Nederlands
De tekstverklaringtekst was interessant. Precies goed, vond ik. Ook de vragen waren niet raar of vaag. Vraag 10 vond ik zelfs wel erg makkelijk. Het vod dat een correctievoorschrift heet, verpest het hier dan weer door het geven van de meest vergezochte antwoorden. De samenvattingstekst was moeilijk en ook hier vind ik dat het correctievoorschrift onzorgvuldig was. 'De schrijver vindt'. Serieus, examenmakers?! En zo zijn er wel meer gebreken te vinden. Het correctiemodel is hier naar mijn mening de grootste boosdoener. Een ietwat moeilijke tekst met een krap aantal woorden, is nog wel een uitdaging, maar een correctievoorschrift dat niet getuigt van al te veel intelligentie, vind ik toch echt te ver gaan. Dat is geen uitdaging meer, dat is niet meer het opkrikken van het niveau, dat is gewoon scholieren klieren.
Geschiedenis
Geen opmerkingen over. Een prima examen, vond ik. Moeilijkheidsgraad was oké, geen rare vragen (ik begrijp de heisa over het Drievoudig Verbond ook écht niet) en ook geen al te vergezochte antwoorden. Het enige antwoord waar ik zelf nooit op was gekomen, was een vraag over een bron en daar kun je sowieso al heel verschillende interpretaties van hebben. Dus dat vind ik niet erg raar. Prima examen!
Wiskunde
Wiskunde was echt te doen. Dat het mis gegaan is bij mij heeft niets te maken met de moeilijkheidsgraag van het examen. Ik had te weinig tijd, maar ook dit ligt eerder aan mezelf, denk ik. Wel veel beredeneervragen inderdaad en misschien wat weinig écht kansberekening (wel veel beredeneren over kansberekening!), maar over het algemeen geen zeer ingewikkeld examen. Ook hier geen opmerkingen over gehad.
Duits
Te moeilijke teksten en teveel vragen/teksten. Ik ben sowieso al geen held in het lezen van Duitse teksten en met zo'n enorme tijdsdruk al helemaal niet. Ik had gewoon écht te weinig tijd om de teksten goed te kunnen lezen. Samen met Nederlands wel het meest baggere examen dat ik ooit gezien heb.
Aardrijkskunde
Was ook te doen. Dat het hier mis is gegaan, ligt wederom aan mezelf. Ik had ook hier weer te weinig tijd. Sommige vragen vond ik ook veel makkelijker dan ik verwacht had.
Engels
Ik vond de teksten een stuk minder interessant dan voorgaande jaren. Ik vind Engels wel veel leuker om te lezen dan bijvoorbeeld Frans of Duits, maar de teksten zijn wel altijd een stuk minder interessant. Ik hoor echter van veel mensen dat ze de teksten een stuk fijner vonden dan de teksten die ze geoefend hadden, maar die mening deel ik dus niet.

Van mij had dit examen wel wat moeilijk gekund.
Muziek
Hier kan ik vrij weinig over zeggen. Ik heb vrijwel geen verstand van muziek en dat blijkt ook wel uit het aantal behaalde punten dat ik gehaald heb. Ik mag nog van geluk spreken als ik hier een 3 voor gehaald heb. Ik heb dus geen idee of het moeilijk of makkelijk of raar was, want ik begrijp er sowieso nooit wat van en ik heb er ook nooit wat van begrepen.
Frans
Ook hier had ik weer te weinig tijd. Of dit aan het examen lag of aan mezelf weet ik niet. Op school hebben we eens het examen van vorig jaar gemaakt en toen had ik ook te weinig tijd. Dus ik denk dat eigenlijk wel dat het aan mezelf ligt. Ik zou het fijner hebben gevonden als ik meer tijd had gehad, want als ik teksten oefen op mijn gemak heb ik vrijwel nooit meer dan één fout in een tekst en nu heb ik in de eerse 16 vragen maar 3 goed ofzo, omdat ik dus meteen heel gestresst was dat ik het écht moest halen. Moet ik er wel bij zeggen dat ik ook een beetje met andere gedachten zat tijdens het examen.
Ik heb echt bij elk examen te weining tijd gehad, haha, behalve bij geschiedenis en Engels, maar dat zijn dan wel (samen met Nederlands) mijn beste vakken.