Registreer FAQ Berichten van vandaag

Ga terug   Scholieren.com forum / Lichaam & Geest / Lichaam & Gezondheid
Reageren

Topictools Zoek in deze topic
Oud 24-06-2007, 21:41
AndAgain
AndAgain is offline
Pff.. ik zit een beetje met iets. Gister moest ik voor instructie voor zachte lenzen naar de opticien, maar ik kreeg ze er niet meer uit. Toen hebben ze de lenzen er voor mij uitgehaald, daarna moest ik later op de dag terug komen en weer zelf proberen. Daar duurde het een half uur voordat het me lukte om ze eruit te halen.

Nu ga ik morgen beginnen met de eerste dag van het dragen van lenzen, maar ik ben echt bang dat ik ze er niet meer uitkrijg Hebben jullie nog tips?
Met citaat reageren
Oud 24-06-2007, 21:58
Zeenimf
Zeenimf is offline
De lens iets uit het midden schuiven en dan knijpen.
Als je je lenzen er echt niet uit krijgt, kan je ze er ook uitwrijven met je oog een beetje open, maar dan kunnen de lenzen ook half achter je oog komen te zitten.
Oud 24-06-2007, 21:59
Bloem
Bloem is offline
Het is niet zo moeilijk? Zorg dat je schone, droge vingers hebt, leg je middelvinger op de lens in je oog en schuif hem opzij, dan kun je hem met je duim en wijsvinger een beetje "inknijpen" zodat hij los komt van je oog, en hem uitdoen.
Met citaat reageren
Oud 24-06-2007, 21:59
Bloem
Bloem is offline
Haha, tegelijk met zeenimf
Met citaat reageren
Oud 24-06-2007, 22:03
M@rco
M@rco is offline
Ach, duurt misschien een paar daagjes voor je het doorhebt, maar het komt goed

Je ogen moeten er ook wel een beetje aan wennen dat er iets in zit en dat jij er met je vingers in graait, in het begin gaat dat heel moeilijk maar het went.
Oud 24-06-2007, 22:07
Biertank 52
Biertank 52 is offline
Wat ik altijd doe, is het ooglid een beetje naar onderen trekken en dan de lens naar onderen schuiven, zodat de lens op het ooglid komt te liggen. Dan met de duim en wijsvinger de lens uit het oog nemen.
Oud 24-06-2007, 22:17
zoemzoem
zoemzoem is offline
Citaat:
Bloem schreef op 24-06-2007 @ 22:59 :
Het is niet zo moeilijk? Zorg dat je schone, droge vingers hebt, leg je middelvinger op de lens in je oog en schuif hem opzij, dan kun je hem met je duim en wijsvinger een beetje "inknijpen" zodat hij los komt van je oog, en hem uitdoen.
Juist niet met droge vingers, dan is er een grotere kans dat je je lens sloopt. Niet dat het niet makkelijker is
De eerste keren is het idd heel erg vervelend om lenzen eruit te halen. Geef niet op als het niet lukt, wacht gewoon een half uurtje en probeer het dan nog eens. En nog eens en nog eens...
Oud 24-06-2007, 22:21
Verwijderd
Mij lukte het de eerste paar keer ook niet goed; ik pakte de lens telkens aan een randje eruit. Maar nu leg ik de zijkant van m'n duim en de bovenkant van me wijsvinger rondom de pupil; dus op de iris zeg maar. En dan is het een kwestie van beide vingers naar elkaar toe bewegen en zo de lens dubbel vouwen.

Als het niet meteen lukt; even pauze nemen en vervolgens nog eens proberen. Als je te veel in je oog gaat zitten plukken, dan ga je tranen en zo zuigt de lens zich nog steviger vast.
Met citaat reageren
Oud 24-06-2007, 22:24
vichog
vichog is offline
de eerste 2 weken haalde mijn moeder ze eruit bij mij.... dus je bent heus niet de enige die daar moeite mee heeft.
Het is allemaal even wennen, netzoals een beugel bijvoorbeeld.

Ik zelf haal ze er uit met natte vingers (van lenzenvloeistof) en dan met duim en wijsvinger ze er 'knijpend' uit halen.
Mijn moeder schuift ze juist opzij en dan komen ze op een gegeven moment los en kun je ze er uit halen.
Mijn broertje heeft weer een andere 'tactiek', maar dat weet ik niet zo goed.

Veel succes!
Oud 24-06-2007, 22:28
Verwijderd
Oooh, dat had ik de eerste keer ook. Maar ik kreeg ze er ook niet meer in.
Toch wel vreemd trouwens dat je opticien ze er dan uithaalt. Bij mij moest ik gewoon net zo lang prutsen tot ze eruit waren. (Ik denk dat ik daar wel een uur mee bezig ben geweest)

Goed, mijn tactiek.
Altijd beginnen met hetzelfde ook, dat helpt, bij mij recht. Ik zet dan de duim van mijn rechterhand rechts naast de lens en dan schuif ik met mijn wijsvinger die lens totdat je voelt dat hij los is zegmaar, en heb je hem te pakken.

En bij mij linkeroog met mijn linkerhand.
Beetje maf eigenlijk.
Met citaat reageren
Oud 25-06-2007, 09:10
duivelaartje
duivelaartje is offline
Bij mij willen ze er vaak niet uit als ik droge heb. Dus zorg dat je ogen vochtig zijn en de lenzen niet plakken aan je ogen op dat moment. Water in je oog mikken dus (of lenzenvloeistof) en dan moet het wel gaan lukken. Niet je oog dichtknijpen trouwens en naar jezelf blijven kijken in de spiegel. In het begin lastig, maar dat komt vanzelf allemaal goed.
Met citaat reageren
Oud 25-06-2007, 11:09
Verwijderd
mijn tactiek is dezelfde als van Andijvie en vichog, met duim en wijsvinger de lens dubbelvouwen/knijpen. Daarbij gebruikte ik in het begin mijn andere hand om mijn oog open te houden.
Met citaat reageren
Oud 25-06-2007, 12:54
Verwijderd
Oh ja, dat deed ik ook, nu trek ik m'n onderste ooglid naar beneden met de middelvinger van dezelfde had als waarmee ik de lens eruit ga pakken
Met citaat reageren
Oud 25-06-2007, 15:01
Fleurop
Fleurop is offline
kwestie van durven.
Een zachte lens mag vouwen, dus vooral niet bang zijn!
Heel simpel doe ik het altijd met mijn duim en wijsvinger; een pakbeweging maken zeg maar. Duim rechts op de lens doen, wijsvinger aan de linkerkant op de lens en dan wijs- en duimvinger tegen elkaar drukken zeg maar.
Met citaat reageren
Oud 25-06-2007, 15:21
Stefanie
Stefanie is offline
In het begin was ik er chagrijnig van. De eerste maanden lukte het soms niet om hem uit te krijgen (drie keer gehad ofzo) en 1x zat hij boven mn oog, waar ik niet bij kon...

Na een tijdje heb je het onder de knie en vergeet je het nooit meer.
Met citaat reageren
Oud 25-06-2007, 15:55
Verwijderd
ik heb altijd geleerd dat het met wijsvinger en middelvinger moet, want met duim gaattie makkelijker kapot ofzo. maar ik doe gewoon met mn ene hand mn oog omhoog en dan met mn andere duim naar beneden en dan duw ik geowon btje met die 2 vingers naar elkaar toe en dan komt de lens er vanzelf uit

uitdoen heb ik nooit problemen mee gehad, begin met indoen heel veel, totdat ik besloot t zonder spiegel te gaan doen
Met citaat reageren
Oud 25-06-2007, 16:15
Verwijderd
Ik doe het al vanaf het begin met m'n duim en heb nog nooit een lens kapot gemaakt. (Maar misschien zijn mijn lenzen iets dikker dan normaal, want ik hoorde ook van een vriendin dat ze vrij vaak scheurtjes in lenzen had, dat lijkt me bij mijn lenzen vrij onmogelijk om per ongeluk te kunnen doen. Met opzet heb ik het wel eens gedaan, voelt echt zó zonde. Ik gooi lenzen ook zelden weg, ik heb dus een hele doos vol oude lenzen )
Met citaat reageren
Oud 27-06-2007, 14:44
joehoe19
joehoe19 is offline
ik doe het altijd met me rechterhand en dan met me middelvinger en duim.. en met me linker middelvinger trek het onderste ooglid naar beneden (beetje raar misschien maar zo kan ik er beter bij).. Dan maak ik een soort van knijpbeweging.. net alsof je een stukje huid probeert vast te pakken (in dit geval je lens dus) Inderdaad naar jezelf blijven kijken dan gaat het idd ook makkelijker.. en vooral niet in paniek raken als het de eerste keer niet lukt... half uurtje later gewoon nog een keer proberen..
Zelf heb ik een ware oorlog gehad met lenzen... duurde al iets van een paar maanden voordat ik ze uberhaupt niet meer voelde zitten ... maar het is allemaal goed gekomen dus ik denk dat het bij jou ook wel goed komt.. Succes!
Met citaat reageren
Oud 27-06-2007, 18:03
Verwijderd
Mij is geleerd om met de middelvingers je oog vast te houden. Dan met een van je wijsvinger de lens naar beneden schuiven, en je moet met je oog naar een punt blijven kijken. Dan moet je je duim er bij zitten, en dan er iets in knijpen, en dan heb je hem ( 10 seconden werk )
Met citaat reageren
Oud 29-06-2007, 23:54
TheCreator
TheCreator is offline
Citaat:
AndAgain schreef op 24-06-2007 @ 22:41 :
Pff.. ik zit een beetje met iets. Gister moest ik voor instructie voor zachte lenzen naar de opticien, maar ik kreeg ze er niet meer uit. Toen hebben ze de lenzen er voor mij uitgehaald, daarna moest ik later op de dag terug komen en weer zelf proberen. Daar duurde het een half uur voordat het me lukte om ze eruit te halen.

Nu ga ik morgen beginnen met de eerste dag van het dragen van lenzen, maar ik ben echt bang dat ik ze er niet meer uitkrijg Hebben jullie nog tips?
Velen zijn jouw voorgegaan. Dat komt helemaal goed joh!
Ik ben nameljk ook 'lenzen-dragende'.
Neem een keer thuis de tijd achter een spiegeltje om die krengen erin en eruit te krijgen. Het zal vast een uur duren. Maar na een week, floep je ze er ws. zonder veel moeite in en uit (zonder spiegel)

Nadel van zachte lenzen is dat ze standaard een grotere omvang hebben dan "harde". Dus dat is ook al ietsjes lastiger.
Maar het went. Echt.
Met citaat reageren
Oud 30-06-2007, 13:26
pyres
pyres is offline
Citaat:
AndAgain schreef op 24-06-2007 @ 22:41 :

het zal elke dag iets gemakkelijker gaan

gewoon je tijd nemen

ikzelf was de eeste paar dagen een paar uur bezig
Oud 14-04-2012, 18:20
LovelyLovely
LovelyLovely is offline
fok! ik kreeg mn lens dus niet uit. nu heb ik een flinke bloeduitstoring in mn oog gekrabt. had ik dit maar eerder gelezen !
Met citaat reageren
Oud 14-04-2012, 23:59
Greenscarfed
Greenscarfed is offline
Komt wel goed ik gebruik de knijpen techniek!
gewoon kalm blijven en niet opwinden.
wel altijd goed je handen wassen dus..;
Met citaat reageren
Oud 15-04-2012, 21:44
DaichiDechu
DaichiDechu is offline
hoe ik het doe is:
handen wassen, met je duim de lens tegenhouden en dan omhoogkijken, en dan met je duim en wijsvinger samenknijpen
maar op het begin is het idd moeilijk, dat vond ik ook, maar in een week ofzo heb je het vast wel onder de knie ^^
Met citaat reageren
Oud 15-04-2012, 21:53
fizzle-fluffy
fizzle-fluffy is offline
Je kunt er ook zuignapjes voor krijgen toch? Lijkt me supereng zo bij je oog, maar misschien is het wel makkelijker.
Met citaat reageren
Oud 15-04-2012, 22:20
sanni
sanni is offline
Zuignapjes zijn alleen voor harde lenzen
Oud 16-04-2012, 18:14
Silvano08
Silvano08 is offline
Een zuignapje zou mij nog onhandiger lijken. Je moet gewoon je schone duim en wijsvinger op de lens zetten en ze naar elkaar toe bewegen; zodat de lens van het oog loskomt en die tussen je duim en je wijsvinger zit .
Met citaat reageren
Oud 16-04-2012, 20:06
sanni
sanni is offline
Ja maar bij harde lenzen werkt dat dus weer niet, vandaar de zuignapjes. Voor zachte lenzen inderdaad alle bovengenoemde opties.
Oud 22-04-2012, 00:58
AnoniemT
AnoniemT is offline
Zoals vele al zeggen. Hem vast pakken en eruit knijpen. Als ze er echt niet uitgaan, pak een glas water en gooi het (voorzichtig) in je ogen. Je lens valt er dan uit. Dit werkt ook goed als je je lens kwijt bent in in oog.
Met citaat reageren
Oud 22-04-2012, 14:09
gurl19
gurl19 is offline
Zorg wel dat je korte nagels hebt in het begin, juist omdat je er nog niet zoveel ervaring mee hebt doe je na een aantal pogingen vaak te hard en raak je je eigen oog aan. Schone handen en korte nagels zijn echt een aanrader!
En verder, je leert het vanzelf!
Met citaat reageren
Oud 24-04-2012, 21:27
Verwijderd
Citaat:
Zoals vele al zeggen. Hem vast pakken en eruit knijpen. Als ze er echt niet uitgaan, pak een glas water en gooi het (voorzichtig) in je ogen. Je lens valt er dan uit. Dit werkt ook goed als je je lens kwijt bent in in oog.
Dat werkt bij mij juist niet zo, ze zuigen zich dan juist vaster waardoor ik ze niet meer uit krijg. Paar minuten later wel weer. Maar water spoelt bij min de lenzen dus juist niet uit m'n ogen.
Met citaat reageren
Oud 24-04-2012, 21:29
Greenscarfed
Greenscarfed is offline
dat glas water is drinkwater hoop ik? ik heb gehoord dat kraantjeswater zeer slecht is voor je ogen.. (geen idee of dat echt zo is )
Met citaat reageren
Oud 24-04-2012, 21:44
Em.
Em. is offline
Citaat:
dat glas water is drinkwater hoop ik? ik heb gehoord dat kraantjeswater zeer slecht is voor je ogen.. (geen idee of dat echt zo is )
... ik drink altijd kraanwater. Maar als je water uit flessen bedoeld weet ik nog niet zo of dat beter is voor je oog. Ik denk dat je het best dan met lenzenvloeistof kunt werken. En het allerbest gewoon heel hard kunt gaan huilen. Maar goed, het lijkt me niet dat het echt veel uitmaakt.
Oud 25-04-2012, 11:17
Verwijderd
Gewoon water in je oog is echt niet erg hoor, en kraanwater is in Nederland echt prima.
Met citaat reageren
Oud 25-04-2012, 11:20
Martiño
Martiño is offline
Kraanwater wordt afgeraden i.v.m. kalk en andere mineralen in het water, en bacteriën en andere micro-organismen die onder de lens kunnen gaan 'broeden', levert een korte google-zoektocht op.
Oud 25-04-2012, 12:31
Verwijderd
Citaat:
Kraanwater wordt afgeraden i.v.m. kalk en andere mineralen in het water, en bacteriën en andere micro-organismen die onder de lens kunnen gaan 'broeden', levert een korte google-zoektocht op.
Je moet ze er ook niet in gaan leggen, maar ze uit je oog spoelen kan echt geen kwaad. Lenzenvloeistof is wel prettiger. Maar goed, bij mij werkt dat toch allemaal averechts
Met citaat reageren
Oud 25-04-2012, 19:57
Daantje_0705
Daantje_0705 is offline
Volgens mij komt greenscarfed uit België en daar zou ik het niet te snel met kraanwater doen omdat er daar ook chloor in zit en dat lijkt me niet zo lekker.
Oud 27-04-2012, 22:48
ThomasJu
ThomasJu is offline
Dat zit in het zwembad ook. Ik heb alleen lenzem tijdens het zwemmen, daarna doe ik ze gelijk uit ivm chloor. Als je ze daarna nog langer in houd blijft het chloor in je ogen zitten.

Ik pak ze altijd uit mijn oog, knijpend. Net zoals je een lens van een tafel zou pakken zegmaar.
Met citaat reageren
Reageren

Regels voor berichten