Registreer FAQ Berichten van vandaag

Ga terug   Scholieren.com forum / Lichaam & Geest / Psychologie
Reageren

Topictools Zoek in deze topic
Oud 06-08-2012, 16:24
Maastrigtt
Maastrigtt is offline
Hey allemaal, ik wist niet echt een goede titel en ook niet precies waar ik het moet plaatsen. Hopelijk is dit de goede plek en nadat jullie het gelezen hebben snappen jullie het vast een stuk beter!

Ik ben 16 jaar en ga al een tijd om met een gezellig meisje, ook 16. Ik zelf ben het type dat meer van dag tot dag leef en zich nog niet zo super veel zorgen maakt over de toekomst. Natuurlijk denk ik daar wel aan, maar ik heb nu het gevoel van "Ik ben pas 16, het komt allemaal nog wel!".
Mijn vriendin (gewoon vriendin, geen relatie voor de duidelijkheid) denkt juist niet zo. Die wil het liefst haar hele leven uitgestippeld hebben en, als voorbeeld, nu al weten met wie ze gaat trouwen. Als het dan even niet gaat zoals zij wil, kan ze behoorlijk in de stress zitten en daar heeft zij het dan erg moeilijk mee.

Ik wil het haar graag makkelijker maken door haar iets makkelijker te laten denken, dat het allemaal uiteindelijk wel goed komt et cetera. Heeft iemand enig idee of dit überhaupt mogelijk is? En op welke manier dit het beste kan?

Snap dat het onduidelijk kan zijn, vragen zijn daarom welkom!

Alvast bedankt
Met citaat reageren
Advertentie
Oud 06-08-2012, 16:30
Pluis
Pluis is offline
Je snel druk maken om iets zit hem niet alleen maar in gedachtenpatronen (die kan je namelijk wel veranderen) maar ook in je persoonlijkheid. En dat laatste kun je niet veranderen. Ik ben zelf bijvoorbeeld ook een ontzettende stresskip en ik wil ook het liefst al heel vroeg weten waar ik aan toe ben.

Je helpt haar het best door zelf rustig te blijven (wat je vast ook al doet) en haar op momenten waarop ze echt vast zit dingen te vragen als "je hebt nu probleem x, kan je daar nu niets aan doen?" En als het antwoord dan nee is, is de volgende vraag "heeft het dan zin om je er druk om te maken?". Dat is natuurlijk geen wondermiddel en de stress gaat er niet op magische wijze van weg, maar hopelijk ziet ze dan wel in dat al dat denken en stressen niet zo veel zin heeft. Helpt mij ook wel eens om me als ik me ergens zorgen om maak af te vragen wat het worst case scenario is. Dus wat is het allerergste dat me kan overkomen. Meestal is dat ergste niet eens zo heel onoverkomelijk. En als het wel dramatisch is, dan is vaak de kans dat dat gebeurt heel erg klein, en dat geeft dan ook een klein beetje geruststelling.
Oud 06-08-2012, 19:52
Daantje_0705
Daantje_0705 is offline
Je kan op je zestiende je leven wel helemaal uitgestippeld willen hebben maar de kans is groot dat er tussentijds dingen gebeuren die roet in het eten gooien en waardoor je leven er weer helemaal anders uit kan zien. Sowieso is dat een leeftijd voor een periode waarin er veel gaat veranderen (klaar op de middelbare school, vaak krijg je ergens rond die leeftijd een vriendje/vriendinnetje, gaat studeren, eventueel op kamers in een andere stad, nog wat later misschien samenwonen/afstuderen/werken). Er kan nog zoveel gebeuren, daar heb je nu allemaal nog geen invloed op. Zolang jij doordachte keuzes maakt waar je zelf achterstaat is er niets aan de hand maar verwacht niet dat je je hele leven kunt plannen.
Reageren

Regels voor berichten