Registreer FAQ Berichten van vandaag

Ga terug   Scholieren.com forum / Technologie / Verkeer & Vervoer
Reageren

Topictools Zoek in deze topic
Oud 24-08-2012, 07:18
feniks
feniks is offline
Kan iemand me hier uitleggen wat er zo veilig is aan Xenon (inbouw) verlichting?
Want eerlijk gezegd: het zal voor de eigenaar van een auto absoluut prettig zijn om veel te zien enzo, maar de keren dat ik via mijn spiegels of rechtstreeks verblind word door die ellendige xenonlampen, zijn inmiddels niet meer op de vingers van heel Nederland te tellen.

Zozeer verblind dat ik echt seconden lang moet knijpen en knipperen om weer een beetje bij positieven te komen, en maar hopen dat ik geen dingen over het hoofd heb gezien. En ik kan me niet voorstellen dat ik de enige weggebruiker ben die er last van heeft.

En vaak is het dan zo dat ik denk dat zo iemand zijn groot licht op heeft staan, en dan ga ik seinen, dat hij die uit moet zetten.

Dus de veiligheid ervan, vooral voor de mede weggebruikers ontgaat me ten ene malen.

Heeft iemand daar een achterliggende reden voor?
Met citaat reageren
Advertentie
Oud 24-08-2012, 18:36
Verwijderd
Nee, kan ik je niet uitleggen. Xenon schijnt ook vanaf volgend jaar op alle nieuwe auto's verboden te worden door EU regelgeving ivm het aantal klachten van mensen met bijv. migraine e.d. Je bent dus niet de enige die er last van heeft
Met citaat reageren
Oud 28-08-2012, 16:24
MTpower
MTpower is offline
Ik erger me er ook vaak aan.
Zeker bij hogere auto's (SUV's e.d.) die achter je rijden is het zwaar irritant in je spiegels.
Oud 29-08-2012, 12:10
MiBe
MiBe is offline
Ook ik erger me er dood aan, vooral als je tegenliggers op onverlichte wegen hebt van die twee blauwe schijnwerpers voorop hebben. Ik zet ook sterk mijn twijfels bij de kleur van de verlichting die sommige auto's hebben. Waar verlichting vroeger altijd geel werd en tegenwoordig meestal bijna wit is is xenon meestal bijna blauw en sommige neigen zelfs naar paars.
Oud 29-08-2012, 23:07
Neko*
Neko* is offline
Ik had daar laatst nog een gesprek over met iemand, ik dacht namelijk dat alleen geel en/of wit licht aan de voorkant van de auto gevoerd moest worden. En dat xenon dus onder blauw licht viel, en dus niet mocht. Het was in een kroeg dus ik kan me niet meer herinneren waar we nou op zijn geëindigd, behalve dat het begrip 'typegoedkeuring' en de discussie 'blauw/wit ligt aan je eigen interpretatie' voorbij kwamen.
In ieder geval ben ik het eens met alle bovenstaande. Ik ben zelf ook nog nachtblind, dus nadat ik verblind ben geweest door zo'n xenonsetje, duurt het ook nog eens enorm lang voordat ik weer echt voldoende zie. Ik heb hierdoor dan ook al meer dan eens een tankstation opgezocht om even te wachten tot ik me weer veilig genoeg voelde op de weg. Heel irritant..
Oud 29-08-2012, 23:17
Verwijderd
Xenon is - af fabriek - zo'n 4300k (met wat uitzonderingen, maar de meeste fabrikanten gebruiken 4300k). Dat is theoretisch gelijk aan de kleur van de zon, dus daar zou je geen last van moeten kunnen hebben. Die gelijkheid aan de kleur v/d zon is dan ook meteen 'het' voordeel van xenon want daardoor zie je meer.
Wat jij tegenkomt, het blauwe licht, is doorgaans achteraf ingebouwd en zo'n 6500k (of het zit in een Audi/VW, die gebruiken ook pauperspul, met zo'n 5400k dus ook vrij blauwig). Dat doen ze alleen maar om te laten zien dat er xenon in zit. De lichtopbrengst (of beter gezegd, winst tov een conventionelere lamp) is met 6500k te verwaarlozen wanneer je het vergelijkt met de winst die je behaalt als je 4300k gebruikt. Helaas is er inderdaad geen verbod op dat soort kleuren. De enige eis is dat beide koplampen dezelfde kleur hebben.
Met citaat reageren
Advertentie
Reageren

Regels voor berichten