Advertentie | |
|
![]() |
|
Dat ze er nu pas mee komt is niet zo gek. Waarschijnlijk heeft ze nu pas de eindafrekening gehad. Normaal gesproken betaal je elke maand een voorschot en krijg je na een jaar een kaart om de meterstanden op te geven zodat ze je definitieve verbruik vast kunnen stellen en aan de hand daarvan een eindafrekening kunnen sturen.
|
![]() |
Het is heel normaal dat de verhuurder hier pas mee komt nadat het boekjaar verstreken is en de afrekening is opgemaakt. Dus ja, dat het meer dan een jaar duurt voordat je hier voor het eerst mee geconfronteerd wordt is heel normaal.
Elektrisch verwarmen kost ontzettend veel stroom. Je zal dus een flink verbruik aan elektriciteit hebben. Daarentegen is je verbruik aan warmte of gas waarschijnlijk heel laag. Als je ook voor het verbruik hiervan een voorschot betaald, dan moet het door jou te veel betaalde voorschot OOK worden verrekend! Je krijgt dat geld dus terug. Onder aan de streep heb je dus kans dat het allemaal wel meevalt. Ook van de eventuele andere servicekosten moet je een gespecificeerde afrekening krijgen. Denk aan bijvoorbeeld TV/internet of schoonmaakkosten van gemeenschappelijke ruimten (trappenhuis bijvoorbeeld). Onderhoud en gemeentelijke belastingen mogen NIET worden doorberekend aan de huurder! Als je alleen een afrekening krijgt van de elektriciteitskosten, dan moet je dus direct bezwaar maken tegen het eventueel door jou te betalen bedrag en daarbij verzoeken om een fatsoenlijke afrekening van alle servicekosten. Verhuurders proberen namelijk nog wel eens onterecht aan servicekosten te verdienen door de posten waarvan het voorschot te hoog is niet in de jaar-afrekening te vermelden. In hoeverre heb jij de verhuurder (schriftelijk danwel per e-mail!) op de hoogte gesteld dat de kachel het niet doet? En is de kachel jouw eigendom of eigendom van de verhuurder? Als het een 'losse' gaskachel is kan het namelijk zijn dat deze officiëel niet bij de woning hoort en dan is het onderhoud/vervangen ervan voor rekening van de huurder. Vraag dus na van wie de kachel is. En zorg dat de verhuurder deze repareert als deze aangeeft dat de kachel bij de woning hoort. |
![]() |
|
![]() |
@ hokee: Wanneer in een woning geen CV combi-ketel aanwezig is gebeurt het nogal eens dat ook het douche/badwater middels een grote elektrische boiler wordt verwarmd. Voordeel hiervan ten opzichte van een geiser is dat geen luchtaanvoer en afvoer van verbrandingsgassen nodig is, hetgeen nog wel eens lastig is aan te leggen wanneer een bestaand pand wordt verbouwd/opgesplitst in appartementen of studio's. Ook in wijken met stadsverwarming wordt het water vaak elektrisch verwarmd, omdat de woningen helemaal geen gasaansluiting hebben.
|
![]() |
||
Verwijderd
|
Citaat:
|
![]() |
||
![]() |
Citaat:
En ook irritant is: ik heb mijn huurbaas proberen te bellen en te mailen, maar ik krijg dus helemaal geen antwoord. Nut zit ik alsnog te stressen van hoeveel het wordt. |
![]() |
|
Verwijderd
|
[QUOTE=gamebro;32532523]Zoals ik zei, daar heb ik helemaal geen toegang tot. Elektriciteit meter geld voor het hele gebouw waar ik woon, en er zit een slotje op. Hetzelfde geld voor de afschriften en rekeningen.
Ja, ik lees nooit heel het topic. Alsnog zou hij dit moet bewijzen. Vraag ook eens alles op ![]() |
![]() |
||
Citaat:
Ik begrijp dat je huisbaas jou nog geen rekening heeft gestuurd. Dan zou ik zeker niet stressen. Wacht nou maar rustig af. |
![]() |
|
Niet om iets, maar is er een maximum aan stroomverbruik per maand of per jaar of wanneer dan ook afgesproken in het contract?, ik bedoel het is wel leuk en aardig dat je huisbaas vind dat je teveel zou hebben gebruikt, maar als conctractueel een maximum getal ontbreekt om aan te tonen wanneer er teveel is gebruikt aan stroom. tja dan wordt het wel heel moeilijk om te weten wanneer je wel of niet teveel stroom hebt verbruik. het draaid allemaal om de getallen. Het draaid allemaal om de getallen. Als die afspraak schriftelijk ontbreekt sta je sterk.succes
![]() Laatst gewijzigd op 12-05-2012 om 11:56. Reden: kleine aanvulling |
![]() |
||
Citaat:
|
![]() |
|
Verwijderd
|
Als jij meer hebt gebruikt dan waarvoor je hebt betaald, dan zul je moeten bij betalen. Die 1,5 jaar is helemaal niet bizar lang, meestal geef je 1 maal per jaar de meterstanden door, dus dan wordt pas bekend of je meer (of minder) hebt verbruikt dan vooraf werd ingeschat.
Je hebt inderdaad wel recht op inzage in een (gespecificeerde) rekening (dus hoeveel is er precies gebruikt, hoeveel kost dat, wat heb je al betaald via de huur, etc). Het feit dat de deurbel het niet doet etc staat hier los van, maar daar moet je huisbaas natuurlijk wel iets aan doen. |
![]() |
||
![]() |
Citaat:
Wel moet de verhuurder bij zijn verzoek duidelijk maken waarop de eventueel extra te betalen kosten gebaseerd zijn. |
![]() |
||
Citaat:
|
Advertentie |
|
![]() |
|
|