Registreer FAQ Berichten van vandaag

Ga terug   Scholieren.com forum / School & Studie / Algemene schoolzaken
Reageren

Topictools Zoek in deze topic
Oud 26-06-2012, 11:07
Poliziek.info
Poliziek.info is offline
Via Twitter en Facebook gaat minister Marja van Bijsterveldt (CDA) ouders wijzen op de leerplicht, want zij accepteert niet dat scholieren in toenemende mate spijbelen richting de zomervakantie. Wat betreft schoolverzuim hebben ouders nu eenmaal een voorbeeldfunctie, vindt ze.

Van Bijsterveldts veronderstelling dat zij met extra voorlichting over de boetes dit probleem kan verhelpen is een teken aan de wand.

Sinds lang zien Nederlanders immers de kwaliteit van het onderwijs achteruit hollen en onlangs werd ook nog eens de grote vakantie een week ingekort, zodat scholieren nu als het ware verplicht langer kijken naar een jaarlijks verslechterende film. Op communistische wijze ‘compenseert’ de staat dus de kwaliteitsvermindering met kwantiteit en als de consument het niet vreten wil, smeert men er gewoon wat extra propaganda en boetes tegenaan.

D. Frankenhuis
Met citaat reageren
Advertentie
Oud 26-06-2012, 11:10
Verwijderd
Alsof spijbelaars het uit protest doen.

Lulkoek.
Met citaat reageren
Oud 26-06-2012, 12:01
Poliziek.info
Poliziek.info is offline
Spijbelaars, maar vast ook hun ouders. Die beslissen erover in de meeste gevallen, schat ik.
Met citaat reageren
Oud 26-06-2012, 12:06
Verwijderd
Die laten hun kind spijbelen om zo tegengas te bieden tegen het slechtere onderwijs? Wat?
Met citaat reageren
Oud 26-06-2012, 12:12
Verwijderd
Ouders gaan uit gemakzucht op vakantie wanneer ze maar willen, en denken dat het vast niet zoveel gedoe oplevert als de ouder aan de basis van het spijbelen staat, en niet de kinderen zelf. Terecht dat er wordt gewezen op de gevolgen van spijbelen. Yay voor de minister

Wat was jouw vraag met dit topic eigenlijk?
Met citaat reageren
Oud 26-06-2012, 12:18
Poliziek.info
Poliziek.info is offline
@Reverend: zoiets, een soort 'burgerlijke ongehoorzaamheid'. Veel mensen worden doodmoe van de overheid, en als ik zie hoe die leerlingen moeten zwoegen in die laatste week - die ze eerst dus vrij hadden - vind ik het echt triest. Zeker gezien de hoeveelheid ophok-uren waarmee ze vaak kampen.

@Lusi: het was geen vraag, meer een opmerking. Ben benieuwd naar meningen erover.
Met citaat reageren
Oud 26-06-2012, 12:44
Verwijderd
Citaat:
@Reverend: zoiets, een soort 'burgerlijke ongehoorzaamheid'. Veel mensen worden doodmoe van de overheid, en als ik zie hoe die leerlingen moeten zwoegen in die laatste week - die ze eerst dus vrij hadden - vind ik het echt triest. Zeker gezien de hoeveelheid ophok-uren waarmee ze vaak kampen.
Heb je daar cijfers oid van? Volgens mij is het aantal ouders dat hun kinderen 'laten' spijbelen namelijk minimaal.

Voor de rest ben ik het trouwens totaal niet met je eens. Niet dat het onderwijs nou zo geweldig is, maar dit ruikt naar aanstellerij.
Met citaat reageren
Oud 26-06-2012, 14:38
Winstanley
Winstanley is offline
De overheid is helemaal de weg kwijt, met het CDA voorop. Dit kan er ook wel bij.
Met citaat reageren
Oud 26-06-2012, 15:15
DAH
DAH is offline
Wacht, wat? Ik vind dit redelijk onzinnig... En.dat zwoegen in de laatste week, daarna heb je vakantie. Niet zo zeuren, zou ik zeggen.
Oud 26-06-2012, 16:02
Kitten
Kitten is offline
Citaat:
Jij hebt duidelijk geen idee wat er in het onderwijs gebeurd.
Oud 26-06-2012, 16:12
Verwijderd
Citaat:
Wacht, wat? Ik vind dit redelijk onzinnig... En.dat zwoegen in de laatste week, daarna heb je vakantie. Niet zo zeuren, zou ik zeggen.
Pardon? Zwoegen?! Wat zeg jij daar?

Ik spijbel zelf natuurlijk niet, maar ik heb daar wel de neiging toe; Morgen kijk ik maar liefs 4 uur film (!!) en maak ik twee toetsjes én heb ik een tussenuur.

Nu kan je zeggen wat je wilt, maar wat mij betreft leer ik daar zéker niet zoveel van.
Met citaat reageren
Oud 26-06-2012, 17:30
DAH
DAH is offline
Citaat:
Pardon? Zwoegen?! Wat zeg jij daar?

Ik spijbel zelf natuurlijk niet, maar ik heb daar wel de neiging toe; Morgen kijk ik maar liefs 4 uur film (!!) en maak ik twee toetsjes én heb ik een tussenuur.

Nu kan je zeggen wat je wilt, maar wat mij betreft leer ik daar zéker niet zoveel van.
Daar ben ik het wel mee eens. Ik heb deze en volgwnde week niets meer. Gisteren en vandaag SE's inkijken, vrijdag economie SE herkansen, en daarna boekrn inleveren, rapport ophalen, zulke dingen. Tijd opvullen met films alleen maar zodat tijd wordt opgevuld, vind ik onzinnig.
Oud 26-06-2012, 19:43
Inspire
Inspire is offline
Heerlijke republikeinse anti-overheid onzin. Ik heb nog nooit in mijn leven gehoord van iemand die spijbelt terwijl zijn ouders dat weten / goed vinden...

Daarnaast, ik kan mij herinneren dat zo hard zwoegen op de middelbare school nou ook niet echt aan de orde was, en mijn twee vrienden hierboven bevestigen dat
Met citaat reageren
Oud 26-06-2012, 20:26
Verwijderd
Citaat:
Heerlijke republikeinse anti-overheid onzin. Ik heb nog nooit in mijn leven gehoord van iemand die spijbelt terwijl zijn ouders dat weten / goed vinden...

Daarnaast, ik kan mij herinneren dat zo hard zwoegen op de middelbare school nou ook niet echt aan de orde was, en mijn twee vrienden hierboven bevestigen dat
In het basisonderwijs stikt het van de verzoekjes in de vorm van oh ja henk heeft dan vakantie, we kunnen de kids wel al op donderdag meenemen he? Is al geboekt. Dat is dus óók spijbelen en dat is juist waar op gewezen wordt.
Met citaat reageren
Oud 26-06-2012, 21:04
Inspire
Inspire is offline
Citaat:
In het basisonderwijs stikt het van de verzoekjes in de vorm van oh ja henk heeft dan vakantie, we kunnen de kids wel al op donderdag meenemen he? Is al geboekt. Dat is dus óók spijbelen en dat is juist waar op gewezen wordt.
Voor zover ik het verhaal begrijp is dat niet wat de TS bedoeld...

Ja inderdaad, die verzoekjes heb ik wel eens gehoord ja. Overigens worden meestal de kinderen dan gewoon officiëel ziek gemeld of wordt er toestemming gevraagd, en is er dus geen sprake van spijbelen.
Met citaat reageren
Oud 26-06-2012, 21:46
Verwijderd
Citaat:
Voor zover ik het verhaal begrijp is dat niet wat de TS bedoeld...

Ja inderdaad, die verzoekjes heb ik wel eens gehoord ja. Overigens worden meestal de kinderen dan gewoon officiëel ziek gemeld of wordt er toestemming gevraagd, en is er dus geen sprake van spijbelen.
Ja nee maar ik wijs erop dat het dat wel is, spijbelen. Officieel ziekmelden terwijl er niks is en 'toestemming' hebben is ongeoorloofd verzuim wanneer de inspectie zich ermee bemoeit. Ook al wordt het door de ouders bedacht.
Met citaat reageren
Oud 26-06-2012, 23:34
Inspire
Inspire is offline
Gelukkig bemoeit de inspectie zich er niet zo veel mee

Ik snap nog steeds niet wat spijbelen en 'het achteruithollen van de kwaliteit van het onderwijs' met elkaar te maken hebben...
Met citaat reageren
Oud 26-06-2012, 23:49
DAH
DAH is offline
Gebeurde op de basisschool elk jaar wel, dat een leerling enkele dagen eerder weggaat ivm vakantie en de school weet dat gewoon. Op de middelbare valt het mij niet op, in ieder geval. En inderdaad, het heeft niets te maken met de kwaliteit van het onderwijs, lijkt me.
Oud 27-06-2012, 07:32
Poliziek.info
Poliziek.info is offline
Citaat:
Ik snap nog steeds niet wat spijbelen en 'het achteruithollen van de kwaliteit van het onderwijs' met elkaar te maken hebben...
--> als je als scholier of ouder het idee hebt genept te worden, lijkt het me dat je je er eerder aan probeert te onttrekken, en bijvoorbeeld denk je: "al die ophok-uren kosten me al (opgeteld) minimaal 2 of 3 weken vakantie per jaar, nu pak ik een week terug".
Met citaat reageren
Oud 27-06-2012, 08:20
Kitten
Kitten is offline
Citaat:
--> als je als scholier of ouder het idee hebt genept te worden, lijkt het me dat je je er eerder aan probeert te onttrekken, en bijvoorbeeld denk je: "al die ophok-uren kosten me al (opgeteld) minimaal 2 of 3 weken vakantie per jaar, nu pak ik een week terug".
Terwijl 'ophokuren' eigen uren zijn die je jaren lang had moeten hebben, maar nooit kreeg. Je hebt jaren lang te veel vrij gehad en nu is het weer 'normaal'.
Oud 27-06-2012, 08:42
Poliziek.info
Poliziek.info is offline
@Kitten: Er is door de minister een week zomervakantie afgepakt van scholieren en docenten, hetgeen de kwaliteit van het onderwijs niet zal verbeteren, althans, daarvoor las ik nergens bewijs.

Bovendien knijpen die ambtenaren van het ministerie van onderwijs al jaren 'de werkvloer' + de faciliteiten voor leerlingen af, ten gunste van hun eigen CAO. En ik neem aan dat je met 'eigen uren' vrije tijd bedoelt? Iemand met prachtige ideeën over het onderwijs en veel respect voor de autonomie van de leerling is de beroemde Russische schrijver Tolstoy, mocht 't je interesseren.

Laatst gewijzigd op 27-06-2012 om 11:04. Reden: Links verwijderd
Met citaat reageren
Oud 27-06-2012, 09:02
Verwijderd
Citaat:
Whut

Scholieren (en hun ouders) moeten niet zo zeuren. Bij mij op school kwam dit (vaag genoeg) helemaal niet zo veel voor. Die laatste weken waren juist het meest relaxt, en vond ik het niet erg om naar school te gaan. Ik denk dat dat voor de meeste mensen wel geldt. De ouders die hun kinderen te vroeg meenemen op vakantie zijn gewoon niet zo slim bezig, want nu is het een weekje voor de vakantie en het kan dan steeds "erger" worden. Ik weet dat op mijn zus haar school er niet zo moeilijk over werd gedaan en er uiteindelijk bepaalde leerlingen voor élke vakantie wel een paar dagen eerder weg waren. "Want dat is dan makkelijker". Heel terecht dat er gewoon op wordt gewezen dat het niet hoort.
Met citaat reageren
Oud 27-06-2012, 10:14
DAH
DAH is offline
Niet zo veel scholieren zijn zo revolutionair en rebels, als je lijkt te denken. Wij zijn dolgelukkig met tussenuren, we hoeven niet in een lokaal te zitten, ofzo. We kunnen gewoon naar de kantune, mediatheek, naar huis, eventueel. Ik heb het idee dat je dingen voor de scholieren invult, want ik merk verrassend weinig van wat je zegt.
Oud 27-06-2012, 10:43
Verwijderd
Citaat:
Gelukkig bemoeit de inspectie zich er niet zo veel mee
Jawel, dat is wat ik juist zeg. Basisonderwijs mág er niet langer aan toegeven bij die verzoekjes, moet het melden bij de inspectie als ouders het toch doorzetten. Anders staat de kwaliteit van de school ter discussie.

De minister heeft geen week vrij afgepakt. Dit gaat echt nergens over. Ben je zelf toevallig scholier en verzin je extra argumenten om te onderbouwen dat je niet naar school hoeft, alleen om dat je geen zin hebt?
Met citaat reageren
Oud 27-06-2012, 15:41
Kitten
Kitten is offline
Citaat:
@Kitten: Er is door de minister een week zomervakantie afgepakt van scholieren en docenten, hetgeen de kwaliteit van het onderwijs niet zal verbeteren, althans, daarvoor las ik nergens bewijs.
Laten we het even duidelijk maken dan: in principe heeft elke scholier per jaar 1040 uur school. Dat is al langer zo. In de praktijk blijkt het nogal lastig om die 1040 uur in te vullen, dus tot een aantal jaar geleden hadden leerlingen veel tussenuren op school. Dit is niet echt bevorderlijk voor de kwaliteit van het onderwijs, dus de minister / staatsecretaris begon scholen er op aan te spreken. Hieruit komen o.a. de ophokuren, waarbij de kwaliteit van het onderwijs laag is, maar beter dan niets.

Toen de scholen aangaven dat het erg lastig was zo aan de 1040 uur te komen, heeft de minister overwogen om de vakantie een week in te korten om zo de scholen de mogelijkheid te geven om het aantal uren per leerling makkelijker te halen. Het idee hierbij is dat de leerlingen uiteindelijk voldoende lesuren krijgen en hierdoor de kwaliteit van het onderwijs verbetert.

Jij hebt het over 'afpakken'. Alsof de minister je lollie uit je hand heeft gerukt en nu lekker naast je zit op de smikkelen. Dat is natuurlijk niet waar. De minister is geen boze heks die boven haar pot bezig is het gif in de jonge generatie te stoppen.

Net zo goed is de minister nu gewoon bezig vervallen beleid op te tillen. Dat is iets heel anders dan nieuw beleid toepassen wat jou benadeeld.
Oud 28-06-2012, 17:27
Tink*
Tink* is offline
Basisscholen hebben gelukkig bepaalde regels met betrekking tot verlof krijgen. Als je dat verlof niet krijgt en het kind wordt dan ziek gemeld, dan gaat er heus wel een lichtje branden. Er zijn zelfs leerlingen waarvan het verzuim speciaal in de gaten gehouden wordt.

En als je minimaal 6 weken zomervakantie hebt dan heb je niks te klagen, vind ik.
Oud 11-07-2012, 11:16
Endorsed
Endorsed is offline
Citaat:
Laten we het even duidelijk maken dan: in principe heeft elke scholier per jaar 1040 uur school. Dat is al langer zo. In de praktijk blijkt het nogal lastig om die 1040 uur in te vullen, dus tot een aantal jaar geleden hadden leerlingen veel tussenuren op school. Dit is niet echt bevorderlijk voor de kwaliteit van het onderwijs, dus de minister / staatsecretaris begon scholen er op aan te spreken. Hieruit komen o.a. de ophokuren, waarbij de kwaliteit van het onderwijs laag is, maar beter dan niets.

Toen de scholen aangaven dat het erg lastig was zo aan de 1040 uur te komen, heeft de minister overwogen om de vakantie een week in te korten om zo de scholen de mogelijkheid te geven om het aantal uren per leerling makkelijker te halen. Het idee hierbij is dat de leerlingen uiteindelijk voldoende lesuren krijgen en hierdoor de kwaliteit van het onderwijs verbetert.

Jij hebt het over 'afpakken'. Alsof de minister je lollie uit je hand heeft gerukt en nu lekker naast je zit op de smikkelen. Dat is natuurlijk niet waar. De minister is geen boze heks die boven haar pot bezig is het gif in de jonge generatie te stoppen.

Net zo goed is de minister nu gewoon bezig vervallen beleid op te tillen. Dat is iets heel anders dan nieuw beleid toepassen wat jou benadeeld.
Ik vind het echt onzin dat er gedacht wordt dat meer uren=betere kwaliteit onderwijs. Wat een kul, ik ben zo vaak afwezig geweest door spijbelen en/of ziek zijn, maar of ik nu een uurtje meer of minder van wat incompetente leraren les krijg of niet maakt weinig uit voor mijn cijfers. Ik heb vakken waarbij de leraar gewoon de hele les achter zijn bureau zit en waar wij geacht worden huiswerk te maken. Ik kan mij nooit concentreren in een klas dus dat gebeurt ook nooit. Ik zou zoveel malen productiever zijn als ik minder zinloze lesuren had. In 1 dag tijd leer en begrijp ik een heel hoofdstuk biologie en dat terwijl we geacht worden daar een maand mee bezig te zijn in de klas, als ik dingen niet begrijp kijk ik filmpjes op youtube of lees ik uitleg op websites want de leraar legt nooit iets uit.
Met citaat reageren
Oud 11-07-2012, 11:27
Verwijderd
Dan moet je gewoon een andere school zoeken. Dat heeft niets te maken met het aantal lesuren.
Met citaat reageren
Advertentie
Reageren

Regels voor berichten