Registreer FAQ Berichten van vandaag

Ga terug   Scholieren.com forum / School & Studie / Studeren
Reageren

Topictools Zoek in deze topic
Oud 18-06-2012, 19:53
nienny
nienny is offline
Hé jongens,

Ik ben ooit begonnen op vmbo-basis. Om een lang verhaal kort te houden heb ik op dit moment drie diploma's; vmbo-basis, kader en tl.
Ik ben dik geslaagd: zes achten en één negen voor Engels.

Nu wil ik dus havo gaan doen en moet ik een profielkeuze gaan maken.
Ik heb examen gedaan in Nederlands, Engels, Duits, economie, aardrijkskunde en geschiedenis. Pretpakket.
N&G en N&T vallen voor mij al af. E&M wordt moeilijk, want ik heb na 3 jaar vmbo geen wiskunde meer gehad.
Maar goed. C&M en E&M dus. Ik zat te denken aan het volgende:

Profiel: C&M

Nederlands
Engels
Duits
geschiedenis
economie
maatschappijleer
filosofie
Management & Organisatie

Of is kunst een verplicht vak? Want eh, ik heb genoeg creatieve ideeën, maar geen teken- of schildertalent. Dan switch ik misschien toch naar E&M. Maar is dat wel verstandig? Ik heb al een hele tijd geen wiskunde meer gehad en ik ben er niet supergoed in.
Dan zou mijn keuze op wiskunde A vallen.
Management & Organisatie lijkt me wel wat, economie ligt me wel (ik stond een 9!) en ik heb al eerder kennis gemaakt met boekhouden en zo.

Oh, ik zit trouwens op een vavo-school.
Met citaat reageren
Advertentie
Oud 18-06-2012, 20:14
Verwijderd
Respect voor wat je allemaal hebt!

Doe gewoon waar je goed in bent. Als je gewoon slecht ben in wiskunde, kun je 2 dingen doen:

a) Ontiegelijk hard werken en inzicht ontwikkelen door honderden (lees duizenden) sommetjes te maken van lineaire vergelijkingen helemaal tot de normale/binomenale verdeling (eind WiA stof).
b) Gewoon CM doen

(ps: dat eerste heb ik gedaan en na een jaar had ik me vwo wiA op zak, nu doe ik na/bio op vwo niveau.)

Als je zeker weet dat je later een opleiding gaat doen waar je helemaal niet of weinig te maken krijgt met wiskunde, kies dan gewoon CM.
Met citaat reageren
Oud 19-06-2012, 12:34
.Daan
.Daan is offline
Na mijn beste weten is bij C&M kunst/handvaardigheid verplicht. Dit is de reden waarom ik het juist niet heb gekozen . Je gaat dan inderdaad deels met creativiteit aan de gang maar daarnaast volg je ook lessen kunstgeschiedenis over de renaissance etc.

Daarentegen als je voor economie een 9 hebt snap je de basis dus wel, economie bestaat ook voor een groot deel uit getalletjes net als Wiskunde. Je moet zelf gewoon een goede afweging maken wat je wil. Denk daarbij ook aan je vervolgopleiding, wat wil je hierna gaan doen? Ik heb ook VAVO gedaan en bij mij ging de wiskunde echt in stapjes en was goed te volgen.

Met kunst/handvaardigheid heb ik zelf geen ervaringen
Met citaat reageren
Oud 22-06-2012, 21:04
iesje95
iesje95 is offline
Kunstgeschiedenis is op de havo in het pakket C&M verplicht. Je leert hier kunststromingen etc, maar natuurljik ook tekenen.

Maar ik dacht dat wiskunde A ook verplicht werd op de havo in elk profiel. Ik weet niet of dat op de VAVO ook zo is, lijkt mij van wel, maar dat moet je op jou school even na vragen.

Ik heb met geen van beide vakken ervaring.. Ik doe wiskundeB en heb geen kunstgeschiedenis, dus ik kan je daar geen tips voor geven. Veel oefenen, huiswerk goed maken etc. maar dat heb je dit jaar ook vast wel gedaan, anders had je niet van die mooie cijfers gehad!
Succes!
Met citaat reageren
Oud 27-06-2012, 18:03
C-REAL
C-REAL is offline
Ik ben zelf ook overgestapt van vmbo-tl naar havo en deze vrijdag heb ik mijn havo-diploma in handen. Toen ik destijds overgestapt ben liep ik tegen hetzelfde probleem als jij, ik heb namelijk zelf wiskunde laten vallen aan het eind van de 3e (vmbo-tl). Ik heb zelf ook absoluut niets met kunst, en mijn tekenkunsten zijn ook niet bepaald geweldig. Mensen hebben mij toen aanbevolen om voor wiskunde A te kiezen, maar dit heb ik uiteindelijk niet gedaan.

Op mijn school kreeg je, als je voor C&M koos, kunst algemeen en kunst beeldende vorming. De eerste is vooral leerwerk over kunstgeschiedenis, stromingen, etc. De tweede is praktijk. Zelf moet ik zeggen dat ik vooral die praktijk afschuwelijk vond en dat behoorlijk verwaarloosd heb, maar ze geven je er al heel snel een voldoende voor. Vooral als je gewoon je best doet (dan kijk ik niet naar mezelf), is het niet zo moeilijk om hier een voldoende voor te krijgen. Ook is het kunst examen 50% (!) van je eindcijfer en dat is nou juist vooral leerwerk en een beetje improviseren. Ik had daar geen problemen mee en ben uiteindelijk gewoon met een 7 voor kunst geslaagd.

Ik denk ook dat je wiskunde echt bij zal moeten spijkeren om hiervoor op havo een voldoende te staan, en als je er op vmbo al niet goed in was... absoluut geen aanbeveling. Ik betwijfel of je kunst een leuk vak zult gaan vinden, maar ik denk dat je beter geen wiskunde kunt kiezen als je het niet nodig hebt voor je vervolgopleiding.
Met citaat reageren
Oud 03-07-2012, 14:27
Pinda01
Pinda01 is offline
Goed gedaan voor wat je tot nu toe hebt bereikt !

Om je vakken te bepalen is het makkelijker als je weet wat je hierna wilt gaan doen. Als je dat nog niet weet dan kun je beter zo breed mogelijk gaan qua vakkenpakket, daarmee creeër je meer mogelijkheden voor jezelf. In dat geval zou ik je toch wiskunde A aanbevelen (en ik heb gehoord dat ze wiskunde A verplicht willen maken bij CM).

Wat ik van wiskunde A afweet is dat het redelijk overeenkomt met economie. Je zegt zelf al dat je er niet zo heel goed in bent, maar je kunt het altijd proberen en misschien zelfs via school (als ze het aanbieden) bijles volgen. Je zult er waarschijnlijk meer voor moeten doen en er meer tijd in moeten investeren. Maar het ligt er helemaal aan wat jij wilt en of je wiskunde nodig hebt voor je vervolgopleiding.

Ik zit zelf ook op de vavo en ik heb het afgelopen jaar 4 vakken afgerond waaronder geschiedenis. Op het vmbo heb ik geschiedenis eind tweede laten vallen en ik heb het nu met een 8 afgerond. Nu weet ik dat wiskunde en geschiedenis totaal verschillend zijn, maar waar een wil is, is een weg. Aankomend jaar ga ik zelfs 6 vakken volgen waarvan twee vakken extra zijn die ik in het loop van het jaar kan laten vallen als het niet haalbaar mocht zijn. Op deze manier kan ik de vakken proberen zonder dat ik mijn kans op een diploma verspeel. Misschien dat dit ook een mogelijkheid voor jou zou kunnen zijn.

Maar ga dit ook op school bespreken, misschien dat zij nog een aantal mogelijkheden zien.

Succes in ieder geval.
Met citaat reageren
Oud 03-07-2012, 15:24
Verwijderd
Hoe komen jullie erbij dat je verplicht kunst bij C&M hebt? Dat heb ik niet, en ik heb voor C&M gekozen (havo). Ik kies het wel, maar het is niet verplicht.

En wat is VAVO eigenlijk?
Met citaat reageren
Oud 03-07-2012, 16:29
Pinda01
Pinda01 is offline
Vavo is volwassenonderwijs.
Met citaat reageren
Oud 03-07-2012, 16:34
C-REAL
C-REAL is offline
@Quinty: Ik was toch echt verplicht om kunst te kiezen hoor. De prijs die je moet betalen voor het niet volgen van wiskunde.
Met citaat reageren
Oud 03-07-2012, 16:43
Verwijderd
Citaat:
@Quinty: Ik was toch echt verplicht om kunst te kiezen hoor. De prijs die je moet betalen voor het niet volgen van wiskunde.
Dat hebben wij dan niet op onze school.
Met citaat reageren
Oud 05-07-2012, 18:18
nienny
nienny is offline
Bedankt voor jullie reacties!

Ik heb uiteindelijk C&M gekozen. Zonder wiskunde. Met kunst. Onder het mom: versneld havo doen is toch al druk genoeg, laat ik het mezelf dan ook niet moeilijk maken door wiskunde te kiezen.

Citaat:
Ik ben zelf ook overgestapt van vmbo-tl naar havo en deze vrijdag heb ik mijn havo-diploma in handen. Toen ik destijds overgestapt ben liep ik tegen hetzelfde probleem als jij, ik heb namelijk zelf wiskunde laten vallen aan het eind van de 3e (vmbo-tl). Ik heb zelf ook absoluut niets met kunst, en mijn tekenkunsten zijn ook niet bepaald geweldig. Mensen hebben mij toen aanbevolen om voor wiskunde A te kiezen, maar dit heb ik uiteindelijk niet gedaan.

Op mijn school kreeg je, als je voor C&M koos, kunst algemeen en kunst beeldende vorming. De eerste is vooral leerwerk over kunstgeschiedenis, stromingen, etc. De tweede is praktijk. Zelf moet ik zeggen dat ik vooral die praktijk afschuwelijk vond en dat behoorlijk verwaarloosd heb, maar ze geven je er al heel snel een voldoende voor. Vooral als je gewoon je best doet (dan kijk ik niet naar mezelf), is het niet zo moeilijk om hier een voldoende voor te krijgen. Ook is het kunst examen 50% (!) van je eindcijfer en dat is nou juist vooral leerwerk en een beetje improviseren. Ik had daar geen problemen mee en ben uiteindelijk gewoon met een 7 voor kunst geslaagd.

Ik denk ook dat je wiskunde echt bij zal moeten spijkeren om hiervoor op havo een voldoende te staan, en als je er op vmbo al niet goed in was... absoluut geen aanbeveling. Ik betwijfel of je kunst een leuk vak zult gaan vinden, maar ik denk dat je beter geen wiskunde kunt kiezen als je het niet nodig hebt voor je vervolgopleiding.
Ik vind praktijk ook echt verschrikkelijk. Als ik daar nog een 6 voor krijg en de theorie heel goed in m'n kop stamp en daar een 8 voor haal, zit ik gemiddeld nog op een 7.
Ik ga deze vakantie gewoon op zoek naar de creatieve ik. Schilderen en zo.

En inderdaad, zoals al eerder gezegd is: waar een wil is, is een weg!
Met citaat reageren
Oud 05-07-2012, 18:19
nienny
nienny is offline
Heeft iemand trouwens ervaring met een toelatingstoets voor het vak filosofie? Enig idee wat ik kan verwachten?
Met citaat reageren
Advertentie
Reageren

Regels voor berichten