Registreer FAQ Berichten van vandaag

Ga terug   Scholieren.com forum / School & Studie / Huiswerkvragen: Exacte vakken
Reageren

Topictools Zoek in deze topic
Oud 09-07-2012, 21:11
Verwijderd
Als men een DNA (dubbelstreng) heeft. Dan zorgt een enzym ervoor dat tijdens de dna replicatie/mRNA vorming de ketens uit elkaar gaan.

Nu is het zo dat bij een vraagstuk werd gevraagd voor welk aminozuur een codon programeerde.

DNA(dubbel string)

AT
TA
GC

Als deze uitelkaar gaan krijg je:

A-------------T
T--------------A
G--------------C

Hiertussen word dan mRNA gevorm. Stel nou dat ze vragen voor welke aminozuur ATG programmeert.

Is dat dan niet UAC dat je krijgt bij het mRNA gedeelte?

Volgens een boekje klopt dat niet en moet het AUG zijn. Ik snap dat een klein beetje: TAC plakt aan ATG, dus wordt TAC omgezet in RNA code.

Echter, het gaat hier om ATG en niet TAC.

Kan iemand me aub helpen?
Met citaat reageren
Advertentie
Oud 09-07-2012, 21:18
Verwijderd
Als ik de vraag zo lees is die niet helemaal compleet. Je kunt pas een goed antwoord geeft als je weet of ze bedoelen dat ATG op de coderende of op de templatestreng van het DNA ligt. Dan kun je inderdaad beredeneren wat de code in het mRNA is en voor welk aminozuur het dus zou coderen.
Met citaat reageren
Oud 09-07-2012, 21:31
Verwijderd
Het gaat hier om de leading strand en de coderende streng 0.o? ATG programmeert voor tyrosine volgens mijn binas; UAC......

A---U
T----A
G----C

Help plz.

Edit:

ATG zat dus op de leading strand en daar mag je geen mRNA voor maken. Dan klopt het inderdaad.

TAC moet je dan gebruiken.

Hoe kun je nou weten wat je leading/lagging strand is? Moet dat erbij staan?

Laatst gewijzigd op 09-07-2012 om 21:38.
Met citaat reageren
Oud 09-07-2012, 21:38
Verwijderd
Zou je misschien ook de letterlijke vraag in kunnen scannen? Dan kan ik er morgenavond nog even naar kijken, want zo word ik er niet veel wijzer van. Maar misschien is er iemand anders hier de het allemaal wel weet.
Met citaat reageren
Oud 09-07-2012, 21:45
Verwijderd
De rest van de foto's:

Ik denk dat ik hem snap. Een paar pagina's terug wordt gezegd dat mRNA bij de lagging strand gebeurt en niet bij de leading strand. Wat ik alleen weet is dat ATG van gene dna B komt.

Nu blijft alleen de raadsel hoe ik erachter kom wanneer ze het over de lagging/leading strand hebben. Heb je een idee Uomi?
Met citaat reageren
Oud 10-07-2012, 10:20
Verwijderd
Een vergelijkbare vraag:

http://www.examenblad.nl/9336000/1/j...t=vg41h1h4i9qe

Vraag 25.

Hoe kun je uit bron 1 halen of het gaat om de coderende streng of om de matijs streng?

Edit:

Bij translatie zie je een hoop hoofdletters. Ik snap hem al denk ik.

Eerste letter is M, en dat is voor het stop aminozuur methionine. De laatste is T en dat is voor een stop aminozuur (tyrosine. Punt is: Als je kijkt naar de codons, de eerste is ATG, als dit de matijsstreng was dan zou dit programmeren voor UAC in de mRNA, echter UAC is Tyrosine. En dat kan niet, aangezien de eerste letter M is.

Dus moet het om de coderende streng gaan.

Laatst gewijzigd op 10-07-2012 om 10:41.
Met citaat reageren
Oud 10-07-2012, 13:42
Endorsed
Endorsed is offline
Is dit 6VWO stof?
Met citaat reageren
Oud 10-07-2012, 14:13
Verwijderd
Het komt op het CE voor, dus lijkt me van wel?
Met citaat reageren
Oud 10-07-2012, 17:42
Verwijderd
Je redenatie klopt wel, ik vraag me alleen af wat je precies bedoelt met 'stop aminozuur'. Ik dacht trouwens dat je al centraal examen gedaan had?
Met citaat reageren
Oud 10-07-2012, 22:22
Verwijderd
Doe staatsexamen dus heb nog een mondeling (wat de SE moet voorstellen) te gaan. (Bedoel met stop aminozuur trouwens dat op het einde van de translatie een T staat en dat is voor Tyrosine en als je kijkt naar de combinaties, is een variant van Tyrosine een stop codon.)

Thx btw!

Laatst gewijzigd op 11-07-2012 om 02:14.
Met citaat reageren
Oud 11-07-2012, 11:18
Endorsed
Endorsed is offline
Citaat:
Het komt op het CE voor, dus lijkt me van wel?
Ok, ik heb dit nog nooit gehad en moet volgend jaar examen doen. Daarom vroeg ik of het 6vwo stof was.
Met citaat reageren
Oud 14-07-2012, 21:32
Verwijderd
Kun je met alleen een dubbele helix zien welke de mathijsstreng is? Je ziet dan wel wat de 5e en 3e uiteinde is en wat de base volgorde is. Is dat mogelijk?

Edit:

Het moet zijn van 3->5. Dus de mathijsstreng is de streng van de 3e naar de 5e c-binding.

Laatst gewijzigd op 15-07-2012 om 00:15.
Met citaat reageren
Advertentie
Reageren

Regels voor berichten