615+ €100=€715:2=457,50 p.p.p.j.
Oud 04-04-2012, 08:31
Adore
Adore is offline
Boekhouden is niet doodsimpel, maar dat zal in de praktijk wel uitwijzen vermoed ik. Anders zouden boekhouders ook geen brood verdienen, toch?

Houd je er ook rekening mee dat je werkt met versproducten, dat ze dus een houdbaarheidsdatum hebben? Wat niet verkoopt is derving en dus verlies.
Ben je er ook van op de hoogte dat je je moet houden aan de Europese hygiënwetgeving en dat je je moet laten registreren bij de Voedsel- en Warenautoriteit? Dat jer dus verplicht bent je te houden aan de wetgeving, moet kunnen aantonen dat je hier actief over na hebt gedacht (beleidsplannen enz. enz.) en dat je ook controle kunt krijgen?

Heb je buurtonderzoek gedaan naar de vraag naar biologisch voedsel? Welke doelgroep richt je je op? Wat zijn hun specifieke wensen en voorkeuren? Hoe groot is hun vraag en hoe kun je hier op anticiperen naast school? 'steeds meer mensen eten biologisch' is vaag.

Laatst gewijzigd op 04-04-2012 om 08:37.
Met citaat reageren
Oud 04-04-2012, 14:41
Verwijderd
Citaat:
Ik ben zelf de boekhouder. Boekhouden is doodsimpel, joh. Winst-verlies rekening, de balans, omzet, bruto of netto winst. Allemaal te doen. Maar het enige dat me moeilijk lijkt, is een webshop dat veel klanten aantrekt. Ik wil niet meer dan 100 euro aan een webshop uitgeven.
KVK is 85, Bakfietsen(om te bezorgen) of Transportfietsen á 400, reclame 100, hosting+dommein 30 dat is bij elkaar €615+ €100=€715:2=457,50 p.p.p.j.
Het lijkt misschien een beetje een rare actie van mij, maar ik zou graag willen proberen om een webshop voor je te maken. Ik verdien elke dag wel zo'n 25 euro aan mijn webshop! En dat als ik 12 ben. 100 Euro is te veel natuurlijk voor mij, want ik ben nog maar 12 jaar ten sloten. Maar ik wil het natuurlijk wel eens proberen heb veel kennis van html en php. Stuur me anders een privébericht met alle wensen voor de webshop en trouwens ook of je wel interesse hebt. Ik wil het natuurlijk altijd wel proberen. Mvg, Tijmen
Met citaat reageren
Oud 05-04-2012, 11:17
ADO070
ADO070 is offline
Citaat:
Het lijkt misschien een beetje een rare actie van mij, maar ik zou graag willen proberen om een webshop voor je te maken. Ik verdien elke dag wel zo'n 25 euro aan mijn webshop! En dat als ik 12 ben. 100 Euro is te veel natuurlijk voor mij, want ik ben nog maar 12 jaar ten sloten. Maar ik wil het natuurlijk wel eens proberen heb veel kennis van html en php. Stuur me anders een privébericht met alle wensen voor de webshop en trouwens ook of je wel interesse hebt. Ik wil het natuurlijk altijd wel proberen. Mvg, Tijmen
Omdat je zo jong bent wil ik geen 100 euro betalen. Sorry. Voor de helft doe ik het wel, maar het moet wel een goede site zijn met iDeal, Creditcard, Paypal, Winkelwagentje. Zoals die van Bol.com maar dan wat goedkoper en minder goed.
Als je hiermee akkoord gaat, maak ik mijn wensen bekend via een privebericht.
Oud 05-04-2012, 14:10
Verwijderd
Citaat:
Omdat je zo jong bent wil ik geen 100 euro betalen. Sorry. Voor de helft doe ik het wel, maar het moet wel een goede site zijn met iDeal, Creditcard, Paypal, Winkelwagentje. Zoals die van Bol.com maar dan wat goedkoper en minder goed.
Als je hiermee akkoord gaat, maak ik mijn wensen bekend via een privebericht.
Ik ga er mee akkoord! Maar ik maak eerst de site voordat je betaald! Stuur me een privébericht. Mvg, Tijmen
Met citaat reageren
Oud 06-04-2012, 13:05
ADO070
ADO070 is offline
Eey thijmen, ben je al begonnen? Mijn zaak begint al op 16 april.
Oud 07-04-2012, 08:46
Verwijderd
Met citaat reageren
Oud 07-04-2012, 17:10
Verwijderd
Citaat:
Wat een geblaas
Ik stel je deze vraag.
Ik begin een bedrijf en moet een ieder jaar een eind balans hebben.
wat zijn de regels en de minimale eisen van een balans? ik wil wel grondslagen hebben en geen sites.
Met citaat reageren
Oud 07-04-2012, 17:52
Ulekopf.
Ulekopf. is offline
Een webshop heb je niet zo 1,2,3 in mekaar gezet.
Voordat je je bedrijf start is het handig om te kijken of de vraag naar jou product en/of dienst hoog ligt en of er veel of weinig concurrentie is.
Vervolgens ga je opzoek naar bedrijven waar jij je producten kan inkopen en ga je offertes aanvragen om ze te vergelijken, vraag ook of je korting kan krijgen op een afgesproken afname bij dat bedrijf.

Dan weet je pas of er vraag is naar je product en heb je de inkoop klaar.

De webshop zal je, als je professioneel wilt gaan, laten maken door een bedrijf.
Dan ben je wat meer kwijt, maar dan zitten alle degelijke dingen erop en je maakt een eerste goede indruk op je klanten.

De boekhouding is niet doodsimpel, dat is een erg zware klus.
Als je alles netjes wilt houden zal je moeten werken met een boekhoudprogramma.

De eerste paar maanden dat jij je eigen bedrijfje hebt ga je alleen maar verlies maken, spreek dus goed met je ouders af over het geld. Met een eenmanszaak komen ze met je faillisement aan je privévermogen, en aangezien jij minderjarig bent gaan ze naar je ouders.

Dit is allemaal niet zo simpel en dit zal je allemaal in detail moeten overleggen/opschrijven etc.
Met citaat reageren
Oud 07-04-2012, 17:57
Verwijderd
Citaat:
Een webshop heb je niet zo 1,2,3 in mekaar gezet.
Voordat je je bedrijf start is het handig om te kijken of de vraag naar jou product en/of dienst hoog ligt en of er veel of weinig concurrentie is.
Vervolgens ga je opzoek naar bedrijven waar jij je producten kan inkopen en ga je offertes aanvragen om ze te vergelijken, vraag ook of je korting kan krijgen op een afgesproken afname bij dat bedrijf.

Dan weet je pas of er vraag is naar je product en heb je de inkoop klaar.

De webshop zal je, als je professioneel wilt gaan, laten maken door een bedrijf.
Dan ben je wat meer kwijt, maar dan zitten alle degelijke dingen erop en je maakt een eerste goede indruk op je klanten.

De boekhouding is niet doodsimpel, dat is een erg zware klus.
Als je alles netjes wilt houden zal je moeten werken met een boekhoudprogramma.

De eerste paar maanden dat jij je eigen bedrijfje hebt ga je alleen maar verlies maken, spreek dus goed met je ouders af over het geld. Met een eenmanszaak komen ze met je faillisement aan je privévermogen, en aangezien jij minderjarig bent gaan ze naar je ouders.

Dit is allemaal niet zo simpel en dit zal je allemaal in detail moeten overleggen/opschrijven etc.
Zover ik zijn plannen heb gehoord moet het toch wel gaan lukken.
Hij heeft al iemand voor de webshop en zijn logo is ook al gemaakt.
Inderdaad hij moet nog wel even kijken naar de boekhouding en ook kijken hoe je het gaat leveren? Personeel of niet?
Met citaat reageren
Oud 07-04-2012, 18:00
Ulekopf.
Ulekopf. is offline
Personeel lijkt mij nog niet, waarvan zal hij dat van moeten betalen.
Met citaat reageren
Oud 07-04-2012, 18:06
Verwijderd
Citaat:
Hij vraagt er wel om in andere topic's: http://forum.scholieren.com/showthread.php?t=1856961
Met citaat reageren
Oud 07-04-2012, 18:12
Ulekopf.
Ulekopf. is offline
Citaat:
Hij vraagt er wel om in andere topic's: http://forum.scholieren.com/showthread.php?t=1856961
Laat hem eerst maar eens alles op een rijtje krijgen, voordat hij uberhaüpt begint.
Als het eenmaal loopt, en hij kan het zelf niet meer aan in zijn eentje.
Dan pas is het om te overwegen om personeel aan te nemen, hier moet hij ook over financiële middelen beschikken.
Met citaat reageren
Oud 07-04-2012, 18:13
Verwijderd
Citaat:
Hij gaat het denk ik betalen door middel dat hij winst maakt op zijn artikelen die hij verkoopt
Met citaat reageren
Oud 08-04-2012, 15:24
ADO070
ADO070 is offline
Thijmen2000 begrijpt het. Ik ga gewoon de totale opbrengst-totale kosten(personeel en zakenpartner)= winst
Moet lukken, en ik heb al software voor m'n site. Mijn Webwinkel van Logivert.
Oud 08-04-2012, 17:54
Stff
Stff is offline
Citaat:
Thijmen2000 begrijpt het. Ik ga gewoon de totale opbrengst-totale kosten(personeel en zakenpartner)= winst
theorie en praktijk zijn zeer verschillend, niemand hier zal je willen tegenhouden met je onderneming maar het zal een stuk lastiger zijn dan je denkt om het daadwerkelijk te runnen.
Oud 08-04-2012, 20:21
Verwijderd
Citaat:
Het logo is ook af ik heb je hem gestuurd in een privébericht met een copyright die uiteraard weg gaat als je hem hebt gekocht/betaald!
Met citaat reageren
Oud 08-04-2012, 20:21
Verwijderd
Citaat:
theorie en praktijk zijn zeer verschillend, niemand hier zal je willen tegenhouden met je onderneming maar het zal een stuk lastiger zijn dan je denkt om het daadwerkelijk te runnen.
Hij kan hem op zijn minst proberen
Met citaat reageren
Advertentie
Reageren

Regels voor berichten