![]() |
|
Het is voor ons nog veel moeilijker om te beoordelen wat er aan de hand is dan voor je huisarts die je kan onderzoeken.
Daarnaast zijn buikpijn en een veranderd ontlastingspatroon ook nog eens stel lastige symptomen. Dat brood niet goed valt en dat je ontlasting vettig is zou kunnen passen bij coeliakie (glutenallergie), maar het zou met het verhaal van stress erbij ook kunnen passen bij het prikkelbare darm syndroom (en daarbij is er feitelijk niks mis met je darmen, maar dan is de samenwerking tussen je brein en je darmen niet optimaal). En daarnaast zijn er ook nog andere ontstekingsziekten van de darm die vergelijkbare klachten kunnen geven. De aandoeningen die ik net opnoemde zijn ook goed op te sporen door de MDL-arts, dus daar ben je in goede handen. Maar van een afstandje is het voor ons onmogelijk om te bepalen welke kant het op gaat. Goed nieuws is in ieder geval dat je een afspraak hebt bij de MDL-arts, ook al duurt het nog 2 maand. Het klinkt misschien een beetje cru, maar als je al een jaar last hebt maken die 2 maanden ook niet meer zo veel uit. In de tussentijd moet je natuurlijk wel blijven proberen te eten. Als brood niet goed valt, zou je in plaats van brood ook best iets anders kunnen eten. Denk aan drinkontbijt, muesli met yoghurt, cornflakes, wat je ook maar naar binnen krijgt. En als grote maaltijden niet lukken, probeer dan vaker kleine beetjes te eten. Ik heb zelf prikkelbare darm syndroom en ik herken het verhaal en ik weet hoe lastig het is. Sterkte!
|
Bedankt voor jullie reacties! Ik moest vanochtend even langs om de verwijsbrief op te halen en volgens de assistente wil de huisarts toch nu bloed laten prikken en als daar iets ernstigs uit blijkt, kan ik eerder terecht bij de MDL. Dus dat stelt me wel enigszins gerust.
![]() @ Quinty: coeliakie heb ik idd aan gedacht en ook naar gevraagd. Volgens mijn huisarts is dat heel onwaarschijnlijk, want dat zou geen symptomen geven (hoewel ik me afvraag of dat idd zo is..), en het komt niet in mijn familie voor. Maar ze heeft het wel aangekruist op het bloedprik-formulier, geloof ik. @ Pluis: qua klachten houd ik het idd nog wel twee maanden vol, ja. Inmiddels ben ik er ook wel aan gewend. Maar het gaat mij vnl om het afvallen; daar maak ik me best wel zorgen om, zeker omdat het nog steeds doorgaat. Misschien onterecht, hoor, want mijn huisarts heeft daar verder niets over gezegd, dus zal het wel niet zorgwekkend zijn. Maar vrienden&familie die mij zien en dit horen, schrikken zich rot en daar word ik dan ook weer een beetje bang van.. Ach, ik ga gewoon proberen er niet te veel om te stressen! Dat zal ook wel schelen in de buikpijn, I guess. |
![]() |
|
Natuurlijk is het heel naar dat je zo afvalt en ook een beetje eng, maar waarschijnlijk krijg je gewoon domweg niet genoeg binnen door de misselijkheid. Dan is het logisch dat je afvalt. En als je dan ook nog eens angstig bent word je daar ook nog weer misselijk van en dan lukt het eten al helemaal niet.
In ieder geval fijn dat je huisarts je toch nu alvast wat bloed laat prikken, want de bloedtest voor coeliakie kan de huisarts idd zelf ook gewoon aanvragen. En dat bloedprikken kan vandaag zelfs nog, en dan heb je volgende week de uitslag ![]()
|
Misschien heeft dit er niet zoveel mee te maken maar de oorzaken van dit alles kunnen erg uiteenlopend zijn.
ik had ook last van da soort ontlastingen (meestal was het diarree.. ) ik kon ook bepaalde dingen niet eten of ik moest meteen naar het toilet of ik kreeg buikkrampen.. misselijkheid werd ik gewend zelfs, ik was snel moe, en ik viel ook zeker 8kg af! de dokter heeft mijn bloed onderzocht, daaruit bleek serieus vitamine tekort , en als een vitaminekuur niet hielp, moest ik een darmonderzoek laten doen (niet superaangenaam, maar daarna wist ik meteen wat ik had) ik heb blijkbaar het prikkelbare darm syndroom (pds), je kan daarvoor pilletjes nemen maar voor mij helpt het om veel water te drinken (ik dronk altijd cola, en cola maakt vocht los in je darmen, dus daardoor had ik oa veel sneller de buikloop) en gewoon bepaalde etenswaren niet meer te eten... gewoon bloed laten nemen en als ze daar niets in vinden een maag of darmonderzoek laten doen! :-) |
![]() |
|
Ik ben inmiddels bij de MDL arts geweest.. Vorige week belde mn huisarts op, dat ze me toch snel wilde verwijzen en ik kon meteen de dag erna terecht. Bloed was trouwens allemaal goed, gelukkig, dus ik weet niet waarom ze ineens van mening was veranderd, maar ik vond het allang best
![]() De MDL arts denkt dat het óf een zeer ernstige PDS is óf IBD (mijn vader heeft dat ook, vandaar denk ik..). Ik heb nu pilletjes tegen de misselijkheid gekregen, van die vezels voor mn darmen en moet naar een diëtiste. En ze willen een colonoscopie doen. Hoe is dat bij jou gegaan, Greenscarfed (en anderen die het misschien hebben gehad)? |
![]() |
||
Citaat:
![]() ![]() ![]() |
![]() |
|
|
![]() |
||||
Forum | Topic | Reacties | Laatste bericht | |
Lichaam & Gezondheid |
Alcohol/galblaas MaartenNL18 | 8 | 31-10-2013 19:01 | |