Registreer FAQ Berichten van vandaag

Ga terug   Scholieren.com forum / Lichaam & Geest / Psychologie
Reageren

Topictools Zoek in deze topic
Oud 12-07-2012, 16:48
Fit4Life
Fit4Life is offline
Klein stukje informatie:

http://nl.wikipedia.org/wiki/Eye_mov...d_reprocessing
Citaat:
Eye movement desensitization and reprocessing (afgekort EMDR) is therapeutische interventietechniek die voornamelijk wordt toegepast bij mensen met een posttraumatische stressstoornis (PTSS). Deze therapie is ontwikkeld door Francine Shapiro en bestaat sinds eind jaren '80.
Een essentieel element is het telkens ompolen van de aandacht van links naar rechts naar links enzovoort. Dat kan met oogbewegingen (de therapeut gaat met zijn of haar vingers zo'n 25 cm voor het gezicht van de cliënt heen en weer) of met geluiden (een koptelefoon met een geluid met een links-rechts effect erin) of de therapeut duwt of klopt zachtjes op bijvoorbeeld de linkerknie - rechterknie - linkerknie.
Hoewel er veel wetenschappelijk onderzoek naar is verricht, is nog niet goed bekend waarom EMDR werkt. EMDR wordt vaak toegepast om de vastgelopen verwerking van traumatische ervaringen weer op gang te helpen. Er is veel onderzoek gedaan naar de effectiviteit van EMDR bij met name PTSS. Uit systematische reviews blijkt dat de werkzaamheid van EMDR niet onomstotelijk vaststaat.Onderzoek naar het nut van de links-rechts-effecten binnen deze therapie laat wisselende resultaten zien.Niettemin staat EMDR voor de behandeling van PTSS in de categorie van therapieën met de hoogste effectiviteit.
Wie heeft er van gehoord? Ervaring mee gehad e.d?
Ben benieuwd naar jullie verhalen, ik hoor er namelijk wel positieve dingen over.
Met citaat reageren
Advertentie
Oud 12-07-2012, 16:52
Lisannedg19
Lisannedg19 is offline
Hoi, ik heb deze therapie gevolgd en ik heb nu geen herbelevingen van dat trauma meer. Inmiddeld heb ik angstdromen en herbelevingen van iets anders, maar van het behandelde (ik werd extreem gepest) heb ik geen last meer. Ook voel ik me sterker omdat ik het, en zo ook mezelf, overwonnen heb. Ik wens je heel veel succes, en wees eerlijk en open tegenover je therapeut, dat is vrij moeilijk omdat een trauma zeer persoonlijk is maar wel cruciaal voor je behandeling.
Met citaat reageren
Oud 12-07-2012, 17:40
Miekje*
Miekje* is offline
Mijn zus is hier op het moment mee bezig, en zij vind (voor zover ik weet) de sessies heftig en vermoeiend. Maar misschien is zij er nog niet ver genoeg mee om ervan op te knappen.
Oud 12-07-2012, 18:01
DeGeneraal
DeGeneraal is offline
In veel gevallen is dit zwaar. Het is wel effectief om dingen te verwerken
Met citaat reageren
Oud 12-07-2012, 22:32
sanni
sanni is offline
Ik heb daar een jaar geleden ook een topic over aangemaakt http://forum.scholieren.com/showthre...852&highlight= misschien dat je er iets aan hebt. Mocht je vragen hebben dan mag je pm'en.

Regels voor berichten