Registreer FAQ Berichten van vandaag

Ga terug   Scholieren.com forum / School & Studie / Huiswerkvragen: Klassieke & Moderne talen
Reageren

Topictools Zoek in deze topic
Oud 07-09-2012, 16:17
weetniks
weetniks is offline
Hallo,

Op dit moment zit ik in vijf havo, en heb ik aardig makkelijk. In de eerste instantie wou ik Gymnasium gaan doen, maar dit helaas niet gegaan.

Nu is mijn vraag, zijn er boeken, methodes e.d. die ik zou kunnen bestuderen of mijzelf Latijn en evt. Grieks te leren.

Ik kan mijzelf aardig redden met talen.
Mocht iemand methodes hebben, vraag ik me ook af of iemand lijsten vocabulair heeft (in wrts o.i.d.).

Gr Weetniks
Met citaat reageren
Advertentie
Oud 10-09-2012, 00:37
gaatjeniksaan
gaatjeniksaan is offline
Toe maar hoor zelfstudie latijn

Ik heb nu 5jaar latijn achter de rug...

Wij gebruikten disco als onderbouw les materiaal deel 1 & 2. Daar leer je de woorden en grammatica.

Maar vergis je niet in latijn hoor! Sommige grammatica is echt lastig om goed onder de knie te krijgen! Ik denk dat je het moeilijk zal krijgen.

Wat je sowieso goed moet leren zijn de werkwoords vormen, hoe ze verbuigen en de tijden ( 12 in totaal )

Je hebt bij werkwoorden 5 verschillende groepen met elk 10 naamvallen ( in totaal 50 variaties )

Ik wens je succes!
Met citaat reageren
Oud 10-09-2012, 17:25
xeloise
Dat ligt er een beetje aan wat je van plan bent. Ben je van plan nog naar het gymnasium over te stappen / staatsexamen te doen oid of gewoon als hobby?

Wij gebruiken het boekje "studeo" als grammaticaoverzicht, dat is in elk geval handig. Disco is iig ook erg handig.

Succes!
Met citaat reageren
Oud 10-09-2012, 22:21
Dasherman
Dasherman is offline
Disco is verschrikkelijk voor zelfstudie. ik raad het je niet aan.
Met citaat reageren
Oud 11-09-2012, 16:43
xeloise
xeloise is offline
Citaat:
Disco is verschrikkelijk voor zelfstudie. ik raad het je niet aan.
maareh, latijn is voor zelfstudie sowieso redelijk verschrikkelijk
Met citaat reageren
Oud 11-09-2012, 19:03
DhrDaan
DhrDaan is offline
Volgens mij is Grieks makkelijker als zelfstudie, maar dat weet ik niet zeker.
Met citaat reageren
Oud 11-09-2012, 19:34
DAH
DAH is offline
Ik zou ook wel een zelfstudie Latijn willen doen. Disco wel of niet?
Oud 12-09-2012, 09:44
Gðmndr
Gðmndr is offline
Citaat:
Ik zou ook wel een zelfstudie Latijn willen doen. Disco wel of niet?
Disco, een echt goed schoolmethode, is uitermate geschikt om zaken "uit te vogelen" onder leiding van een leerkracht, maar voor zelfstudie is het niet geschikt.

Daarvoor raad ik je eerder de methode 'Latinitas' van Hans Oranje aan [http://www.bol.com/nl/p/latinitas/666803928/], omdat die compact is en een correctieboek heeft.

Voor Grieks ben ik wel te spreken over de methode 'Mouseion', maar de site die eraan gekoppeld was, is niet meer in de lucht (meen ik).

Je zou voor Latijn ook 'Tirocinium Latinum' gebruiken kunnen; daar zit weliswaar geen antwoordenboek bij, maar aardig wat antwoorden daarvan staan op de site van latijnengrieks.com: het is wel pittig en het vergt veel discipline, want de "teksten" bestaan voor het grootste deel uit losse zinnen die niet samenhangen, maar puur voor de grammaticale vertaaltraining in elkaar gezet zijn.
Met citaat reageren
Oud 12-09-2012, 12:11
vlindertje07
vlindertje07 is offline
Wij hadden op school 'Lingua Latina' en dat vond ik wel een goed boek. De grammatica werd bijvoorbeeld duidelijk uitgelegd; als ik dat vergelijk met het boek dat mijn broertje nu gebruikt (Fortuna), daar wordt veel minder uitleg gegeven en moeten ze alles van de docent horen. Bovendien schijnt Lingua Latina een handige website te hebben met allemaal oefeningen (met woordjes, grammatica en cultuur).
Met citaat reageren
Oud 13-09-2012, 16:46
weetniks
weetniks is offline
Ik zou het eerst een tijdje willen proberen, en als dat goed lukt, een staatsexamen Latijn doen. Maar bedankt voor de tips!
Met citaat reageren
Oud 22-09-2012, 16:43
srat01
srat01 is offline
Beste weetniks,

Kijk eens op latijnengrieks.nl.
Op deze site staan allerlei methoden van zowel latijn als grieks.
De site wordt door leerlingen gebruikt om hun vertalingen na te kijken,
dat kan jij natuurlijk ook doen.
Zorg dat je een methode vindt die je interessant lijkt en bestel het boek.

srat01
Met citaat reageren
Oud 22-09-2012, 21:44
Verwijderd
Wij hadden in de onderbouw Via Nova, ik vond het een geweldig boek, maar het wordt nu niet meer gedrukt geloof ik (misschien kan je er nog ergens aankomen) in klas 4 en 5 gebruikten we Lego met het bijbehorende hulpboek en het grammaticaboekje studeo (is hierboven ook al genoemd) en nu, in t laatste jaar, gebruiken we natuurlijk t boek van de eindexamenschrijver
Met citaat reageren
Advertentie
Reageren

Regels voor berichten