Registreer FAQ Berichten van vandaag

Ga terug   Scholieren.com forum / Algemeen / Werk, Geld & Recht
Reageren

Topictools Zoek in deze topic
Oud 03-10-2012, 09:32
indigo
indigo is offline
Hoi . Ik heb een vraagje. Omdat ik bijna ben afgestudeerd ben ik druk aan het solliciteren. Bij veel bedrijven moet dat via hun eigen website, en soms via de mail. Bij één van de sollicitaties die ik via een website wil doen wordt er gevraagd naar de burgerlijke staat. Dit is bovendien een verplicht veld; als je dat niet invult kan je niet verder met de online procedure.
Ik woon samen, en wat mij betreft mogen ze dat (uiteindelijk) best weten maar niet als verplicht ding . Bovendien kunnen ze dat altijd laten meewegen bij hun keuze voor de kandidaten. Ze mogen daar toch helemaal niet naar vragen? Ik kan natuurlijk iets anders invullen, maar dat is ook niet eerlijk en niet bevorderlijk voor een relatie met een mogelijk nieuwe werkgever lijkt me zo.

Wat zal ik doen? Bellen naar degene die over de vacature gaat? Dat staat ook weer zo protest-achtig... Wat zouden jullie doen?
Oud 03-10-2012, 10:26
Adore
Adore is offline
Tijdens het sollicitatiegesprek mag je er niet naar gevraagd worden, het valt in het straatje persoonlijke zaken als zwanger zijn of een kinderwens hebben, je geaardheid of geloofsovertuiging. Voor op het formulier weet ik niet wat de regels zijn. Tegenwoordig wordt de burgerlijke staat steeds minder vermeld, omdat het vaak niets toevoegt voor de functie waar je op solliciteert.

Zelf denk ik: stoort het je? Ze mogen er tijdens het gesprek niet over beginnen, als ze dat wel doen kun je dit aangeven. In dat geval blijft het veldje maar een 'gegeven'. Je mag er over liegen, maar dan moet je zeker zijn dat je, als je de waarheid spreekt, de functie sowieso niet krijgt. Dat is bij zwangerschap nog wel eens het geval, bij burgerlijke staat zal dat wel meevallen.
Zelf zou ik er niet over bellen, tenzij je het zo positief weet te draaien dat ze je meteen onthouden.

Maar goed, ik weet de feitelijke regels niet, wellicht iemand anders wel.
Met citaat reageren
Oud 03-10-2012, 11:10
indigo
indigo is offline
Het staat niet op mijn CV, dus normaal zou ik het niet in een sollicitatiebrief/mail/procedure vermelden. Dus liever ook niet op een verplicht formulier.
Ja, het stoort me wel, want ze horen het niet te vragen; het gaat om het principe. Als je sollicitanten verplicht dat vakje in laat vullen is het geen vraag meer die tijdens een sollicitatiegesprek gesteld hoeft te worden, want ze weten het al! Het is meer dat zij kunnen denken "jonge vrouw + samenwonend = mogelijke zwangerschapswens", dus ik ben bang dat ze daar dan rekening mee gaan houden. Hoewel er wel meer jonge vrouwen solliciteren waarschijnlijk. Maargoed, ik zal het wel eerlijk invullen en (als ik er dan kom te werken ) vermelden dat het eigenlijk niet netjes is zo.
Oud 03-10-2012, 11:13
Martiño
Martiño is offline
Bel ze even op en vraag waarom ze het vragen. Het kan in theorie wel onderdeel zijn van een antecedentenonderzoek/achtergrondonderzoek, maar dat is natuurlijk niet op iedere functie van toepassing. Waarschijnlijk staat het uit gewoonte in het formulier en hebben ze er zelf geen erg in dat het een rare vraag is.

En als je iets anders verzint om in te vullen, dat is natuurlijk niet zo netjes, maar je kunt altijd zeggen dat je je vergist hebt, dat je even uit elkaar was, dat je net een nieuwe partner hebt leren kennen, etc. niet dat ik je aan wil zetten tot valsheid in geschrifte natuurlijk
Oud 03-10-2012, 12:07
Axel11
Axel11 is offline
Citaat:
Maar goed, ik weet de feitelijke regels niet, wellicht iemand anders wel.
Deze vraag mag niet gesteld worden, niet in een (online) formulier en niet in een sollicitatiegesprek. Levert strijd op met de Algemene wet gelijke behandeling. Alleen voor functies in het bijzonder onderwijs (gereformeerd) zou het waarschijnlijk wel zijn toegestaan.
Erover liegen levert juridisch geen probleem op.

Hoe je er verder in de praktijk mee om kan gaan, is hierboven al het nodige over gezegd.
Met citaat reageren
Oud 03-10-2012, 12:21
indigo
indigo is offline
Dankjewel Axel . Ik had al zo'n vermoeden. Ik denk dat ik maar even ga bellen zoals Martino voorstelt. Dan kan ik meteen ook nog wat andere vragen stellen (die ik nog ga bedenken, maargoed).
Oud 03-10-2012, 12:51
Martiño
Martiño is offline
Bellen als je gaat solliciteren kan nooit kwaad, geeft een pro-actieve indruk en laat zien dat je serieuze interesse hebt.
Oud 03-10-2012, 13:44
indigo
indigo is offline
Ja, weet ik. Dat doe ik ook waar nodig/ mogelijk. Maar ik solliciteer nu gewoon op alles wat enigszins binnen mijn interessegebied ligt, en deze vacature is vrij ver weg (>1,5 uur reistijd) dus daar had ik nog niet direct al mijn zinnen op gezet . Hoe dan ook. Ik bel ze binnenkort wel even.
Oud 03-10-2012, 20:33
Daantje_0705
Daantje_0705 is offline
Maar als je alleen samenwoont en verder geen samenlevingscontract hebt of getrouwd bent oid dan ben je toch officieel gewoon 'ongehuwd'? Zo heb ik dat tenminste op m'n CV staan terwijl ik al jaren een relatie heb.
Oud 04-10-2012, 07:13
indigo
indigo is offline
Dat leek mij ook een goede optie, maar dat is helaas geen keuzemogelijkheid. Ik kan kiezen tussen gehuwd/gescheiden/samenwonend/alleenstaand/weduwe.
Reageren

Regels voor berichten