Registreer FAQ Berichten van vandaag

Ga terug   Scholieren.com forum / School & Studie / Huiswerkvragen: Exacte vakken
Reageren

Topictools Zoek in deze topic
Oud 29-09-2012, 23:17
Gish
Gish is offline
Dit is een bericht gecodeerd door verschuiving van het alfabet, dwz elke letter wordt vervangen door een andere die n plaatsen verder verschoven in het alfabet is: PDEO AJYKZEJC WHCKNEPDI EO YWHHAZ W YWAOWN YELDAN. EP EO RANU AWOU PK XNAWG, NECDP?

Als je n weet, bijv. 7, dan wordt a -> h en dan weet je de rest ook

Maar, weet iemand hoe je dit moet oplossen? Het is een engelstalige zin btw, ik vermoed dat je iets met klinkers moet doen ofzo. Als je de betekenis van een letter weet, weet je de rest ook.
Met citaat reageren
Advertentie
Oud 30-09-2012, 08:44
Tochjo
Tochjo is offline
Als je het op een fraaie manier wil doen, zou je een frequentieanalyse kunnen toepassen. Je kijkt dan welke letter in jouw bericht het vaakst voorkomt; die letter zal dan waarschijnlijk de letter zijn die in een gemiddelde Engelse tekst het meest voorkomt.

In dit geval zou ik voor het eerste woord gewoon even wat proberen en kijken wat een Engels woord oplevert, en vervolgens de rest met dezelfde sleutel decoderen.
Met citaat reageren
Oud 30-09-2012, 08:49
Verwijderd
Het eerste dat mij opviel is dat er één letter 'alleen' staat: de w. Nou, welke letter komt in het Engels als een woord voor? Inderdaad, de 'a'. Nu kun je dus tellen hoeveel plaatsen het op moet schuiven en kun je met dezelfde sleutel de rest van het bericht decoderen.
Met citaat reageren
Oud 30-09-2012, 11:57
Gish
Gish is offline
Dank Ja je moet inderdaad vanuit w -> a denken
Met citaat reageren
Oud 02-10-2012, 10:38
eefiepeefie
eefiepeefie is offline
heej,
leuke puzzel
ik zou wel even denken aan dat de w ook een i kan zijn
is het trouwens al gelukt met coderen?

xx,
Met citaat reageren
Oud 02-10-2012, 11:33
Verwijderd
Dat zou inderdaad ook je eerst gedachte kunnen zijn, maar als je dan probeert te decoderen met die sleutel kom je erachter dat je niks zinnigs uitkrijgt, en kun je concluderen dat de sleutel verkeerd is.
Met citaat reageren
Oud 02-10-2012, 11:47
Verwijderd
Taal heeft inderdaad meer patronen die je niet zomaar kunt verstoppen door een letterwissel plaats te laten vinden. Ik denk dat je echt iets met woordvolgorde zou moeten doen om het kraken een stuk moeilijker te maken.
Met citaat reageren
Oud 02-10-2012, 16:47
the economist
the economist is offline
ja, zoiets heet een ceasar cijfer. zo'n codeer algoritme is erg makkelijk te breken, nietwaar ?
Met citaat reageren
Advertentie
Reageren

Regels voor berichten