Registreer FAQ Berichten van vandaag

Ga terug   Scholieren.com forum / School & Studie / Studeren
Reageren

Topictools Zoek in deze topic
Oud 16-09-2012, 19:13
Associated
Associated is offline
Hallo,
Ik begon dit jaar begin september met de opleiding commerciele economie aan de hogeschool leiden. Nu ben ik 3 weken onderweg en ik vind de opleiding wel OK, maar ik denk dat ik nog erg moet wennen aan de HBO want ik kom van havo. Er wordt zoveel zelfstandig gedaan, ik vindt het allemaal zo onoverzichtelijk. We kregen op de eerste dag meteen al te horen dat ik met een groepje een project moet gaan doen. Ook kregen we te horen dat we van sommige lessen verslagen moeten schrijven en van sommige niet.... Ik wordt helemaal gek van die onoverzichtelijkheid. Alles (Data, lay outs van verslagen, huiswerk) staat in het logboek, maar ik ben gewend per vak m'n huiswerk op te krijgen.
Er zijn nog wel meer dingetjes die me niet blij maken maar die ben ik nu even kwijt.

Ik ben nu erg aan het twijfelen om de studie voort te zetten. Ik heb gehoord dat je nog tot januari van opleiding kan wisselen, dus ik denk nu na om te wisselen van opleiding of om helemaal te stoppen met studeren, want dan kan ik volgens mijn vader een vak gaan leren.

misschien stel ik me aan, of wordt alles beter, ik weet het niet.... dus laat maar een reactie achter.

Groeten
Oud 16-09-2012, 20:08
Verwijderd
Wat kun je uberhaupt worden met een opleiding commerciele economie? Een commerciele econoom?

Wat vind jij leuk? Zit je graag achter de pc en kun je technisch verbanden leggen? Informatica of Technische Informatica is dan voor jou! Help je liever mensen om hun leven beter te maken? Iets in de zorg! (Verpleegkundige/fysioloog/etc). Of toch liever onderzoek? Biologie en medisch lab.onderzoek of Chemie is het dan misschien! Liever de strijd aan met crime and such? Rechten is your thing! Of leer je liever mensen dingen? Misschien is docent worden iets voor je!

Enzovoort.
Met citaat reageren
Oud 16-09-2012, 20:40
Em.
Em. is offline
Citaat:
dus ik denk nu na om te wisselen van opleiding of om helemaal te stoppen met studeren, want dan kan ik volgens mijn vader een vak gaan leren.
Ik stel me bij je vader nu echt zo'n verzuurd iemand voor die moppert op mensen die 'overdreven doen door te studeren en gewoon lekker een vak moeten leren zoals een fatsoenlijk mens betaamt'.

Dat je niet opgeleid wordt voor één vak, maakt nog niet dat het geen goede opleiding is en je er later niets mee kan. Het maakt wel de vraag 'wat kun je met je opleiding?' lastiger te beantwoorden (met een kappersopleiding word je kapper, met een universitaire opleiding kun je van onderzoeker naar nog niet bekende dingen worden of adviseur van overheid of bedrijfsleven of nog duizend andere dingen waar je je kennis bij kunt gebruiken).

Verder: waarom wil je deze opleiding doen? Waarom wil je 'm afmaken? En waarom níet? Als je hier nu gewoon allemaal lijstjes van maakt, leer je er misschien iets van. Als je dit bijvoorbeeld doet omdat 'ik weet nog niet welke kant ik uit wil en hiermee kan ik nog heel veel' of 'ik zie mezelf later in een pak rondparaderen en daar past deze opleiding bij' kun je misschien jezelf gaan afvragen of dat wel genoeg motivatie voor je is. Als je er daarentegen mee wilt stoppen omdat 'mijn vader het geen goede opleiding vindt' of 'ik weet niet zeker of ik hier later werk in vind' dan kun je weer kijken wat je van die motivatie vind. Lijstjes maken het wel duidelijker/overzichterlijker voor jezelf, denk ik. En schrijf vooral álles op, al zijn de redenen nog zo stom, als ze ergens - voor jou - maar waar zijn.

En misschien - als je het dan nog niet weet - kun je voor jezelf afspreken 'tot 1 december vraag ik me niet af of dit de juiste keuze is' en dan kijk je op 1 december opnieuw of het je nog steeds niet bevalt, of nog minder, of dat je even moest wennen.

En vergeet studieadviseurs niet! Er zijn vast wel personen op jouw school die ervoor zijn om dit soort vragen aan te stellen en die je daarmee kunnen helpen. Ik zou daar ook eens aankloppen, die weten vast wel meer dan wij.
Oud 17-09-2012, 07:29
Associated
Associated is offline
Ik heb geen problemen met de opleiding, de opleiding is wel te doen, het is niet super leuk maar ook niet super saai.
Het probleem is, en waarom ik twijfel om verder te studeren is omdat alles op het HBO zo anders en zelfstandig is.
Alles is veel meer zelfstandig werken, dat vind ik maar niets.Voorlopig probeer ik het nog wel even, en na een maandje ofzo beslis ik of ik blijf studeren of iets anders ga doen.
Oud 17-09-2012, 15:10
Mr.Mark
Mr.Mark is offline
Dat is alles anders is ja, dat komt doordat het HBO nou eenmaal heel anders is dan de havo. Maar dat je moet wennen is toch geen reden om nu al te stoppen? Ik hoop eerlijk gezegd niet dat je al na drie weken besluit te stoppen omdat het nou eenmaal zo anders en onoverzichtelijk is.

Ga eerst maar eens door tot de kerstvakantie en dan pas kun je zeggen of het niks is of niet. Sorry voor m'n reactie maar dat het wennen is, is zeker na drie weken, een heel slecht excuus om te stoppen.
Oud 17-09-2012, 18:57
Verwijderd
Bovendien moet je op het mbo, zeker bij niveau 3 en 4, net zo goed projecten en stages doen waarbij zelfstandigheid wordt verwacht. Dus tenzij je een opleiding tot vakkenvuller wil gaan volgen (tip: als je een havo-diploma hebt, wil je geen opleiding tot vakkenvuller volgen) zul je toch een manier moeten vinden om ermee om te gaan dat je een stap dichter bij volwassenheid bent en niet meer aan het handje door de lesstof wordt geleid.
Met citaat reageren
Oud 17-09-2012, 21:18
Verwijderd
Dat projectmatig werken kan echt de.....op. Ik heb er 3 jaar mee moeten werken en het is echt onzin. Klinkt misschien leuk op papier, maar de realiteit is anders. Daarom is wo in dat perspectief zoveel beter dan hbo en/of mbo. Meer zelfstandigheid. Tenminste, dat heb ik me laten vertellen.
Met citaat reageren
Oud 20-09-2012, 14:36
Cucumber.
Cucumber. is offline
Ik heb nu inderdaad ook bijna drie weken erop zitten op 't HBO en ik vind het ook zwaar. De lesstof pik ik prima op, maar ik ben het met je eens dat sommige dingen heel onduidelijk of onoverzichtelijk zijn. Ik studeer logopedie en ik heb m'n vwo vorig jaar afgemaakt, maar ik vind vooral het gedoe eromheen en alles zelf uitzoeken ook erg lastig. Ik denk dat het voor ons gewoon een kwestie van wennen is (ze kunnen ons niet meer alles voorkauwen), we zijn pas drie weken bezig hè!

Ik zou me, als ik jou was, meer druk maken om het feit dat je zegt 'het is niet super leuk'. Als je dat al na drie weken hebt, zou ik me af gaan vragen of dit wel de juiste studie voor jou is. Waarom heb je deze keuze gemaakt? Omdat je 'er veel mee kunt doen/worden'? En wanneer heb je de keuze gemaakt? Aan het begin van 't jaar of echt last-last-minute?

Enne, je hebt de havo afgemaakt, ikzelf zou het persoonlijk erg zonde om met zo'n diploma een vak te gaan leren.
Met citaat reageren
Oud 20-09-2012, 14:39
Cucumber.
Cucumber. is offline
Citaat:
Dat projectmatig werken kan echt de.....op. Ik heb er 3 jaar mee moeten werken en het is echt onzin. Klinkt misschien leuk op papier, maar de realiteit is anders. Daarom is wo in dat perspectief zoveel beter dan hbo en/of mbo. Meer zelfstandigheid. Tenminste, dat heb ik me laten vertellen.
Klopt niet helemaal wat je zegt, een vriendin van mij studeert aan de universiteit en die zegt dat ze daar al helemaal alles zelf moet uitzoeken, nog meer dan ik. En ze hebben daar ook ontzettend veel werkcolleges in groepjes, dus zo zelfstandig is het nu ook weer niet.
Met citaat reageren
Oud 23-09-2012, 17:06
Associated
Associated is offline
Ik heb comm eco gekozen als tweede keus..... ik wilde eerst en nog steeds geschiedenis gaan studeren op hbo.
maar de enige manier om op het hbo GS te studeren is via de lerarenopleiding. dat wilde ik toen niet. dus koos ik eco, wat ik ook een leuk vak vond, maar gs was veel leuker. nu twijfel ik dus om de lerarenopleiding GS te doen. aan de ene kant is het vak gs 10x zo leuk als eco, maar dan ben je leraar. maar leraar op de middelbare is ook best leuk

punt is: als ik besluit GS te gaan doen, kan ik me pas volgend jaar september weer inschrijven.. ik denk dat ik dit jaar dan maar kan werken. ik ben nu 17 ik wordt in mei 18. dus leeftijd is denk niet iets wat problematisch is
Oud 23-09-2012, 17:28
Cucumber.
Cucumber. is offline
Als je weet dat je geschiedenis het leukst vindt, moet je daarvoor kiezen.
Met citaat reageren
Oud 23-09-2012, 17:49
Verwijderd
Citaat:
Nu ben ik 3 weken onderweg en ik vind de opleiding wel OK, maar ik denk dat ik nog erg moet wennen aan de HBO want ik kom van havo.
HBO doe je normaalgesproken na de Havo, daarvoor is het 'ontworpen'. Natuurlijk zijn er niveauverschillen en aanpakverschillen, maar een misvatting is dat stof per se moeilijker wordt naarmate je verder doorleert. Soms gaat het ook om het leren te leren, zelfstandig worden, een plan maken en uiteindelijk op je pootjes terechtkomen.

Probeer eens voor jezelf op te schrijven wat er van je verwacht wordt, op welke termijn. Maak het overzicht zelf. Check bij studiegenoten of jullie dezelfde taken hebben op je to-do-lijstje en probeer het alsnog. Want bij alles qua opleiding (en je hele leven) moet je steeds meer zelfstandigheid vertonen. Daarbij doet het er inderdaad niet zo toe of je een andere studie doet. En als je nu stopt met je studie en níks meer doet, moet je helemáál zelfstandig worden in alles, je financiën, je woonplek (want als je fulltime werkt blijf je niet bij je ouders wonen denk ik?), alle andere papierwerk, en je verdere toekomstplannen zonder opleiding. Het is rot, maar op een computer kun je heel makkelijk overzichtjes maken en aanpassen. Je eigen lesrooster in elkaar knutselen, waarbij je het hebt aangevuld met opdrachten etc.
Met citaat reageren
Oud 25-09-2012, 11:22
Associated
Associated is offline
ik heb gister besloten om de lerarenopleiding geschiedenis te doen. nu heb ik 3 hogescholen gebeld en gevraagd of ik nog kan instromen. helaas kan dat niet meer, dat kan maar tot 1 september.... shit.... ik kan dit jaar afmaken en mijn p halen en dan op de universiteit gs doen, maar dan moet ik eerst dit jaar zien te halen..... echt een grote tegenslag...
Oud 25-09-2012, 11:28
Verwijderd
Tsja, als je wilt beginnen met VMBO lesgeven is er voldoende markt voor geschiedenisdocenten. Heb je al een universiteit op het oog?
Met citaat reageren
Oud 01-10-2012, 18:01
Associated
Associated is offline
ik denk dat ik me ga uitschrijven bij deze school en dan gaan werken tot volgend jaar september om dan te beginnen aan de lerarenopleiding geschiedenis. wel chill, jaartje chill werken, en weg van deze kut school
Reageren

Regels voor berichten