Registreer FAQ Berichten van vandaag

Ga terug   Scholieren.com forum / School & Studie / Centraal eindexamen / Archief 2003-2015 / Eindexamens 2012 / Vwo

Topictools Zoek in deze topic
Oud 01-06-2012, 00:18
LOLexamen
Gezien het feit een aantal examens dit jaar redelijk anders waren dan de voorgaande examens wil ik van jullie horen of jullie dit ook hadden en bij welk(e) vak(ken)?

Ik heb dit voornamelijk gehad bij biologie en Duits.

biologie: Ik ben er zelfs een beetje verontwaardigd over dat er niets van bloedsomloop/homeostase inkwam! Ik vind dit echt raar, dat is toch een belangrijk deel bij menskunde?

wiskunde-A: Heel weinig echte kansrekeningopgaven, geen combinatoriek terwijl dat iets is, waar je als je goed leert, je punten kunt halen, die laatste opgave over dat kaartspel was echt pittig. Formules omschrijven ben ik een drama in.

Duits: Spreekt voor zich, 50 vragen en die filmtekst; really?

Nederlands: Veel onzinformuleringen in de samenvattingstekst, leek meer een doolhof dan een tekst die je moest samenvatten. Een na laatste vraag (3-punter) had meerdere juiste antwoorden vind ik.

scheikunde: Beetje teleurstellend examen, weinig verscheidenheid aan onderwerpen en de laatste twee vragen waren echte weggevertjes, komt de normering niet ten goede ben ik bang Ook opmerkelijk dat er bij veel vragen stond ''maak gebruik van BINAS tabel ....'' wtf? Ik hoop niet dat ze hiermee denken dat ze de leerling helpen als het ware om de normering laag te houden.

Wat vinden jullie?
Advertentie
Oud 01-06-2012, 00:35
rose789
rose789 is offline
Over scheikunde heb je gelijk, ik was echt bang voor dat examen maar ben nu bang dat de norm te laag wordt... heb m ook niet nagekeken. De ene helft van dat examen was lastige berekeningen waarvan ik hopelijk een paar puntjes heb, en onmogelijke verklaringen geven voor reacties en zo (Leg uit waarom T2 en HT- minder worden bladiebla) daarvan heb ik alles verzonnen,
de andere helft was echt zo letterlijk uit binas over te schrijven, moleculen overtekenen, etc. Die hele laatste opgave ook ! was echt iets te makkelijk.
Het is in ieder geval niet vergelijkbaar met de examens van vorige jaren die ik heb gemaakt.

Verder biologie ben ik nooit echt goed in geweest en kon me ook niet heel veel schelen, maar ik had inderdaad wel wat meer over het menselijk lichaam willen hebben, en over citroenzuurcyclus en osmose. Zat naar mijn idee veel te veel ecologie in.
Oud 01-06-2012, 07:09
Joke:D
Joke:D is offline
Nederlands
Leuke tekst om te verklaren, het bijpassede correctievoorschrift was wat minder *kuch*. Samenvatting maak ik geen woorden over vuil.

Wiskunde B
Lang, veel meetkunde, die heel erg op elkaar leken (aka zie je de ene niet, ben je screwed), weinig opgaven van veel punten, moeilijker (vind ik) dan oude examens.

Natuurkunde
Weinig variatie in onderwerpen. Veel beredeneer-vragen, wat ik wel fijn vind.

Duits
Heel lang. 2 pittige teksten. Ik vond ze zelf niet te pittig, en vond hem zelf ook niet te lang, maar ben er wel een half uur langer aan bezig geweest dan aan andere examens. Maar ik heb dan ook een hogere score dan (voor zover docenten op fora gezet hebben) in veel klassen voorkwam. Klasgenoten vonden hem niet te doen, docente vond het een schandaal.

Biologie
Weinig variatie in onderwerpen.

Engels
Makkelijke en leuke teksten, nasty opgaven. Het doel is niet tekstbegrip, maar raden welk antwoord CITO wil horen.

Scheikunde
Raar examen. Veel van hetzelfde. Geen biochemie (hoewel de standaard teken-de-aminozuurvolgorde opgave aangepast terugkwam in cellulose). Veel K-waarden.

Muziek
Over het algemeen niet zo moeilijk, alleen die opgave waar je de sopraanpartij moest opschrijven vond ik niet te doen. Ik hoorde alleen de altpartij met wat gepiep erboven. En sinds wanneer kun je op een harp glissando spelen? Dat is een glijdend verloop van toonhoogte (volgens onze begrippenlijst) en geen snelle chromatische opvolging van tonen. En de vragen in het 20e eeuw licht gedeelte vond ik maar raar.
Oud 01-06-2012, 09:40
Verwijderd
Ik vond zowel bij natuurkunde, scheikunde en biologie dat de verdeling over de examenonderwerpen erg slecht was. Ik vond het jammer dat er én bij scheikunde én bij biologie haast geen DNA / biochemie in zat, dat is mijn favoriete onderdeel. Tja, Nederlands, ik geloof dat ik daar niet zoveel meer over hoef te zeggen.. Verder, Engels en Frans vielen me wel mee, al was Frans wel aan de lange kant. Wiskunde B was qua stof erg makkelijk, weinig algebra en relatief makkelijke meetkundeopgaven, maar wel te lang.
Oud 01-06-2012, 10:03
Cucumber.
Cucumber. is offline
Nederlands: de tekst met vragen vond ik heel leuk, interessant, maar toen ik 't correctievoorschrift zag, dacht ik: kuuuut. Om over de samenvatting maar niet te spreken...

M&O: lang, best pittig, slechte verhouding van rekenwerk-theorie; teveel theorie en te weinig rekenwerk.

Geschiedenis: ik vond hem echt vreselijk, maar dat zal wel aan m'n eigen geschiedeniscapaciteiten gelegen hebben.

Wiskunde A: heel anders dan vorige examens, veel beredeneren en weinig echte wiskunde en dat vond ik zó jammer.

Duits: lang (maar ik had 'm wel op tijd af), maar ik begrijp alle commotie eromheen zeker wel. Ik heb sowieso een voldoende voor Duits, maar door al die forumberichten van docenten vind ik 't toch wel heel erg triest.

Engels: was goed te doen, totdat ik het correctievoorschrift zag. Nu met die aanpassing heb ik minstens een 5,4 en ik hoop dat die norm rond de 0,6 ligt ofzo.

Economie: erg lang, pittig, geen wisselkoersen (terwijl die er in de afgelopen 35 jaar altijd inzaten denk ik?), erg wazige betoogopgave.

Frans: moeilijke teksten, je moest ook hier weer hard doorwerken.

Conclusie: had veel en veel beter gekund.
Oud 01-06-2012, 17:09
Piethein
Piethein is offline
@Cucumber, bij economie zaten wel wisselkoersopgaven hoor. Die van Nieuw-Zeeland en Japan.

en beredeneren is ook wiskunde hoor
Oud 01-06-2012, 17:33
Eadlyn
Eadlyn is offline
Citaat:
@Cucumber, bij economie zaten wel wisselkoersopgaven hoor. Die van Nieuw-Zeeland en Japan.

Havo, ja. Vwo niet.
Oud 01-06-2012, 17:35
Eadlyn
Eadlyn is offline
Ik heb dit jaar maar 2 vakken en heb de beide vakken verpest.

Nederlands: wat een gare samenvatting... Heb hoogstens 7 punten op gescoord, zal waarschijnlijk nog minder zijn. Tekstverklaren ging redelijk, behalve de laatste vraag. Alsnog een zware onvoldoende.

Economie: lang, pittig, vage formuleringen van de vragen. Betoog heb ik 6 punten van de 9, maar die vragen over Maleisië en Indonesië heb ik totaal verpest. Ook dat ding met conjunctuurkompas, heb ik niks van gebakken.

Ik vond dat de examens van de afgelopen jaren veel beter waren. Ben benieuwd naar de normeringen.
Oud 01-06-2012, 20:27
Cucumber.
Cucumber. is offline
Citaat:

Volgens mij ben je in de war met 2011-I.
Oud 01-06-2012, 21:20
Miloutchi
Miloutchi is offline
Nederlands
De tekstverklaringtekst was interessant. Precies goed, vond ik. Ook de vragen waren niet raar of vaag. Vraag 10 vond ik zelfs wel erg makkelijk. Het vod dat een correctievoorschrift heet, verpest het hier dan weer door het geven van de meest vergezochte antwoorden. De samenvattingstekst was moeilijk en ook hier vind ik dat het correctievoorschrift onzorgvuldig was. 'De schrijver vindt'. Serieus, examenmakers?! En zo zijn er wel meer gebreken te vinden. Het correctiemodel is hier naar mijn mening de grootste boosdoener. Een ietwat moeilijke tekst met een krap aantal woorden, is nog wel een uitdaging, maar een correctievoorschrift dat niet getuigt van al te veel intelligentie, vind ik toch echt te ver gaan. Dat is geen uitdaging meer, dat is niet meer het opkrikken van het niveau, dat is gewoon scholieren klieren.

Geschiedenis
Geen opmerkingen over. Een prima examen, vond ik. Moeilijkheidsgraad was oké, geen rare vragen (ik begrijp de heisa over het Drievoudig Verbond ook écht niet) en ook geen al te vergezochte antwoorden. Het enige antwoord waar ik zelf nooit op was gekomen, was een vraag over een bron en daar kun je sowieso al heel verschillende interpretaties van hebben. Dus dat vind ik niet erg raar. Prima examen!

Wiskunde
Wiskunde was echt te doen. Dat het mis gegaan is bij mij heeft niets te maken met de moeilijkheidsgraag van het examen. Ik had te weinig tijd, maar ook dit ligt eerder aan mezelf, denk ik. Wel veel beredeneervragen inderdaad en misschien wat weinig écht kansberekening (wel veel beredeneren over kansberekening!), maar over het algemeen geen zeer ingewikkeld examen. Ook hier geen opmerkingen over gehad.

Duits
Te moeilijke teksten en teveel vragen/teksten. Ik ben sowieso al geen held in het lezen van Duitse teksten en met zo'n enorme tijdsdruk al helemaal niet. Ik had gewoon écht te weinig tijd om de teksten goed te kunnen lezen. Samen met Nederlands wel het meest baggere examen dat ik ooit gezien heb.

Aardrijkskunde
Was ook te doen. Dat het hier mis is gegaan, ligt wederom aan mezelf. Ik had ook hier weer te weinig tijd. Sommige vragen vond ik ook veel makkelijker dan ik verwacht had.

Engels
Ik vond de teksten een stuk minder interessant dan voorgaande jaren. Ik vind Engels wel veel leuker om te lezen dan bijvoorbeeld Frans of Duits, maar de teksten zijn wel altijd een stuk minder interessant. Ik hoor echter van veel mensen dat ze de teksten een stuk fijner vonden dan de teksten die ze geoefend hadden, maar die mening deel ik dus niet. Van mij had dit examen wel wat moeilijk gekund.

Muziek
Hier kan ik vrij weinig over zeggen. Ik heb vrijwel geen verstand van muziek en dat blijkt ook wel uit het aantal behaalde punten dat ik gehaald heb. Ik mag nog van geluk spreken als ik hier een 3 voor gehaald heb. Ik heb dus geen idee of het moeilijk of makkelijk of raar was, want ik begrijp er sowieso nooit wat van en ik heb er ook nooit wat van begrepen.

Frans
Ook hier had ik weer te weinig tijd. Of dit aan het examen lag of aan mezelf weet ik niet. Op school hebben we eens het examen van vorig jaar gemaakt en toen had ik ook te weinig tijd. Dus ik denk dat eigenlijk wel dat het aan mezelf ligt. Ik zou het fijner hebben gevonden als ik meer tijd had gehad, want als ik teksten oefen op mijn gemak heb ik vrijwel nooit meer dan één fout in een tekst en nu heb ik in de eerse 16 vragen maar 3 goed ofzo, omdat ik dus meteen heel gestresst was dat ik het écht moest halen. Moet ik er wel bij zeggen dat ik ook een beetje met andere gedachten zat tijdens het examen.

Ik heb echt bij elk examen te weining tijd gehad, haha, behalve bij geschiedenis en Engels, maar dat zijn dan wel (samen met Nederlands) mijn beste vakken.
Advertentie

Regels voor berichten