Advertentie | |
|
![]() |
||
Citaat:
GL, CU en D66 hebben hun deelname aan het catshuisakkoord naar eigen zeggen verantwoord door het aan te passen en de kosten gelijkmatiger te spreiden en eigen programmapunten er in te verwerken. En je kunt je afvragen in hoeverre je de verzorgingsstaat afbreekt. De zorgkosten stijgen hoe dan ook, en dat moeten we op de één of andere manier betalen. Het is dus of het eigen risisco omhoog, of de premies omhoog, of de uitgaven van de overheid omhoog waarbij er geen geld overblijft voor andere zaken in de begroting. Verder zal de AOW-leeftijd echt omhoog moeten, daar is ondertussen elke partij (incl. SP) het mee eens.
||
Citaat:
Of ze hadden de banken meer kunnen laten opdraaien voor de crisis die zij mede veroorzaakt hebben. Dat had ook gekund. Maar de vijf partijen maken andere keuzes. |
![]() |
||
Citaat:
De zorgkosten stijgen inderdaad, maar je kunt andere keuzes maken om daar iets aan te doen. En wat betreft de AOW-leeftijd. Ik heb er geen bezwaar tegen om tot mijn 67e door te werken. Ik vind alleen dat je dat niet kunt vragen van mensen die vanaf hun 18e zwaar werk verricht hebben. |
![]() |
||||
Citaat:
En voor ouderen: tja, maar ik zie het verhogen van de pensioenleeftijd in stapjes niet echt als 'opdraaien'. Dat hadden we gewoon veel eerder moeten doen. Citaat:
Zaken als cursus hoofddoeken vouwen en fietsen voor allochtone vrouwen, leuk bedacht, maar dat soort nonsens is erg 2004. Daarnaast worden dit soort zaken - voor zover ze nog georganiseerd worden - meestal door gemeentes gesubsidieerd, niet door de landelijke overheid. Voor alternatieve energiebronnen kun je inderdaad voor of tegen zijn, maar persoonlijk vind ik het prima dat er aandacht aan niet-fossiele energieopwekking wordt gegeven voordat de kolen en olie op zijn. Zelfde voor kunst. Misschien ook wel interessant om te weten dat de gehele kunst- en cultuurbegroting in het niet valt naast de zorg- en pensioenkosten. Citaat:
|||
Citaat:
Citaat:
||
Citaat:
|
![]() |
|||||
Citaat:
Citaat:
Citaat:
![]() Citaat:
|
![]() |
|||
Citaat:
Citaat:
|
![]() |
|||||||
Citaat:
Citaat:
Citaat:
Citaat:
Verder beantwoord je mijn vraag niet, dus ik stel hem nogmaals: hoe voorkom je dat extra kosten voor de banken (bijv. bankenbelasting) niet worden doorberekend aan de burgers en bedrijven die klant zijn bij de banken? Citaat:
En zorgen voor een schonere lucht, nou prima! Dan moet je juist investeren in schone energiebronnen, maar jij wil geen windmolens? En je moet stimuleren om mensen vaker in de trein te laten stappen of thuis te werken, dus dan belast je autorijden extra. Kijk, ik zeg niet dat dit allemaal ideale oplossingen zijn, maar ik probeer uit te leggen dat het allemaal wel wat genuanceerder ligt dan "minder geld naar Europa en subsidies en accijnzen omhoog". Citaat:
||||||||
Citaat:
Citaat:
Citaat:
Citaat:
Citaat:
Citaat:
Citaat:
Ik vind het wel een verschil of je als hoogopgeleide tot je 67e werkt en daarna nog 10 goede jaren hebt aan de ene kant. Aan de andere kant heb je de laagopgeleide die na zijn 67e alleen nog maar een paar jaar in slechte gezondheid voor de boeg heeft. Dit zal natuurlijk niet altijd zo zijn, maar overall is dit wel het verschil tussen deze twee groepen. Daarnaast is het ook veel makkelijker om tegen iemand met een maandsalaris van 3000 euro te zeggen dat hij maar zelf moet sparen voor zijn pensioen, dan tegen iemand die 1500 euro in de maand verdiend. |
![]() |
||||||||||
Citaat:
Citaat:
Citaat:
![]() Citaat:
![]() Citaat:
Citaat:
Citaat:
Citaat:
En dan nog: wat is een zware baan? Definieer eens wat een zware baan is! Dan kunnen we die lijst even naar Den Haag sturen want daar weten ze het ook niet! Citaat:
|||||
Citaat:
Citaat:
Citaat:
Citaat:
|
![]() |
||
Citaat:
|
Chronisch zieken die veel zorgkosten maken zitten binnen no time aan die 350 euro en krijgen de rest vergoed. Dan ben je die 350 euro wel kwijt, maar voor de rest van het jaar heb je geen extra kosten.
Voor gevallen als jou is het inderdaad erg vervelend ja (net niet genoeg kosten maken om het er uit te halen), je valt tussen wal en schip. Maar zoals je zelf al zegt: je hebt geen beter voorstel en dat is er ook niet. Alternatief voor het verhogen van het eigen risico is de premie nog meer verhogen of schrappen in het basispakket.
|||
Citaat:
![]() ![]() Is het dan erger als je het gesrpeid kan betalen, iedere maand 1/12 van 350 of is dat weer minder erg? Citaat:
||||
Citaat:
Het maakt chronisch ziek zijn niet leuker of goedkoper, maar ze weten in ieder geval wel waar ze dan aan toe zijn. Citaat:
![]() Citaat:
![]() En je kunt wel een verzekering in stukjes ophakken (hoewel er met uitzondering van gynaecologie en kraamzorg niet echt iets in zit wat ik zou willen missen, vraag me af wat jij dan zou laten vallen), het gevolg daarvan is dat de premies voor de stukjes die mensen minder kiezen opeens veel hoger worden. Daar heb je dus vooral de chronisch zieken mee, want die zullen in de meeste gevallen toch het hele pakket nodig hebben.
||
Citaat:
|
![]() |
|||
Citaat:
Citaat:
||||
Citaat:
![]() Chronisch ziek zijn is niet leuk, chronisch ziek zijn is ook niet goedkoop, en het gaat ook niet goedkoper en leuker worden. Je hebt nu eenmaal vaak veel zorg nodig, en dat moet betaald worden. Het enige prettige is dat je in ieder geval in grote lijnen weet hoeveel je per jaar kwijt bent. Dat is een hoog bedrag, maar je bent nog altijd veel en veel minder kwijt dan als je onverzekerd bent. Het systeem is wat dat betreft meer solidair met de chronisch zieken, en niet met de incidenteel zieken die waarschijnlijk per jaar meer aan verzekering kwijt zijn dan dat ze claimen aan zorg. Citaat:
Ik zal uitleggen wat ik bedoelde: ik bedoelde dat als je een ander systeem kiest dan het huidige, je het basispakket zoals het nu bestaat laat vallen (afschaft/schrapt/etc.). Ik citeerde je wellicht niet letterlijk, maar het was niet mijn intentie uitspraken te verzinnen. ![]() Waar ik bang voor ben is dat het sommige pakketten, die elementen van de basisverzekering bevatten waarvoor niet zo veel mensen kiezen, veel duurder gaat maken dan het basispakket nu is. De verzekeraar moet dan namelijk bij een veel kleinere groep klanten dezelfde hoeveelheid premie ophalen als in het oude model. Omdat chronisch zieken vaak nagenoeg het gehele basispakket (zoals dat nu bestaat) nodig hebben, is er dus een grote kans dat zij duurder uit zijn. Gezonde jongeren zullen namelijk eerder geneigd zijn voor een pakket met (nog minder) dekking te kiezen. Maar ik vraag me af hoeveel je nog van het huidige basispakket wil afhalen. Citaat:
Wat is de meerwaarde van verschillende a-la-carte pakketten ten opzichte van de al bestaande aanvullende verzekeringen (behalve dat verzekeraars misschien nog niet het pakket aanbieden waar jij in geïnteresseerd zou zijn).
||||||||
Citaat:
Citaat:
![]() Citaat:
Citaat:
![]() Citaat:
Citaat:
En die jongere hebben dan pech als ze een keer een been breken, deel van het geld dat ze dan moeten betalen moet aangewend worden om de bij te storten bij de chronisch zieken. Citaat:
||
Verwijderd
|
Citaat:
Ik heb gemiddeld zo'n 200,- aan zorgkosten op jaarbasis en het wordt gewoon BAM in oktober even afgeschreven. Ik wil dat per maand. |
![]() |
|||
Citaat:
Citaat:
|
![]() |
||
Citaat:
||
Citaat:
Als onverhoopt de AOW-leeftijd wel omhoog gaat na 2020, dan wil de SP een tegemoetkoming voor mensen die "op" zijn en daarom niet meer kunnen werken. |
![]() |
|
![]() |
Ach, dat valt toch weer mee. Dan kunnen in elk geval de babyboomers nog op hun 65ste met pensioen. Wel vreemd dat het daarna opeens niet meer zo'n probleem is voor de SP. Het geld dat door de verhoging van de pensioenleeftijd overblijft, gaat als vanzelfsprekend regelrecht naar de banken, iets waar een partij als de SP het toch mee oneens zou moeten zijn.
||
Citaat:
![]() |
![]() |
||
Citaat:
|
![]() |
||
Citaat:
Als je pas op je 30e begint met werken zou je dan recht hebben op (65-30=) 35/45 jaar; 77.7%. |
![]() |
||
Citaat:
|||
![]() |
Citaat:
Citaat:
|
![]() |
||
Citaat:
Veel gezinnen kunnen tegenwoordig niet meer makkelijk rondkomen met één inkomen. Hier in Amsterdam niet tenminste. Er zijn wel alternatieven. Laat opa en oma bijvoorbeeld gewoon met 65 jaar met pensioen, dan kunnen zij op de kinderen passen ![]() Maar persoonlijk denk ik dat het goed is om kinderopvang beschikbaar en betaalbaar te houden, omdat de gevolgen van een te laag vruchtbaarheidscijfer groot zijn voor de samenleving. Ik ga er dan natuurlijk vanuit dat mensen minder kinderen zouden krijgen wanneer er geen (betaalbare) kinderopvang is. |
![]() |
|
Net alsof opa en oma op hun 65e op de kinderen willen/kunnen passen. Het is natuurlijk mooi als het kan, maar dat zijn geen situaties waar je van uit kan gaan dat ze werken (net als je er bijvoorbeeld niet automatisch van uit kan gaan dat kinderen mantelzorg kunnen verlenen).
Stel opa en oma hebben drie kinderen, die ieder twee kinderen hebben tussen de 4 en de 8. Dan kunnen opa en oma op hun zeventigste dus op 6 hyperactieve koters gaan passen... ![]()
||
Citaat:
Om even te reageren op jou voorbeeld. Je hebt natuurlijk ook nog de opa's en oma's van de schoondochters en de schoonzoons. Bovendien zitten kinderen tussen de 4 en de 8 overdag op school. Maar persoonlijk lijkt het mij goed om de kinderopvang beschikbaar en betaalbaar te houden. Dit gaf ik hierboven ook al aan. |
Advertentie |
|
![]() |
|
|
![]() |
||||
Forum | Topic | Reacties | Laatste bericht | |
Nieuws, Achtergronden & Wetenschap |
AOW betaalbaar? Gatara | 11 | 12-12-2006 10:44 | |
Nieuws, Achtergronden & Wetenschap |
[STELLING] De nadelen van een verzorgingsstaat zijn groter dan de voordelen. Verwijderd | 110 | 21-09-2006 00:04 |