Registreer FAQ Berichten van vandaag

Ga terug   Scholieren.com forum / Lichaam & Geest / Psychologie
Reageren

Topictools Zoek in deze topic
Oud 11-06-2012, 20:53
Nemo
Nemo is offline
Hoi,
Ik ben bezig met een wiskundecursus en daar loop ik tegen een probleem aan waarvan ik hoop dat een van jullie tips voor mij heeft
In het verleden (basisschool & vmbo) ben ik altijd slecht geweest in rekenen en wiskunde. Ik heb meer tijd nodig dan dat leraren mij toendertijd gaven. Na het vmbo ben ik ook een sociale studie gaan doen, waarin ik wiskunde en rekenen bijna niet meer heb nodig gehad. Nu (na mbo en hbo) wil ik toelating doen voor een master en zal ik dus weer aan mijn reken/wiskunde vaardigheden moeten werken.

Tijdens de les gaat het eigenlijk goed. Ik begrijp (meestal) wat de docent vertelt en als hij voorbeeldsommen op het bord schrijf weet ik deze foutloos op te lossen. Als ik zelfstandig aan de slag moet aan de les merk ik al dat ik meer onzeker ben, ik twijfel ineens aan alles (terwijl ik 3 sec. ervoor een soortgelijke som foutloos heb opgelost), weet formules niet meer en vraag snel hulp bij docent/medestudenten.
Maar het is de bedoeling dat ik thuis aan de slag ga en dat lukt gewoon niet. Zodra ik niet binnen een paar seconde snap wat ik moet doen voel ik mij benauwd, onzeker en paniekerig. Ik weet dat dit gevoel nergens op slaat (ik ben 10 jaar ouder en niet mee zoals dat jonge kind in de klas) maar ik voel mij nog wel zo!
Het lijkt een combinatie van faalangst met enorme prestatiedruk (ik wil dit zooo graag halen) en dat zorgt ervoor dat er niets meer uit mijn handen kom, ik sommen niet afmaak of mijn huiswerk laat zitten.

Kent iemand dit gevoel en heeft iemand misschien tips over hoe ik mijn huiswerkuren toch goed kan invullen zonder dat stressgevoel te ervaren/af te haken?
Oud 11-06-2012, 21:21
Daantjer
Daantjer is offline
Je hebt rust nodig, dus gewoon met een glas drinken gaan zitten in een rustige, kalme omgeving.
Neem de tijd, begin bij de basis. Als je formules en dergelijke krijgt; schrijf ze duidelijk op. Vraag om anders geformuleerde formules en maak ze met de formules er naast. Als je vast loopt moet je kijken hoe de vorige som ging. Ook kan je altijd kijken of er uitwerkingen zijn. Als je vastloopt leer je aan de hand van deze alsnog de stappen om sommen te maken.
Oud 12-06-2012, 07:54
Verwijderd
Heb je de antwoorden? Misschien helpt het om aan het begin stap voor stap met de antwoorden te kijken wat je nou precies moet doen. Als je dat helemaal door hebt kan je het uiteindelijk ook wel zelf misschien. En proberen om niet in paniek te raken. Als het niet lukt ga je even weg om wat te drinken en wat leuks te doen, en vervolgens probeer je het gewoon weer.
Met citaat reageren
Oud 12-06-2012, 09:20
Lomyrne
Lomyrne is offline
Meid, zo te lezen kan je het gewoon. Misschien verwacht je te veel van de toets, heb je de voorbeeldtoets al van de site afgehaald? Daar staat een oude toets in met vragen/opdrachten die je gaat krijgen.

En in het ergste scenario, haal je het assesment niet. Dan heb je een héél jaar om te studeren voor je wiskunde (en dan nemen we Engels er ook maar gelijk bij).

Succes!
Oud 13-06-2012, 19:25
Verwijderd
Je kunt het inderdaad gewoon en het is belangrijk dat te beseffen. Lukt het niet, bouw dan een ritme op om even een glaasje te drinken, een spelletje met levels van een paar minuten ofzo, iets heel simpels online. Dan probeer je het opnieuw.
Met citaat reageren
Oud 14-06-2012, 10:53
Catch
Catch is offline
Ik herken dit ja. Het is best lastig om dit in je eentje te doorbreken maar het kan wel. Dan moet je het gewoon blijven proberen en vertrouwen halen uit de keren dat het goed gaat. Probeer jezelf niet de put in te praten. Heb je misschien klasgenoten of anderen met wie je samen sommen kunt maken? Of vrienden die misschien bij je kunnen komen zitten en iets anders doen, zodat je een beetje afleiding hebt als het niet gaat?
Met citaat reageren
Oud 27-06-2012, 17:17
EenManOpEenVork
EenManOpEenVork is offline
Heb dit 1x gehad bij een belangrijke toets Duits.... god wat haat ik dat vak
Met citaat reageren
Advertentie
Reageren

Regels voor berichten