Registreer FAQ Berichten van vandaag

Ga terug   Scholieren.com forum / Lichaam & Geest / Lichaam & Gezondheid
Reageren

Topictools Zoek in deze topic
Oud 03-05-2012, 21:22
TOMMYHILFIGERRR
TOMMYHILFIGERRR is offline
Ik heb al een paar keer gehoord dat als je voor je 20 rookt, je longen zich 'verzuiveren' en dat je hier later geen last van zal hebben. (bv. zwarte longen, longkanker,..)

Is dit zo?
Met citaat reageren
Oud 03-05-2012, 21:51
Martiño
Martiño is offline
Ik heb er nog nooit van gehoord. Het lijkt me een fabeltje dat jongeren graag aannemen zodat ze zich niet druk hoeven te maken om longschade door roken.
Oud 03-05-2012, 22:08
Verwijderd
Dat lijkt me echt de reinste onzin.
Met citaat reageren
Oud 03-05-2012, 23:42
Verwijderd
lijkt me onzin, hoewel alle heisa,over roken ook onzin is.
Met citaat reageren
Oud 04-05-2012, 00:10
Martiño
Martiño is offline
Dat punt zou ik dan wel graag verklaard willen zien. Want er zijn tienduizenden mensen in Nederland die gezondheidsklachten hebben die direct of indirect zijn terug te leiden op roken. Het lijkt me dat die heisa over roken dan ook wel terecht is.
Oud 04-05-2012, 11:09
Bola
Bola is offline
Dat lijkt me niet. Het is voor iedereen schadelijk. Waarom denk je anders dat er een leeftijdsgrens op zit? Onder de 16. Dus dit lijkt me complete onzin.
Met citaat reageren
Oud 04-05-2012, 11:20
Pluis
Pluis is offline
Roken is altijd voor iedereen schadelijk. De kortdurende effecten die nicotine op je lichaam heeft (prikkeling van de luchtwegen en de kleine bloedvaten) die gaan weer weg als je stopt met roken, maar de andere schade zoals het neerslaan van die vieze zwarte teerprut en het vergrotende effect van de kans op kanker (en niet alleen van je longen, maar ook tal van andere organen zoals je maag en je blaas) die raak je niet meer kwijt.
Oud 04-05-2012, 11:28
Bola
Bola is offline
Precies, overigens zijn er niet voor niets zoveel waarschuwingen over roken. Dus geloof dit maar niet.
Met citaat reageren
Oud 04-05-2012, 13:37
Verwijderd
Je hebt het fabeltje denk ik verkeerd begrepen. Roken is natuurlijk nooit gezond, maar als je een flinke tijd stopt zijn je longen na zoveel jaar nagenoeg weer schoon. Dat komt omdat longen gewoon zwaar gangster zijn.
Met citaat reageren
Oud 06-05-2012, 17:11
xliefmeisjex
xliefmeisjex is offline
het blijft schadelijk voor je.
Met citaat reageren
Oud 07-05-2012, 14:31
bloodyb
bloodyb is offline
Dus als je maar voor je 20e begint krijg je geen kanker? Dat geloof je toch niet echt hoop ik?
Met citaat reageren
Oud 07-05-2012, 14:52
bloodyb
bloodyb is offline
En nog iets. De kans dat je longkanker krijgt is ook genetisch bepaald. Er zijn mensen die nooit een peuk hebben aangeraakt en toch longkanker krijgen en lui die tot ze 88 zijn 2 pakjes zware shag per week paffen en doogaan met longen als van pasgeboren baytjes. Oneerlijk? Tja, life's a bitch man.
Met citaat reageren
Oud 07-05-2012, 14:59
Martiño
Martiño is offline
Als je geen longkanker hebt, maar je rookt wel veel, dan zijn je longen net zo goed "vies". Overigens zijn er nog een hele hoop andere aandoeningen die je kunt krijgen naast longkanker waar genetische aanleg niet eens zo'n grote rol bij speelt (emfyseem, hart- en vaatziekten, spijsverteringsziekten, etc.). Genoeg redenen om het niet te doen.
Oud 20-05-2012, 23:29
allan53
allan53 is offline
Citaat:
lijkt me onzin, hoewel alle heisa,over roken ook onzin is.
Zeker nooit bio gehad op school
Met citaat reageren
Oud 21-05-2012, 07:14
Verwijderd
Na 10 jaar te zijn gestopt zijn je longen weer schoon.
Met citaat reageren
Oud 21-05-2012, 07:46
Martiño
Martiño is offline
Waar baseer je dat op? Hoe worden je longen dan weer 'schoon'?

En zelfs als het teer weer uit je longen verdwijnt wil dat niet zeggen dat de schade die het lichaam heeft geleden zomaar herstelt. De kiem voor hart- en vaatziekten en ziektes aan de longen of andere organen is al gelegd, als er al aderverkalking of schade aan het DNA is opgetreden.
Oud 21-05-2012, 07:50
Martiño
Martiño is offline
Het enige dat ik zo snel kan vinden is dit:

http://www.stivoro.nl/Voor_volwassen...am_/index.aspx

Allemaal goede redenen om te stoppen met roken overigens, maar verwacht geen wonderen.
Oud 23-05-2012, 00:05
Verwijderd
NOOIT aan beginnen!! Mijn opa rookte ook voor zijn 20e en is overleden aan longkanker. 74 jaar. Lichaam was altijd oersterk, maar tegen het roken kon het niet...
Met citaat reageren
Oud 20-06-2012, 15:50
Verwijderd
je longen zijn zich altijd aan het verschonen, maar dit proces is heel langzaam, als je rookt verstoort het teer de microscopische haartjes die de longen verschonen, dus als je stopt met roken, (20 of 80 jaar) verschonen de longen zich, dus hoop dat je dat begrijpt
Met citaat reageren
Reageren

Regels voor berichten