Advertentie | |
|
![]() |
|
![]() |
Kenmerken metalen:
- Het belangrijkste kenmerk van metalen is hun kleine elektronegativiteit. - Glimmend uiterlijk - Hoog smeltpunt, m.u.v. kwik - Goede geleiders (warmte én elektriciteit) - (sommige) Magnetisme Overigens moet je wel oppassen met deze kenmerken: Koolstof kan ook een goede geleider zijn en erg hard, maar is geen metaal. En let op de metalloïde, die qua kenmerken tussen metalen en niet-metalen zijn. (Boor, silicium, germanium, arsenicum, antimonium, telluur, polonium en astatium!) Wat arPos denk ik bedoelt, is dat metalen altijd uit één soort atomen bestaan, het zijn dus geen mengsels zoals legeringen. |
![]() |
|
![]() |
Dan geldt dit voor alle kenmerken, behalve de kleine elektronegativiteit.
Diamant heeft een glimmend uiterlijk, grafiet geleidt elektriciteit en warmte, kwik heeft een laag smeltpunt. Daarbij ik heb er expres "sommige" bijgezet, om eventuele verwarring te voorkomen. Ik bedoelde het meer van, is een stof magnetisch, dan is er vaak sprake van metalen. Omdat de enige stoffen die magnetisch kúnnen zijn metalen zijn. (nikkel, cobalt, ijzer?, dit weet ik niet zeker). Maar goed, sorry als ik het niet goed geformuleerd heb. |
![]() |
||
Citaat:
ik vind het een lastige vraag want ik heb aardig wat materiaalkennis en praktijkervaring met metalen en ik vind ze helemaal niet erg gemeenschappelijk in eigenschappen er zit een enorm verschil in bewerkbaarheid, treksterkte, mate van warmte- of electriciteitsgeleiding enz. het enige wat ik kan bedenken is dat alle metalen onder kamertemperatuur vast zijn (maar zelfs dat weet ik niet of dat waar is of dat er een of ander exotisch metaal bestaat dat onder die omstandigheid vloeibaar is)
|
|
![]() |
||||
Forum | Topic | Reacties | Laatste bericht | |
HAVO |
Aardrijkskunde Kleine Tulp | 273 | 01-06-2005 07:34 |