Registreer FAQ Berichten van vandaag

Ga terug   Scholieren.com forum / School & Studie / Algemene schoolzaken
Reageren

Topictools Zoek in deze topic
Oud 07-06-2012, 17:04
jarne66
jarne66 is offline
Hallo allemaal,

ik zit in de 2e klas van het gymnasium en moet een keuze maken voor wat ik wil doen in de 3e:

- Gymnasium met Latijn én Grieks
- Gymnasium met alleen Latijn
- Atheneum

ik wil sowieso niet allebei de talen doen, dat is teveel voor me. Daarom moet ik kiezen tussen latijn of atheneum. en ik weet het echt niet!

In de brugklas had ik nooit problemen met latijn. Alles ging prima en ik vond het erg leuk. Maar in de tweede had ik opeens totaal geen motivatie meer. Mijn leraar is nogal saai en ik kan me er niet meer toe brengen om het huiswerk te maken. Ik schrijf alles over en doe het huiswerk niet meer zelf (dom, ik weet het). Maar de taal spreekt me wel aan. Ik vind het alleen heel erg veel. Het is heel veel werk.

Daar komt nog eens bij dat al mijn vrienden naar het atheneum gaan.

wat moet ik doen??? help!
Met citaat reageren
Advertentie
Oud 07-06-2012, 17:08
Verwijderd
Als je Latijn te veel vindt, moet je het gewoon niet doen. Kies waar je het meeste aan hebt en waar je je het prettigst bij voelt.
Met citaat reageren
Oud 07-06-2012, 18:03
adirf
adirf is offline
Ik zou atheneum dan gaan doen. Zelf doe ik ook gymnasium met grieks, maar ik zit nu ook te twijfelen of ik door zou gaan.
Met citaat reageren
Oud 07-06-2012, 20:11
the economist
the economist is offline
Wat al je vrienden doen vind ik eigenlijk niet zo'n relevant argument. Ik begrijp het wel, maar het zou niet mee moeten wegen.
Als het werkelijk teveel voor je wordt, en je kunt het niet opbrengen, dan zal het inderdaad lastig worden. Een keuze om wat minder te doen is niet iedereen gegeven, maar bij jou kan het gelukkig wel. dat zou dus een keuze kunnen zijn.

een andere optie, die er niet bijstaat, is om, als je de waarde er wél van inziet, het toch nog een jaar te proberen, en het pas volgend jaar te laten vallen. Dan ben je weer een jaar verder, en komt tijd, komt raad. De zaak kan er dan alweer heel anders voorstaan.

Belangrijk bij zo'n beslissing is ook om hem niet in één keer te maken. Denk er eens over na, bespreek het met ouders, een decaan, je mentor, etc. Dat je het hier al even post is in die zin ook goed.
Met citaat reageren
Oud 08-06-2012, 00:12
floortje613
floortje613 is offline
ik heb uiteindelijk eindexamen gedaan in gymnasium met latijn. maar wij moesten tot de derde beide talen doen. ik heb er heel hard voor moeten werken (jup geregeld 3en) maar ik ben uiteindelijk heel dankbaar met de kennis die ik nu heb over latijn en de geschiedenis ervan. denk eraan dat je niet alleen maar een taaltje gaat leren. na de derde ga je de echte teksten doen die veel interessanter zijn aangezien daar een hele context aan cultuur en manier van schrijven om heen zit. (al hoop ik voor je dat je nooit erasmus hoeft te vertalen)
Met citaat reageren
Oud 08-06-2012, 00:59
AnnoMeisjx
AnnoMeisjx is offline
Ik ben naar atheneum gegaan, en het bevalt me super (;
Met citaat reageren
Oud 08-06-2012, 18:40
Diamera
Diamera is offline
Citaat:
ik heb uiteindelijk eindexamen gedaan in gymnasium met latijn. maar wij moesten tot de derde beide talen doen. ik heb er heel hard voor moeten werken (jup geregeld 3en) maar ik ben uiteindelijk heel dankbaar met de kennis die ik nu heb over latijn en de geschiedenis ervan. denk eraan dat je niet alleen maar een taaltje gaat leren. na de derde ga je de echte teksten doen die veel interessanter zijn aangezien daar een hele context aan cultuur en manier van schrijven om heen zit. (al hoop ik voor je dat je nooit erasmus hoeft te vertalen)
Dit ongeveer. Ik waardeer Latijn enorm om verschillende redenen. Het mag een dode taal zijn, maar onderschat niet de bruikbaarheid bij het afleiden van woordbetekenissen in bijv. Frans, zelfs in het Engels en ons eigen Nederlands. Ik ben er van overtuigd dat mijn hele klas het eens zou zijn als ik zeg dat je bij Latijn meer Nederlands krijgt dan bij Nederlands. Als je graag met taal bezig bent is het een waar genoegen om Latijnse teksten te lezen. Daarnaast vind ik de zinsbouw en grammatica, de manier van het gebruiken van woord, klank en vooral stijl heel mooi. Je krijgt zo veel taal- en tekstinzicht, en ziet zo'n verscheidenheid aan middelen om ook je eigen teksten (vooral betogen) indrukwekkender en pakkender te maken. Als je het inziet en je van taal houdt, kun je je met kennis van het Latijn zo veel voordeel doen, en dan is het nog leuk ook!

Je moet je wel bedenken dat het vanaf de derde pas serieus wordt; de teksten worden beduidend langer en moeilijker (maar des te interessanter, vooral de retorische teksten zijn een voldoening om te lezen en te vertalen!). Wel is het zo dat je op het eindexamen als enige vertaalopdracht maar een kort, relatief makkelijk tekstje krijgt, dus als vertalen je zwakke punt is, hoef je je geen enorme zorgen te maken. Bovendien heb ik er gelukkig nooit veel voor hoeven doen, maar ik kan je vertellen dat het kiezen van Latijn in de bovenbouw in de meeste gevallen nog veel meer werk met zich mee brengt. Ook zijn slechte cijfers vaak niet ongewoon.

Ik zou er, helemaal omdat je je motivatie al verliest, goed over nadenken. Hopelijk helpt dit een beetje. Als ikzelf honderd keer opnieuw zou moeten kiezen, had ik honderd keer dezelfde keuze gemaakt; hoewel ik het in de derde niet had verwacht, ben ik achteraf ontzettend blij en dankbaar voor wat het me heeft opgeleverd.
Met citaat reageren
Oud 08-06-2012, 20:39
Schrödinger
Schrödinger is offline
Ik weet niet hoe het op jullie school zit, maar bij ons wat het zo dat als je gymnasium deed, je geen CKV hoefde te doen. Aangezien CKV een helse martelgang is, zou ik om die reden gymnasium aanraden.
Met citaat reageren
Oud 08-06-2012, 21:06
Verwijderd
Schrödinger, tegenwoordig (bij ons op school iniedergeval - volg je dan KCV. Dat is vergelijkerbaar met CKV, maar misschien zelfs nog wel erger.
Met citaat reageren
Oud 08-06-2012, 23:40
Asemoon
Asemoon is offline
Om bovenstaande reacties een beetje te relativeren: ik heb (ook) zojuist eindexamen Latijn gedaan en ik ben waarschijnlijk geslaagd met een 8 op mijn eindlijst. Echter vond ik het een verschrikkelijk kut vak en wanneer ik met verschillende middelen zal vieren dat ik geslaagd ben, doe ik dat voor ten minste 80% vanwege de trauma's van Latijn en de vreugde dat ik ervan af ben. Ik zal niet zeggen dat ik het volkomen nutteloos vond, maar ik vond het wel een van mijn minst nuttige vakken, misschien ook gewoon het minst nuttige.

Dit is niet om je te demotiveren of om je te weerhouden van het kiezen van een gymnasiumopleiding, vooral niet omdat een gymnasiumopleiding nog altijd hoog aangeschreven, voornamelijk als het een zelfstandig gymnasium betreft. Toch wil ik, door je een ander beeld van het vak te geven, je er eens goed op wijzen dat nog lang niet iedereen een fan is van het Latijn, dat je het vak écht wel leuk moet gaan vinden en gemotiveerd moet zijn, dat het anders beslist niet je simpelste vak zal zijn, dat we dan geen reacties krijgen (mooie Livius bijzin) zoals "Yes, study Latin... they said... it will be fun... THEY SAID ".
Met citaat reageren
Oud 09-06-2012, 08:42
quintyy
quintyy is offline
Ik ga Latijn kiezen en ik vind het een leuke taal met leuke verhalen en het lijkt ook op veel talen in West-Europa, dus andere talen leer je ook 'sneller'. Maar je kunt het wel, zei je, alleen daarna had je er geen motivatie voor.

Laat ik het zo zeggen: Zakken kun je altijd, doorgaan niet. Dus kies gewoon latijn en als het ECHT niet meer kan (dus niet als het aan leraar ligt of als je je huiswerk niet maakt) dan pas naar het atheum.
Met citaat reageren
Oud 09-06-2012, 08:53
Schrödinger
Schrödinger is offline
Citaat:
Om bovenstaande reacties een beetje te relativeren: ik heb (ook) zojuist eindexamen Latijn gedaan en ik ben waarschijnlijk geslaagd met een 8 op mijn eindlijst. Echter vond ik het een verschrikkelijk kut vak en wanneer ik met verschillende middelen zal vieren dat ik geslaagd ben, doe ik dat voor ten minste 80% vanwege de trauma's van Latijn en de vreugde dat ik ervan af ben. Ik zal niet zeggen dat ik het volkomen nutteloos vond, maar ik vond het wel een van mijn minst nuttige vakken, misschien ook gewoon het minst nuttige.

Dit is niet om je te demotiveren of om je te weerhouden van het kiezen van een gymnasiumopleiding, vooral niet omdat een gymnasiumopleiding nog altijd hoog aangeschreven, voornamelijk als het een zelfstandig gymnasium betreft. Toch wil ik, door je een ander beeld van het vak te geven, je er eens goed op wijzen dat nog lang niet iedereen een fan is van het Latijn, dat je het vak écht wel leuk moet gaan vinden en gemotiveerd moet zijn, dat het anders beslist niet je simpelste vak zal zijn, dat we dan geen reacties krijgen (mooie Livius bijzin) zoals "Yes, study Latin... they said... it will be fun... THEY SAID ".
Hoog aangeschreven? Ik denk niet dat er veel werkgevers geïnteresseerd zijn in welke middelbare school je hebt gevolgd als je al een universitaire opleiding hebt afgerond (en zonder universitaire opleiding is een gymnasiumdiploma ook nutteloos).
Met citaat reageren
Oud 09-06-2012, 11:39
Silvano08
Silvano08 is offline
Als je vrienden naar het atheneum gaan, dan zie je ze dus alleen niet meer met Latijn, toch? Want, zo is het bij ons iig, zit je dan nog altijd bij elkaar. Wij hebben geen gescheiden gymnasium- en atheneumklassen. En je vrienden kun je ook nog genoeg na school zien, dus daar zou ik me persoonlijk niet al te druk om gaan maken.
Met citaat reageren
Oud 09-06-2012, 18:49
Asemoon
Asemoon is offline
Citaat:
Hoog aangeschreven? Ik denk niet dat er veel werkgevers geïnteresseerd zijn in welke middelbare school je hebt gevolgd als je al een universitaire opleiding hebt afgerond (en zonder universitaire opleiding is een gymnasiumdiploma ook nutteloos).
Je hebt een punt, maar een gymnasiumdiploma zal voordeliger zijn dan een atheneumdiploma, immers staat het nog steeds bekend als het hoogste niveau van het voorgezet onderwijs. Het betekent niet dat elk sollicitatiegesprek nu een makkie is, maar elk klein beetje kan wellicht helpen. Of niet trouwens, maar minder goed zal het diploma in ieder geval niet zijn.
Met citaat reageren
Oud 09-06-2012, 19:21
timohtie
timohtie is offline
t is al eerder gezegd maar naarmate je verder gaat in zo'n taal krijg je alleen qua grammatica nog 'basis' dingen. woorden horen er altijd bij. maar je krijgt ook wel meer cultuur enzo en dat vond ik zelf wel echt het leuke aan klassieke talen.
je moet het zelf ook wel een beetje leuk maken denk ik, een tekst vertalen is bijv kut maar als je dat puur en alleen doet om het huiswerk en niet om uiteindelijk teksten gewoon te kunnen lezen enzo, zal t sowieso niet leuker worden
Oud 11-06-2012, 18:40
Endorsed
Endorsed is offline
Kap er mee. Ik vind het echt een ongelofelijk kutvak. Alleen als je het echt leuk vind en je er motivatie voor hebt en je talen sowieso leuk vindt, anders echt niet doen. Het is veel werk maar het ergste nog is dat het meeste werk gewoon heel saai is, zoals woordjes uit je hoofd leren, grammatica leren, complete vertalingen uit je hoofd leren voor examens. Het vertalen is nog enigszins interessant, maar omdat goed te kunnen moet je eerst alle grammatica perfect beheersen en een duizendtal woordjes uit je hoofd kennen. Heel veel van het werk is gewoon dom leren, net zoals bijvoorbeeld bij een vak als geschiedenis. Ik heb daar een gruwelijke hekel aan en vind het begrijpen van concepten bij vakken als wiskunde en natuurkunde veel leuker. Als je echt iets met talen wilt doen zou ik het wel aanraden. Het leert je echt een verdomd goeie en systematische manier van vertalen.
Met citaat reageren
Oud 11-06-2012, 19:21
WhiteBlossom
WhiteBlossom is offline
Citaat:
Ik weet niet hoe het op jullie school zit, maar bij ons wat het zo dat als je gymnasium deed, je geen CKV hoefde te doen. Aangezien CKV een helse martelgang is, zou ik om die reden gymnasium aanraden.
je krijgt dan KCV, en (igg bij ons op school) je krijgt dan ontzettend veel stof over de architectuur, beeldhouwkunst e.d. van de oude grieken en romeinen, ook moet je veel projecten doen. In mijn ervaring is dit een ergere 'martelgang' dan ckv, wat ik niet zo bijzonder moeilijk vond
Met citaat reageren
Oud 11-06-2012, 19:28
WhiteBlossom
WhiteBlossom is offline
Citaat:
Je hebt een punt, maar een gymnasiumdiploma zal voordeliger zijn dan een atheneumdiploma, immers staat het nog steeds bekend als het hoogste niveau van het voorgezet onderwijs. Het betekent niet dat elk sollicitatiegesprek nu een makkie is, maar elk klein beetje kan wellicht helpen. Of niet trouwens, maar minder goed zal het diploma in ieder geval niet zijn.
Wat nog belangrijker is dan een gymnasium of atheneum diploma, is het profiel dat je hebt gekozen. Als je een beta profiel kiest, staat dat (bij ons op school) bekend als moeilijker, en dus ook beter.
Dus als je twijfelt, zou ik afwegen waar je meer van houdt, wiskunde achtige vakken, of talen? Bij ons op school zijn de meeste mensen die in de 4de nog gymnasium doen, mensen met een alfa profiel, omdat talen hen nou eenmaal beter liggen. zelf ben ik meer een beta-persoon, dus ik heb grieks (godzijdank) en latijn beiden laten vallen.
En over dat je vrienden atheneum gaan doen, waarschijnlijk zie je ze nog elke pauze, en je kan in je eigen klas altijd nieuwe vrienden maken. Ik zit nu in de 4de, en onze vriendengroep is ontzettend veranderd sinds de eerste, maar ten goede. Er zijn ook mensen blijven zitten, maar toch trekken we nog veel met elkaar op. Ook was de oorspronkelijk vriendengroep echt helemaal verspreid over de 5 vwo klassen, en nu is ie gewoon een stuk groter geworden, omdat we allemaal nieuwe vrienden hebben gemaakt
Met citaat reageren
Oud 11-06-2012, 19:36
Endorsed
Endorsed is offline
Citaat:
je krijgt dan KCV, en (igg bij ons op school) je krijgt dan ontzettend veel stof over de architectuur, beeldhouwkunst e.d. van de oude grieken en romeinen, ook moet je veel projecten doen. In mijn ervaring is dit een ergere 'martelgang' dan ckv, wat ik niet zo bijzonder moeilijk vond
Ik ben dit vergeten te melden. Had de herinneringen aan het vak KCV al verdrongen. Tientallen schilderijen/gebouwen uit je hoofd kennen, wanneer ze zijn gemaakt, door wie, welke stijl. Gruwelijk
Met citaat reageren
Oud 12-06-2012, 15:29
Schrödinger
Schrödinger is offline
Citaat:
Ik vond CKV ook niet "moeilijk", ik vond het gewoon vervelend omdat het zo gigantisch nutteloos was (op mijn middelbare school in ieder geval). Shizzle over de klassieke oudheid kan nog interessant zijn.
Met citaat reageren
Oud 13-06-2012, 07:47
Verwijderd
Ik vond de KCV die ik heb gehad ook boeiender dan de CKV die ik andere mensen zag hebben. Maar ik zou daar je keuze niet vanaf laten hangen.

Tja, Latijn is niet super nuttig ofzo. Ook niet voor geneeskunde (dat wil zeggen, een beetje basisbegrip van het Latijn is soms wel handig, maar dat zou je in de derde toch al wel moeten hebben). En het is inderdaad heel veel werk.
Je noemt in je openingspost geen redenen om het wél te gaan doen. Kun je die wel verzinnen? Want zo niet, dan lijkt het me duidelijk.
Met citaat reageren
Oud 15-06-2012, 14:24
Asemoon
Asemoon is offline
Citaat:
Wat nog belangrijker is dan een gymnasium of atheneum diploma, is het profiel dat je hebt gekozen. Als je een beta profiel kiest, staat dat (bij ons op school) bekend als moeilijker, en dus ook beter.
Maar dat is niet zo en gelukkig weten velen dat ook. Wel heb je meer opties met de betaprofielen, dus al je niet weet welke richting je op wil gaan, kun je beter die profielen kiezen, met geschiedenis en een taal erbij om je breed te houden. Maar goed, daar gaat het nu niet over.
Met citaat reageren
Oud 15-06-2012, 23:09
Alaska2
Alaska2 is offline
Vijf jaar geleden zat ik met hetzelfde probleem. Ik heb toen gekozen om verder te gaan met gymnasium, waar ik achteraf heel erg veel spijt van heb gekregen. Mijn advies: ga gewoon voor atheneum. Zonder motivatie is het eigenlijk niet te doen.
Met citaat reageren
Oud 24-06-2012, 20:18
jarne66
jarne66 is offline
bedankt allemaal voor jullie advies.

Ik heb nu voor gymnasium gekozen, omdat ik het nut ervan ben gaan inzien. bedankt voor jullie advies, heeft me echt geholpen bij m'n keuze.
Met citaat reageren
Advertentie
Reageren

Regels voor berichten