Advertentie | |
|
![]() |
|
![]() |
Om bovenstaande reacties een beetje te relativeren: ik heb (ook) zojuist eindexamen Latijn gedaan en ik ben waarschijnlijk geslaagd met een 8 op mijn eindlijst. Echter vond ik het een verschrikkelijk kut vak en wanneer ik met verschillende middelen zal vieren dat ik geslaagd ben, doe ik dat voor ten minste 80% vanwege de trauma's van Latijn en de vreugde dat ik ervan af ben. Ik zal niet zeggen dat ik het volkomen nutteloos vond, maar ik vond het wel een van mijn minst nuttige vakken, misschien ook gewoon het minst nuttige.
Dit is niet om je te demotiveren of om je te weerhouden van het kiezen van een gymnasiumopleiding, vooral niet omdat een gymnasiumopleiding nog altijd hoog aangeschreven, voornamelijk als het een zelfstandig gymnasium betreft. Toch wil ik, door je een ander beeld van het vak te geven, je er eens goed op wijzen dat nog lang niet iedereen een fan is van het Latijn, dat je het vak écht wel leuk moet gaan vinden en gemotiveerd moet zijn, dat het anders beslist niet je simpelste vak zal zijn, dat we dan geen reacties krijgen (mooie Livius bijzin) zoals "Yes, study Latin... they said... it will be fun... THEY SAID ![]() |
![]() |
|
Ik ga Latijn kiezen en ik vind het een leuke taal met leuke verhalen en het lijkt ook op veel talen in West-Europa, dus andere talen leer je ook 'sneller'. Maar je kunt het wel, zei je, alleen daarna had je er geen motivatie voor.
Laat ik het zo zeggen: Zakken kun je altijd, doorgaan niet. Dus kies gewoon latijn en als het ECHT niet meer kan (dus niet als het aan leraar ligt of als je je huiswerk niet maakt) dan pas naar het atheum. |
![]() |
||
Citaat:
|
![]() |
|
Als je vrienden naar het atheneum gaan, dan zie je ze dus alleen niet meer met Latijn, toch? Want, zo is het bij ons iig, zit je dan nog altijd bij elkaar. Wij hebben geen gescheiden gymnasium- en atheneumklassen. En je vrienden kun je ook nog genoeg na school zien, dus daar zou ik me persoonlijk niet al te druk om gaan maken.
|
![]() |
||
![]() |
Citaat:
|
![]() |
|
t is al eerder gezegd maar naarmate je verder gaat in zo'n taal krijg je alleen qua grammatica nog 'basis' dingen. woorden horen er altijd bij. maar je krijgt ook wel meer cultuur enzo en dat vond ik zelf wel echt het leuke aan klassieke talen.
je moet het zelf ook wel een beetje leuk maken denk ik, een tekst vertalen is bijv kut maar als je dat puur en alleen doet om het huiswerk en niet om uiteindelijk teksten gewoon te kunnen lezen enzo, zal t sowieso niet leuker worden
|
![]() |
Kap er mee. Ik vind het echt een ongelofelijk kutvak. Alleen als je het echt leuk vind en je er motivatie voor hebt en je talen sowieso leuk vindt, anders echt niet doen. Het is veel werk maar het ergste nog is dat het meeste werk gewoon heel saai is, zoals woordjes uit je hoofd leren, grammatica leren, complete vertalingen uit je hoofd leren voor examens. Het vertalen is nog enigszins interessant, maar omdat goed te kunnen moet je eerst alle grammatica perfect beheersen en een duizendtal woordjes uit je hoofd kennen. Heel veel van het werk is gewoon dom leren, net zoals bijvoorbeeld bij een vak als geschiedenis. Ik heb daar een gruwelijke hekel aan en vind het begrijpen van concepten bij vakken als wiskunde en natuurkunde veel leuker. Als je echt iets met talen wilt doen zou ik het wel aanraden. Het leert je echt een verdomd goeie en systematische manier van vertalen.
|
![]() |
||
Citaat:
|
![]() |
||
Citaat:
Dus als je twijfelt, zou ik afwegen waar je meer van houdt, wiskunde achtige vakken, of talen? Bij ons op school zijn de meeste mensen die in de 4de nog gymnasium doen, mensen met een alfa profiel, omdat talen hen nou eenmaal beter liggen. zelf ben ik meer een beta-persoon, dus ik heb grieks (godzijdank) en latijn beiden laten vallen. En over dat je vrienden atheneum gaan doen, waarschijnlijk zie je ze nog elke pauze, en je kan in je eigen klas altijd nieuwe vrienden maken. Ik zit nu in de 4de, en onze vriendengroep is ontzettend veranderd sinds de eerste, maar ten goede. Er zijn ook mensen blijven zitten, maar toch trekken we nog veel met elkaar op. Ook was de oorspronkelijk vriendengroep echt helemaal verspreid over de 5 vwo klassen, en nu is ie gewoon een stuk groter geworden, omdat we allemaal nieuwe vrienden hebben gemaakt ![]() |
![]() |
||
![]() |
Citaat:
![]() |
![]() |
||
Citaat:
|
![]() |
|
Verwijderd
|
Ik vond de KCV die ik heb gehad ook boeiender dan de CKV die ik andere mensen zag hebben. Maar ik zou daar je keuze niet vanaf laten hangen.
Tja, Latijn is niet super nuttig ofzo. Ook niet voor geneeskunde (dat wil zeggen, een beetje basisbegrip van het Latijn is soms wel handig, maar dat zou je in de derde toch al wel moeten hebben). En het is inderdaad heel veel werk. Je noemt in je openingspost geen redenen om het wél te gaan doen. Kun je die wel verzinnen? Want zo niet, dan lijkt het me duidelijk. |
![]() |
||
![]() |
Citaat:
|
![]() |
|
|
![]() |
||||
Forum | Topic | Reacties | Laatste bericht | |
Algemene schoolzaken |
stoppen of doorgaan yecats | 7 | 05-07-2014 11:47 | |
Algemene schoolzaken |
enquete v.o. leerlingen Lorretta | 7 | 17-01-2009 19:55 | |
Drugs & Alcohol |
schoolonderzoek over jeugd en drugs..heb je even tijd? nono | 24 | 21-03-2007 14:19 | |
De Kantine |
Blond *** RoBiN*** KK | 111 | 22-01-2005 23:15 | |
Huiswerkvragen: Klassieke & Moderne talen |
Latijn..!! Aargh..... xMelissax | 43 | 06-10-2003 20:27 | |
Liefde & Relatie |
Meisje van 17 & Jongen van 13? Kan dat? juliettebinoche | 120 | 20-01-2003 19:12 |