Registreer FAQ Berichten van vandaag

Ga terug   Scholieren.com forum / Algemeen / Werk, Geld & Recht
Reageren

Topictools Zoek in deze topic
Oud 24-04-2012, 18:58
bassiebe
bassiebe is offline
zoals jullie al hebben gehoord is het kabinet gevallen.. allemaal gedoe enz. het komt erop neer: Nieuwe verkiezingen!

nu heb ik iets bedacht wat ik heel belangrijk vind: stemrecht ook voor mensen van 16 en 17 jaar oud.

Ik denk dat dit er moet komen, omdat in deze tijd er veel gaat worden bezuinigd en dat ze het heel erg gaan hebben over de toekomst waarbij de jeugd van nu een grote rol in zullen spelen en daarom vind ik dat het belangrijk is dat 16 en 17 jarige ook het stemrecht horen te krijgen omdat zij nu helemaal NIKS kunnen zeggen over hun toekomst omdat zij NIKS kunnen kiezen in de politiek terwijl het later wel allemaal gaat over hun toekomst. En natuurlijk er zijn mensen van 16 en 17 die nog niks weten van politiek maar ik denk ook dat het dan handig is om dat minstens een test af te leggen voor de stembus voor 16 en 17 jarige om zo te kunnen aantonen dat zij genoeg weten over de politiek en hun standpunten.

zeg maar: wat vind jij van dit plan? en denk je dat het wel uitvoerbaar is ja of nee?
Met citaat reageren
Advertentie
Oud 24-04-2012, 19:02
Verwijderd
Ik vind 18+ best. Veel jongeren zijn denk ik nog niet bezig met politiek en hebben er geen verstand van. In ieder geval ik. Ik zou niet weten wat ik zou stemmen enz.
Met citaat reageren
Oud 24-04-2012, 19:02
Daantjer
Daantjer is offline
Ik vind het niet heel erg, het is niet dramatisch.
Als 16- en 17-jarigen een test af moeten leggen vind ik dat iedereen die wil stemmen dat moet doen. Voordeel is dat partijen als de PVV dan altijd klein blijven
Oud 24-04-2012, 19:09
bassiebe
bassiebe is offline
Citaat:
Ik vind 18+ best. Veel jongeren zijn denk ik nog niet bezig met politiek en hebben er geen verstand van. In ieder geval ik. Ik zou niet weten wat ik zou stemmen enz.
nee, dat snap ik, heel veel mensen snappen er niks van. en het is niet verplicht om te stemmen. je MAG stemmen. maar het is ook zo dat er veel mensen zijn incl me die gewoon veel weten van de politiek en hun mening eruit wil gooien
Met citaat reageren
Oud 24-04-2012, 21:15
Verwijderd
Heb jij toevallig naar het jeugddebat gekeken? Daar ging het hier over.

http://www.volkskrant.nl/vk/nl/10704...1b2iM.facebook
Met citaat reageren
Oud 25-04-2012, 06:51
Tom538
Tom538 is offline
Citaat:
zoals jullie al hebben gehoord is het kabinet gevallen.. allemaal gedoe enz. het komt erop neer: Nieuwe verkiezingen!

nu heb ik iets bedacht wat ik heel belangrijk vind: stemrecht ook voor mensen van 16 en 17 jaar oud.

Ik denk dat dit er moet komen, omdat in deze tijd er veel gaat worden bezuinigd en dat ze het heel erg gaan hebben over de toekomst waarbij de jeugd van nu een grote rol in zullen spelen en daarom vind ik dat het belangrijk is dat 16 en 17 jarige ook het stemrecht horen te krijgen omdat zij nu helemaal NIKS kunnen zeggen over hun toekomst omdat zij NIKS kunnen kiezen in de politiek terwijl het later wel allemaal gaat over hun toekomst. En natuurlijk er zijn mensen van 16 en 17 die nog niks weten van politiek maar ik denk ook dat het dan handig is om dat minstens een test af te leggen voor de stembus voor 16 en 17 jarige om zo te kunnen aantonen dat zij genoeg weten over de politiek en hun standpunten.

zeg maar: wat vind jij van dit plan? en denk je dat het wel uitvoerbaar is ja of nee?
Het lijkt mij in sommige opzichten een slecht plan, alhoewel het ook zijn positieve uitwerking kan hebben.

Hoelang praten ze in Den-Haag al wel niet over kloof tussen burger en politiek, door een stemrecht in te voeren voor mensen die 16 en 17 jaar zijn, zou je dit voor mijn gevoel enigszins kunnen compenseren.

Echter lijkt het mij geheel onverstandig om zoiets in te voeren. Naar mijn mening zijn mensen van 18- zeer gevoelig van momentopnamen en populistische partijen. Hierdoor bereik je het beeld dat, gezien de huidige situatie nu, het steeds complexer word om een goed beeld te krijgen van de volksvertegenwoordiging in ons land.

Er zou naar schatting rond de 1 miljoen stemmen bijkomen die toch een werkelijk aantal zetels in de tweede kamer verschaffen (zie site van de tweede kamer en de site van de kiesraad).

Mijn mening is dat het gewoon moet blijven zoals het is en het pas vanaf 18 jaar te doen, want dan ben je in mijn ogen meer met de politiek en de toekomst bezig
Oud 25-04-2012, 23:21
mediaROCKS
mediaROCKS is offline
Misschien is het een idee om iets anders dan verkiezingen voor jongeren te doen. Iets zodat ze teminste iets kunnen zeggen over hun toekomst.
Met citaat reageren
Oud 26-04-2012, 21:16
Verwijderd
Citaat:
Misschien is het een idee om iets anders dan verkiezingen voor jongeren te doen. Iets zodat ze teminste iets kunnen zeggen over hun toekomst.
Kom eens met iets concreets zou ik zeggen
Met citaat reageren
Advertentie
Reageren

Regels voor berichten