Registreer FAQ Berichten van vandaag

Ga terug   Scholieren.com forum / Lichaam & Geest / Psychologie
Reageren

Topictools Zoek in deze topic
Oud 16-09-2012, 12:01
Rikje18
Rikje18 is offline
Ik keek een beetje rond op het internet tot ik hier ineens op kwam:

http://www.youtube.com/watch?v=y0Qc1Y_dtf4

Hier valt niks aan te geloven of tegenin te gaan, het is duidelijk echt mogelijk en ik denk persoonlijk ook voor niet-blinde mensen.

Even nog wat meer informatie over dit onderwerp voor als je er niet veel van af weet:

Echolocatie

Echolocatie is het vermogen van bepaalde dieren om voorwerpen te lokaliseren door zelf geluid uit te zenden, en te luisteren naar de echo die wordt ontvangen door hun oor. Sommige blinde mensen gebruiken ook echolocatie.
Dieren die echolocatie kunnen gebruiken zijn vleermuizen, dolfijnen en sommige walvissen. Hoewel vleermuizen en walvissen relatief weinig verwant zijn, is het genetisch profiel voor echolocatie gelijkaardig. Bij deze convergente evolutie zijn dezelfde genen gemuteerd om echolocatie mogelijk te maken. Twee vogelgroepen gebruiken ook echolocatie om te vliegen door grotten, namelijk gierzwaluwen uit het geslacht Aerodramus (onder andere de eetbaar-nestsalangaan) en de vetvogel (Steatornis caripensis) een nachtzwaluwachtige vogel.
Vleermuizen zenden ultrasone pulsen uit, maar zij gebruiken ook andere technieken. Zo kunnen zij hun lichaam, hun hoofd of hun oorschelpen heen en weer bewegen. Daarmee kunnen ze een verbetering van de ruimtelijke informatie bereiken (in afstand en locatie) en in een betere resolutie. Ze kunnen ook de frequentie van het uitgezonden geluid variëren.
Dolfijnen zenden gefocusseerde klikgeluiden uit in de richting van hun hoofd. Zij ontvangen de echo via hun onderkaak. Als zij het voorwerp dichter naderen, beschermen zij hun ontvanger tegen de luidere echo door het volume van de uitgezonden klikgeluiden te verlagen. Vleermuizen doen dit niet, maar die kunnen de gevoeligheid van hun oren verlagen als de echo te luid wordt.

Hoe zou dit eruit zien?

Echolocatie is een zeer geavanceerd zintuig. Dieren die dit gebruiken krijgen veel meer informatie dan bijvoorbeeld een blinde die zich kloppend voortbeweegt.
Een beter beeld voor de waarneming met echolocatie zou zijn een persoon die in het donker loopt met een sterke zaklantaarn. De dieren zien waarschijnlijk een duidelijk landschap, ook nog in kleur, hoewel de kleuren anders zijn dan de kleuren van licht.
Vleermuizen krijgen extra informatie uit de fasedraaiingen van de echo, die bijvoorbeeld wordt veroorzaakt door insecten die met hun vleugels bewegen. Deze faseverschillen "kleuren" het terugontvangen geluid. Vlakke objecten en temperatuurinversies in water fungeren als spiegels voor het uitgezonden geluid. Onder water kan geluid zich zeer ver voortplanten. Door deze effecten kunnen dieren met echolocatie dingen waarnemen die mensen absoluut niet kunnen zien of horen.

Er zijn een aantal mensen die deze vaardigheid onder de knie hebben gekregen d.m.v. zeer veel oefenen en ermee bekend geworden. Dit zijn hun namen:

Daniel Kish
Ben Underwood
Tom De Witte
Dr. Lawrence Scadden
Juan Ruiz
Kevin Warwick

Misschien kun je het zelf wel leren
Het is duidelijk mogelijk, nu nog even achter komen hoe.
Ik denk niet dat ik het kan natuurlijk maar ach, toch leuk om te proberen

Mijn vragen hierover zijn;

Denk jij dat een normaal mens dit ook kan aanleren?
Wat zou jij doen als je het zou kunnen?
Oud 16-09-2012, 13:57
Verwijderd
Ik weet wel zeker dat mensen dit kunnen leren aangezien die mensen er zijn.

Ik zou het niet doen want mijn ogen/oren werken prima.

Verder lijkt het me eerder een DK topic oid. Geen psychologie.
Met citaat reageren
Oud 16-09-2012, 14:20
Rikje18
Rikje18 is offline
Citaat:
Ik weet wel zeker dat mensen dit kunnen leren aangezien die mensen er zijn.

Ik zou het niet doen want mijn ogen/oren werken prima.

Verder lijkt het me eerder een DK topic oid. Geen psychologie.
Oeps, alweer -_-
Oud 16-09-2012, 16:27
hookee
hookee is offline
Citaat:
IWat zou jij doen als je het zou kunnen?
Rondjes om een lampje rennen en muggen vangen.
Met citaat reageren
Oud 17-09-2012, 17:02
Verwijderd
Om dit te leren moet je je visuele cortex gebruiken als ie niet in gebruik is. Dus én zien én deze techniek gebruiken, is niet mogelijk. Het is gaaf dat het kan als je blind bent, maar toch een slechte variant van gewoon zien.
Met citaat reageren
Oud 17-09-2012, 21:08
huntingyade
huntingyade is offline
Citaat:
Om dit te leren moet je je visuele cortex gebruiken als ie niet in gebruik is. Dus én zien én deze techniek gebruiken, is niet mogelijk. Het is gaaf dat het kan als je blind bent, maar toch een slechte variant van gewoon zien.
nouja het zou best handig zijn als je het kan als het bijvoorbeeld nacht is en al het licht is uit ik heb altijd de grootste moeite met naar de wc te komen(als mijn computer uitstaat anders heb ik wel wat licht om te zien.) maar verder lijkt het me weinig voordelen te hebben behalve dan dat het cool is
Oud 22-09-2012, 15:56
Rikje18
Rikje18 is offline
Citaat:
nouja het zou best handig zijn als je het kan als het bijvoorbeeld nacht is en al het licht is uit ik heb altijd de grootste moeite met naar de wc te komen(als mijn computer uitstaat anders heb ik wel wat licht om te zien.) maar verder lijkt het me weinig voordelen te hebben behalve dan dat het cool is
Reageren

Regels voor berichten