Registreer FAQ Berichten van vandaag

Ga terug   Scholieren.com forum / School & Studie / Studeren
Reageren

Topictools Zoek in deze topic
Oud 09-06-2012, 11:25
vera1993
vera1993 is offline
Zoals de titel van het topic al verraadt, is mijn vraag waar ik het beste de Universitaire pabo (ALPO) kan gaan doen, aan de UvA of aan de UU.
Weet iemand de verschillen en overeenkomsten? En heeft iemand ervaring met een van de opleidingen?
Ik hoop dat ik hier wat wijzer van word, ik ben namelijk voor allebei aangenomen, en vind het lastig om te kiezen.

Laatst gewijzigd op 09-06-2012 om 21:21.
Met citaat reageren
Advertentie
Oud 09-06-2012, 14:19
stefano12
stefano12 is offline
Hi Vera,

Ik zou aan de UU doen. Onderwijskunde staat daar zeer goed aangeschreven en Utrecht was bovendien de eerste die aan de ALPO begon, dus qua ontwikkeling zijn ze, denk ik, verder dan Amsterdam.
Amsterdam is volgens mij ook (iets) meer richting Pedagogische Wetenschappen in tegenstelling tot Utrecht(Onderwijskunde). Het is maar net wat jou meer aantrekt.
Bovendien staan beide universiteiten in Amsterdam niet best aangeschreven. Deze informatie heb ik enkel uit studiegidsen en verhalen van anderen. Maar als ik in jouw schoenen stond, had ik Utrecht gekozen.

Succes ermee!

Groetjes
Met citaat reageren
Oud 09-06-2012, 21:20
vera1993
vera1993 is offline
Dankje voor je reactie. Ik neig zelf ook meer naar de UU, maar ik wacht de Meeloopdag nog even af. Zijn er nog anderen met ervaringen en tips?
Met citaat reageren
Oud 09-06-2012, 23:02
Verwijderd
Natuurlijk is een universiteit belangrijk, maar alle opleidingen worden op kwaliteit gecheckt. Misschien is het daarom een idee om ook te kijken naar de stad waarin je terecht komt, waarschijnlijk gaat wonen?
Met citaat reageren
Oud 10-06-2012, 08:47
vera1993
vera1993 is offline
@Lusi: De stad is inderdaad ook belangrijk en Amsterdam lijkt me net iets leuker dan Utrecht, maar ik vind de universiteit toch belangrijker, omdat de ALPO's volgens mij best van elkaar verschillen.
Met citaat reageren
Oud 10-06-2012, 14:41
Verwijderd
Volgens de Keuzegids Universiteiten 2012 is de opleiding aan de UvA dramatisch slecht, en in Utrecht juist supergoed.
De UU krijgt voor deze opleiding een 8.6, de UvA een 4.8.

De stad zelf is inderdaad ook heel belangrijk, maar het verschil in kwaliteit tussen deze twee opleidingen is echt gigantisch
Met citaat reageren
Oud 10-06-2012, 15:32
vera1993
vera1993 is offline
Waar heb je dat gevonden? Staat dat op internet? Wel echt een groot verschil, dat wist ik echt niet!
Met citaat reageren
Oud 10-06-2012, 15:33
Verwijderd
Citaat:
Waar heb je dat gevonden? Staat dat op internet? Wel echt een groot verschil, dat wist ik echt niet!
Nee, dat staat in mijn Keuzegids die ik heb gekocht
Ik kan wel een foto voor je maken en PMen (kan het hier niet neerzetten vanwege copyright)
Met citaat reageren
Oud 10-06-2012, 15:46
vera1993
vera1993 is offline
Zou je het artikel van de keuze gids over de ALPO misschien kunnen inscannen?
Met citaat reageren
Oud 10-06-2012, 15:49
Verwijderd
Citaat:
Zou je het artikel van de keuze gids over de ALPO misschien kunnen inscannen?
Haha ik heb nou net de foto's gemaakt maar inscannen is beter inderdaad.

Edit: ALPO is een geïntegreerde HBO lerarenopleiding basisonderwijs + WO Onderwijskunde, toch? Want de ALPO staat dus niet in de keuzegids Universiteiten, alleen Onderwijskunde.

Edit 2: Oh, maar in de index staat die pagina wel vermeld onder de naam "Academische pabo"

Laatst gewijzigd op 10-06-2012 om 15:59.
Met citaat reageren
Oud 10-06-2012, 16:24
vera1993
vera1993 is offline
Oh helemaal super dat je dat wil doen! het is hetzelfde als de academische pabo ja.
Met citaat reageren
Oud 18-06-2012, 14:32
vera1993
vera1993 is offline
Is er nog iemand anders met ervaringen?
Met citaat reageren
Oud 19-06-2012, 10:28
Roosje
Roosje is offline
Ik heb een jaar op de Academische PABO in Utrecht gezeten. Dat was het allereerste jaar en ik heb m'n propedeuse gehaald en ben daarna weggegaan. Wat wil je precies weten? Als je gerichte vragen stelt (kan ook per PM), dan kan ik je wel vertellen hoe het er drie jaar geleden was.
Oud 20-06-2012, 11:51
vera1993
vera1993 is offline
Hoi Roosje,
Bedankt voor je reactie!
Waarom ben je gestopt dan? Hoe vond je de studie? Was het wat je verwacht had? Weet je toevallig wat het verschil is met de UvA?
Met citaat reageren
Oud 20-06-2012, 22:25
Roosje
Roosje is offline
Citaat:
Hoi Roosje,
Bedankt voor je reactie!
Waarom ben je gestopt dan? Hoe vond je de studie? Was het wat je verwacht had? Weet je toevallig wat het verschil is met de UvA?
Het was voornamelijk het niveau wat me erg tegenviel. Bij nader inzien komt dat ook wel door mijn verwachtingen: de middelbare school ging me heel makkelijk af (ik ben met een negen gemiddeld geslaagd) en ik hoopte dat dat op de universiteit moeilijker zou worden. Nou, dat was dus niet. Aan de andere kant stopten er veel klasgenootjes juist omdat ze het te moeilijk (lees: universitair) vonden. De helft van je vakken volg je gewoon aan de universiteit en zijn dus weinig praktisch gericht. Daar moet je wel rekening mee houden.
Ook had ik een heel rotte eerste stage, waarbij ik als zeventienjarig groentje voor een groep acht stond. Dat werd helemaal niets en dat heeft me toen wel gedemotiveerd (ondanks het feit dat ik mijn tweede stage, bij de kleuters, echt fantastisch vond). Ik had ook een slechte stagebegeleider en ik was niet zo mondig. Het is wel belangrijk (maar zowel aan de UU als aan de UvA) om aan te geven wat je ergens van vindt en wat je concreet zou willen leren van je stagebegeleider. Als dat niet werkt, kun je vaak ook naar je studiebegeleider zelf toe stappen en daar je problemen bespreken. Niet dat ik je bang wil maken, maar niet alles gaat altijd soepel en dan is het relaxed als je assertief bent.

Van het verschil met de UvA heb ik geen idee. Maar ik zou voor Utrecht gaan, want Utrecht is leuker (vind ik nu, terwijl ik eerst in Amsterdam wilde studeren (maar misschien had ik het dan niet gevonden)) én heeft minder kinderziektes omdat de studie daar al langer bestaat.

Mocht je nog meer willen weten, vraag vooral.
Oud 21-06-2012, 11:47
vera1993
vera1993 is offline
Hee Roosje,
Bedankt voor je berichtje!
Ik denk inderdaad dat het in Utrecht wel wat beter geregeld is, omdat de studie daar begonnen is en ze al meer ervaring hebben. Toch lijkt Amsterdam me qua stad wel veel leuker. Ik houd namelijk echt van culturele dingen (zoals dansvoorstellingen) en dan kun je in Amsterdam je hart ophalen.
Aan de UvA is de ALPO met pedagogische wetenschappen en in Utrecht met Onderwjiskunde. Denk jij dat je later meer aan onderwijskunde of aan pw hebt? En kun je dan eigenlijk dezelfde masters doen? (Ik wil wel een universitaire master doen).
Welke studie doe je nu eigenlijk?
Met citaat reageren
Oud 25-06-2012, 17:07
vera1993
vera1993 is offline
Het wordt Utrecht waarschijnlijk!
Met citaat reageren
Oud 26-06-2012, 21:28
Roosje
Roosje is offline
Goed om te horen dat je er (waarschijnlijk) uit bent.
Oud 22-07-2012, 16:45
Fairy-Tale
Fairy-Tale is offline
Fijn dat ik dit topic ben tegengekomen! Ik ga in september beginnen met deze opleiding aan de UU! Ik ben heel erg benieuwd, maar vind het ook wel spannend.. dat komt vooral omdat ik uit de familie het oudste kind ben en het dus bij niemand kan afkijken haha.
Met citaat reageren
Oud 14-08-2012, 18:08
Michelle101
Michelle101 is offline
Hoi allemaal!

Ik ga komend schooljaar naar het 3e jaar van de ALPO in Utrecht. Als jullie nog vragen hebben dan wil ik die best beantwoorden
Met citaat reageren
Advertentie
Reageren

Regels voor berichten