Registreer FAQ Berichten van vandaag

Ga terug   Scholieren.com forum / Lichaam & Geest / Psychologie
Reageren

Topictools Zoek in deze topic
Oud 27-08-2012, 13:24
Sara1991
Sara1991 is offline
Hey!

Ik zit met een probleempje en ik hoop dat iemand dit herkent of weet wat ik eraan kan doen.
Ik kamp nu ongeveer een drietal maanden met een angststoornis en agorafobie, waardoor ik dus niet vaak meer het huis uitkom. Ik probeer me binnen wel bezig te houden door het minste af te wassen, opruimen enz. Maar mijn slaapritme is echt niet oké. Soms lig ik zelfs wakker tot 6u! En dan pas wordt ik moe en val ik in slaap, wordt rond 12.30 wakker maar ben dan nog ontzettend moe en slaap tot 13.30. Dan wordt ik wakker met ontzettende hoofdpijn en een moe gevoel, alsof ik nog niet uitgerust ben. Ik heb ook enorm veel last van dromen. Veel dromen in één nacht, vooral dat laatste uur van 12.30 tot 13.30 droom ik nog erg veel.

Herkent iemand dit misschien?

Groetjes
Met citaat reageren
Advertentie
Oud 27-08-2012, 13:41
Martiño
Martiño is offline
Dit past iets beter op Psychologie denk ik
Oud 27-08-2012, 13:56
Pluis
Pluis is offline
Krijg je al hulp voor je angststoornis? Dat is namelijk stap 1. Ik ben zelf net een beetje op de terugweg van een angststoornis (niet voor spinnen overigens) dus ik weet hoe je je voelt.
Verder is het heel belangrijk om hoe slecht je 's nachts ook slaapt, NIET overdag te gaan slapen. dus zelfs al slaap je pas om 6 uur 's ochtends, probeer jezelf aan te wennen om elke ochtend op een vast tijdstip op te staan, half 9 ofzo. Dat is dan overdag heel kut, maar dan bouw je in ieder geval genoeg slaapdruk op om de volgende nacht wél te slapen. En lukt het dan 's avonds alsnog niet is dat ook niet erg. Blijf niet uren in bed liggen woelen en te wachten tot je kan slapen. Als je na een uur niet slaapt, ga er dan even uit, drink een kopje thee ofzo, lees een boek of tijdschrift (eentje die niet spannend is) en als je merkt dat je weer een beetje slaperig wordt ga je weer naar bed.

Dromen zijn niet erg en hoewel ze misschien soms raar of beangstigend zijn, ze kunnen je geen kwaad doen.
Oud 27-08-2012, 16:32
Verwijderd
Pluis, agorafobie is de angst voor open ruimtes/pleinvrees en niet arachnafobie.
Met citaat reageren
Oud 27-08-2012, 16:49
Pluis
Pluis is offline
oh kak, je hebt gelijk ik was duidelijk niet wakker toen ik dit schreef.
Maar het advies wordt er verder niet anders van
Oud 27-08-2012, 17:59
Verwijderd
Luister naar je lijf bij slaapproblemen. Als je al een tijd weinig slaapt, dan weet je dat het verschil tussen slaperig zijn en gewoon wakker zijn wegvalt naarmate de problemen erger worden. Er even uitgaan, is dan ook geen optie want je hebt géén idee wanneer je wellicht wél in slaap kunt vallen. Je bent continu slaperig. Sta niet op een vast tijdstip op om 'de druk te vergroten', want je kan wonderbaarlijk lang doorgaan op maar twee uurtjes slaap per nacht en totaal geen effect van die druk hebben. Luister naar wat je lijf nodig heeft (slaap door op een moment dat het kan, maar wel één slaapperiode per 24 uur) en verander vanaf dat punt geleidelijk.

Dat geleidelijk aanpassen kan met behulp van trucjes wat makkelijker gaan. Misschien is lichamelijk wat intensiever bezig zijn overdag wel een hulp. Had je vóór de agorafobie een actief buitenleven? Hardlopen bijvoorbeeld? Probeer het te vervangen door iets wat voorlopig binnen kan, maar wel even intensief is. Ook een goed avondritueel kan fijn zijn. Wat waren de omstandigheden van de laatste keer 'makkelijk' in slaap vallen? Misschien kun je datzelfde proberen aan te wennen voor elke avond.
Met citaat reageren
Oud 27-08-2012, 23:47
Epicurus
Epicurus is offline
Denk eens na over een bezoek bij een psychiater of huisarts, die kunnen je vast verder helpen!
Met citaat reageren
Oud 28-08-2012, 07:45
Verwijderd
Volgens mij doet ze dat al wel

Over die dromen wilde ik nog zeggen: ik heb het veel meer als ik te warm slaap. En hoe later op de ochtend je nog in bed ligt, hoe groter de kans is dat je het steeds warmer krijgt. Misschien ligt het dus niet aan lang slapen, maar aan warm slapen.
Met citaat reageren
Advertentie
Reageren

Regels voor berichten