Natuurlijk, mag jij dat. Het kan misschien een beetje zweverig klinken, maar het boek heeft leuke stof tot nadenken. Het is wel alleen in het Engels geschreven.
Het boek neemt je mee en zet je aan het denken. En worden vragen gesteld zoals: 'wat zullen mensen over mij denken?' of 'ben ik leuk genoeg?'.
Het is een korte emotionele weg en ik heb het gevoel net even wat dichter bij mezelf te komen door het te lezen en bepaalde vragen zelf te beantwoorden.
De maatschappij en media verteld ons wie, wat en hoe we moeten zijn. Er bestaat een soort van ideaalbeeld, alleen als je daar naar streeft kan je als perfect persoon een perfect leven leiden, je zal je dan niet langer beperkt voelen. Maar dit kan natuurlijk helemaal niet, we zijn mensen en we zoeken altijd naar dingen die we kunnen verbeteren en we zullen altijd onzekerheid kennen.
Veel van ons doen alsof en pleasen anderen mensen terwijl ze denken: 'Waarom werkt niet iedereen hard en voeldoet aan mijn verwachtingen?' of 'wat zullen mensen wel niet denken als ik faal of opgeef?' of 'wanneer kan ik stoppen met mezelf te bewijzen?'
Vaak werk je als persoon hard om mensen te pleasen, maar je hebt het gevoel er niets voor terug te krijgen.
Het boek heeft kennis over schaamte, authentiek zijn en verlangens. Het boek beschrijft dat het niet uitmaakt hoe je dingen gedaan of ongedaan krijgt, maar IK ben genoeg. Het bevestigd dat je soms bang en onzeker bent, maar je bent ook dapper. Je bent 'imperfect' en kwetsbaar, maar dat verandert er niks aan dat je het waard bent om van te houden.
|