Registreer FAQ Berichten van vandaag

Ga terug   Scholieren.com forum / Lichaam & Geest / Psychologie
Reageren

Topictools Zoek in deze topic
Oud 18-09-2012, 16:12
Aqualia
Aqualia is offline
Beste Scholieren

Ik hoop dat jullie me kunnen helpen met dit probleem. Ik kan het soms goed vinden met mijn stiefvader. Soms ook niet. Ik weet dan ook niet of hij een badguy is of een goodguy met een kort lontje. Bijvoorbeeld, als ik bakken met huiswerk heb liggen, en ik het amper red. Dan komt hij me supervaak storen. Voor van alles. Een knuffel, of ik even wil helpen met de was, of ik de vaatwasser even kan uitruimen. Als ik dan zeg dat ik het superdruk heb en dat ik het sowieso al niet red, wordt hij boos en zegt hij dat hij ook veel voor mij doet. De was bijvoorbeeld. Daar kan hij ook mee stoppen, zegt hij dan.
Het is misschien wel waar wat hij zegt, maar kom op zeg, hij is toch de volwassene? Of ben ik dan heel onredelijk?
Nog een ander voorbeeld is, dat hij zegt dat ik een lastige puber ben. Volgens mij kun je veel over me zeggen, maar ik ben toch niet lastig. Ik rook niet, steel niet, blow niet, spuit niet, ik heb drank nog niet eens overwogen. Ik ben ook niet extreem irritant of brutaal. Wat hij bedoeld, is dat ik heel vergeetachtig ben. Niet dat ik bijv. vergeet hoe laat ik thuis moet komen. Maar hele kleine dingetjes, zoals bijvoorbeeld, superidioot, de deur niet dichtdoen. Daar kan hij echt een driftbui van krijgen. Hij zegt dan dat ik mijn best niet doe om het te onthouden. Maar dat doe ik écht. Ik weet niet hoe het komt dat ik het vergeet. De laatste tijd heb ik er ook minder zin in, want ik kan toch niks goed doen in zijn ogen. Hij zegt wel dat ie van me houdt, maar hij benadrukt zó wat ik slecht doe, dat dat gewoon wegvalt. Hij maakt ook van die stomme grapjes, dat ik een lelijk kutkind ben enzo. Het zijn wel grapjes, maar geen grappige. Of als hij boos is, trekt hij keihard aan mijn oor. Als mijn moeder daar boos om wordt, gaat hij dreigen. Zeggen dat ze niet zo'n toon tegen hem aan moet slaan. Ik bof met mijn moeder, zij verdient beter. Hij denkt ook dat hij de baas in huis is, voor minstens 80 procent, zegt ie dan.

Kortom: What to do? Is hij volgens jullie een bad or a goodguy?

xx Me

PS, ik ben nu 14, hij is al sinds mijn 1e bij ons. Toch voelt ie echt niet als vader... voor het geval dat dat er nog toe doet...
Met citaat reageren
Advertentie
Oud 18-09-2012, 18:10
hookee
hookee is offline
Citaat:
PS, ik ben nu 14, hij is al sinds mijn 1e bij ons. Toch voelt ie echt niet als vader... voor het geval dat dat er nog toe doet...
Vanaf je 1e? Dan zou ik 'm echt wel als mijn vader zien, of heb je nog warme herinneringen aan je echte vader? Dat zit 'm misschien ook wel dwars, dat jij hem meer als "vriendje van je moeder" ziet en niet als vader.
Ja, huiswerk is belangrijk, maar weet je zeker dat je dat niet als excuus gebruikt om onder je huistaken uit te komen. Zeg 'm "Pa, ('t is maar een naam..) ik ben nu druk met m'n huiswerk, ik doe het zodra ik klaar ben, wil je me alsjeblieft tot die tijd niet storen?, of; "Kun je mij even helpen?"

Vergeetachtig lijkt me geen teken van een lastige puber, als hij het nog eens zegt, vraag hem eens wat hij bedoelt.

Driftbuien komen bij iedereen wel eens voor, zoek eens uit waar ze vandaan komen en voorkom ze, ontwijk ze of praat er met hem over. Fysiek "geweld" zou niet moeten hoeven bij een vergeetachtige puber zoals je jezelf omschrijft.
Met citaat reageren
Oud 18-09-2012, 18:18
Aqualia
Aqualia is offline
Naja, vanaf mijn eerste, ken ik hem, schijnt, maar hij woont pas bij ons sinds mijn 5e. Daarvoor zag ik hem al.

Misschien ligt het eraan dat mijn vader toen ik 3 was is overleden, maar ik me vlagen nog precies herinner.

Over dat huiswerk als excuus gebruiken: Het klopt misschien wel deels wat je zegt ja. Aan de andere kant, als ik dat zou zeggen, zou ik om 12 uur 's avonds nog de vaatwasser moeten uitruimen...

Terwijl ik dan, volgens hem, al 2 1/2 uur in bed hoor te liggen
Met citaat reageren
Oud 18-09-2012, 20:19
hookee
hookee is offline
Citaat:
Over dat huiswerk als excuus gebruiken: Het klopt misschien wel deels wat je zegt ja. Aan de andere kant, als ik dat zou zeggen, zou ik om 12 uur 's avonds nog de vaatwasser moeten uitruimen...
Terwijl ik dan, volgens hem, al 2 1/2 uur in bed hoor te liggen
Ik deed meestal mijn huiswerk in een uurtje of minder, liefst direct na school om er van af te zijn. Wou jij zeggen dat je in 5 en een half uur geen tijd hebt om je huiswerk af te maken en een paar huistaken te doen? Denk je dat je moeder en stiefpa na hun werk meer tijd hebben dan jij?
Met citaat reageren
Oud 18-09-2012, 20:20
Verwijderd
Hij is in de praktijk altijd je vader geweest, en ook met biologische vaders kun je veel minder band hebben dan een ideale vader/dochterrelatie. Dat hij je stiefvader is vind ik dus totaal niet terzake doen.

Probeer in het vervolg van tevoren aan te geven dat je het druk hebt, zodat het op geen moment meer een excuus is om nee te zeggen. Hij weet dan ook al waar hij aan toe is en vraagt het waarschijnlijk niet eens meer van je. En ik vind je onredelijk als je zegt de was niet te hoeven doen omdat hij de volwassene is. Je bent 14 en kan een deel van het huishouden (zeker het stuk puur en alleen voor jou, jouw was) op je nemen. Natuurlijk moet daar wat balans in zitten maar help gewoon mee. Oh ja, en dat vooraf zeggen kun je dus ook maar beperkt inzetten Wees gewoon een beetje volwassen.
Met citaat reageren
Oud 18-09-2012, 20:24
Aqualia
Aqualia is offline
Ja, jullie hebben gelijk. Iedergeval bedankt..

Wat ik als enige puntje dus nog heb, is hoe hij mijn moeder behandelt. Dat kan gewoon exht niet.

En over dat huiswerk, ik ben soms idd 4 uur met mijn huiswerk bezig (ligt aan mijn lerares klassieke talen, ik.maak meer huiswerk voor Latijn en Grieks apart dan de rest van al het gw same) dus als je eten can een uurtje eraftrekt, dan ja, 4 uur ong.
Met citaat reageren
Oud 19-09-2012, 06:39
hookee
hookee is offline
Citaat:
Wat ik als enige puntje dus nog heb, is hoe hij mijn moeder behandelt. Dat kan gewoon exht niet.
Daar heb je nog maar 1 regel aan gewijd, ik neem aan dat je bedoelt; "voetveeg" of "huisslaaf"? Als je moeder het al 13 jaar met 'm uithoudt zal er toch nog wel wat zijn. Zij heeft de macht er een eind aan de relatie te maken als ze dat zou willen. Dit lijkt me meer iets wat je als dochter gewoon met je moeder kan bespreken, vraag of ze het niet wil doorvertellen. .

Citaat:
En over dat huiswerk, ik ben soms idd 4 uur met mijn huiswerk bezig (ligt aan mijn lerares klassieke talen, ik.maak meer huiswerk voor Latijn en Grieks apart dan de rest van al het gw same) dus als je eten can een uurtje eraftrekt, dan ja, 4 uur ong.
Poeh, dat lijkt me oneerlijk van die lerares. Stel dat je ook zoveel uur per dag zou moeten besteden aan alle andere vakken, dan is je dag te kort. Als het echt zoveel huiswerk is kun je dat ook met de lerares bespreken. Ik vermoed echter dat ze liever ziet dat je er elke dag (3 uur / 7 dagen=) 30 minuten haar boeken inkijkt.
Met citaat reageren
Oud 19-09-2012, 19:33
Aqualia
Aqualia is offline
Jaa, maar die lerares is niet zo begripvol. En helaas heb ik haar 4 uur per week (2 uur grieks, 2 uur latijn)
Met citaat reageren
Advertentie
Reageren

Regels voor berichten