Registreer FAQ Berichten van vandaag

Ga terug   Scholieren.com forum / School & Studie / Huiswerkvragen: Cultuur, Maatschappij & Economie
Reageren

Topictools Zoek in deze topic
Oud 21-03-2005, 09:31
Olifantje
Olifantje is offline
Een vraagje: kan er iemand me misschien uitleggen wat er bedoeld wordt met smalle moraal en wat met brede moraal? Ik moet een boek lezen voor Filosofie dat over niets anders gaat, ze zijn enkel vergeten uit te leggen wat het betekent.
Alvast bedankt!
Oud 22-03-2005, 09:18
Gatara
Gatara is offline
Geen flauw benul maar ik gok erop dat het te maken heeft met moraal op een klein gebied (bv. ethisch handelen van een bedrijf) en een globale grotere moraal (bv. ethisch handelen in de wereld).

Staat er geen filosoof in connectie met deze begrippen genoemd in het boek?
Oud 27-03-2005, 18:57
Sartre
Sartre is offline
Citaat:
Gatara schreef op 22-03-2005 @ 10:18 :
Geen flauw benul maar ik gok erop dat het te maken heeft met moraal op een klein gebied (bv. ethisch handelen van een bedrijf) en een globale grotere moraal (bv. ethisch handelen in de wereld).

Staat er geen filosoof in connectie met deze begrippen genoemd in het boek?
ik dacht dat jij filosofie studeerde?

ik geloof dat het te maken heeft met het aantal morele regels dat je er op na houd. Een smalle moraal houd alleen rekening met een aantal breed gedeelde principes zoals niet doden en niet stelen etc. Binnen die regels blijft er veel over waar geen moraal aan verbonden is. Bijvoorbeeld de waardigheid van minderheden ofzo. Een brede moraal is dan dat er een breed scala een morele waarden in acht genomen wordt. In het Engels heet dit vaak 'a thin conception of the good (of: the right) of 'a thick conception of the good'.
Met citaat reageren
Oud 29-03-2005, 11:06
Gatara
Gatara is offline
Citaat:
Sartre schreef op 27-03-2005 @ 19:57 :
ik dacht dat jij filosofie studeerde?

en dat betekent dan automatisch dat ik allerlei vage begrippen die in 1 of andere boek staan waarvan mij de auteur en titel onbekend zijn die notabene in het Nederlands hier geplaatst worden (terwijl alle teksten in Duits en Engels tot mij komen) behoor te weten?

Nee dus.

Citaat:

ik geloof dat het te maken heeft met het aantal morele regels dat je er op na houd. Een smalle moraal houd alleen rekening met een aantal breed gedeelde principes zoals niet doden en niet stelen etc. Binnen die regels blijft er veel over waar geen moraal aan verbonden is. Bijvoorbeeld de waardigheid van minderheden ofzo. Een brede moraal is dan dat er een breed scala een morele waarden in acht genomen wordt. In het Engels heet dit vaak 'a thin conception of the good (of: the right) of 'a thick conception of the good'.
thick en thin conception of the good zou best idd kunnen refereren naar een brede en smalle moraal. Maar ik moet toch echt meer weten van de TS om daar over te kunnen oordelen.
Oud 19-06-2012, 21:37
PzValy
Smalle moraal: een code van sociaal-morele normen die de samenleving leefbaar en rechtvaardig houdt en waaraan allen zich hebben te houden.
Brede moraal: conceptie van het goede die elk voor zichzelf als persoonlijke leidraad in het leven erop na houdt en die niet voor iedereen geldig wordt gehouden.
Met citaat reageren
Oud 20-06-2012, 12:43
Verwijderd
Handig voor als de TS na 7 jaar nog eens terugkomt.
Met citaat reageren
Advertentie
Reageren

Regels voor berichten