Registreer FAQ Berichten van vandaag

Ga terug   Scholieren.com forum / School & Studie / Huiswerkvragen: Cultuur, Maatschappij & Economie
Reageren

Topictools Zoek in deze topic
Oud 01-10-2012, 13:30
ADO070
ADO070 is offline
Kan iemand mij de volgorde van de balans uitleggen?
En hoe bereken je de nettowinst?
Ik dacht altijd omzet-inkoopwaarde-alle kosten=nettowinst
Oud 01-10-2012, 17:29
Verwijderd
De nettowinst is de brutowinst - alle kosten. Dus als je brutowinst 150.000 is en je hebt nog 30.000 aan kosten, is je nettowinst 120.000. Je omzet - inkoopwaarde = de brutowinst. En alle kosten eraf is dus de nettowinst. Jouw gedachte klopt dus.

De volgorde van de balans.. Je hebt een debet- en een creditzijde. De debetzijde is links en de creditzijde is rechts.
Je moet alles sorteren qua prijs. Je hebt bij de twee zijdes een verschillende volgorde van hoe je het op moet schrijven, en heb je meerdere dingen in deze categorie dan moet je het sorteren op prijs. De hoogste prijs eerst en daarna komen de lagere prijzen.

De debetkant wordt als volgt ingevuld:
- kapitaalgoederen
- debiteuren
- kas/bank

De creditkant wordt als volgt ingevuld:
- Eigen vermogen
- lang vreemd vermogen
- kort vreemd vermogen
Met citaat reageren
Oud 01-10-2012, 19:14
ADO070
ADO070 is offline
Ja, maar wat moet eerst Gebouwen, inventaris of transport/auto?
Oud 01-10-2012, 19:16
Verwijderd
Ligt eraan. Als je gebouw 50.000 kost en je transport 60.000 kost en je inventaris 25.000 kost krijg je:
Transport
Gebouw
Inventaris

Is je gebouw 200.000, je inventaris 50.000 en je transport 20.000 krijg je:
Gebouw
Inventaris
Transport

Je moet dus echt naar het bedrag kijken en niet kijken naar wat in jouw hoofd de meeste waarde heeft.
Met citaat reageren
Oud 01-10-2012, 20:48
ADO070
ADO070 is offline
Dank je.
Ik ga lekker een 10 halen voor m'n so'tje.
Oud 02-10-2012, 09:20
Stff
Stff is offline
Citaat:
Ligt eraan. Als je gebouw 50.000 kost en je transport 60.000 kost en je inventaris 25.000 kost krijg je:
Transport
Gebouw
Inventaris

Is je gebouw 200.000, je inventaris 50.000 en je transport 20.000 krijg je:
Gebouw
Inventaris
Transport

Je moet dus echt naar het bedrag kijken en niet kijken naar wat in jouw hoofd de meeste waarde heeft.
je kijkt niet naar het bedrag maar naar het type activa / passiva, de volgorde maakt weinig uit zolang je maar een duidelijk onderscheid maakt tussen vaste activa en vlottende activa aan de debetzijde en eigen vermogen, vreemd vermogen lang en vreemd vermogen kort aan de credit zijde

Binnen de vaste activa zet je het in het algemeen eerst de zaken met de langste levensduur neer, bijvoorbeeld terreinen / grond gaan zo goed als oneindig mee, deze staan bovenaan. Gebouwen gaan 30 tot 40 jaar mee, machines bijvoorbeeld 10 jaar en auto's 5 jaar. Het kan inderdaad voorkomen dat het niet direct duidelijk is en op zich is het niet fout als je het anders doet, het is puur voor de duidelijkheid.

Laatst gewijzigd op 02-10-2012 om 09:27.
Met citaat reageren
Oud 02-10-2012, 16:29
the economist
the economist is offline
ja, ik las dit en stoorde me ook even. Het maakt niet zo veel uit als je de volgorde niet goed doet, een docent zal daar geen aftrek voor geven. Wel moeten de bezittingen links, en de schulden rechts. (of beter; de herkomst van het vermogen, want ook het eigen vermoen komt rechts)

de indeling eerst vaste activa, dan vlottende activa en dan liquide middelen (kas en bank) is wel het mooiste en overzichtelijkst
Met citaat reageren
Oud 02-10-2012, 16:32
Verwijderd
Citaat:
je kijkt niet naar het bedrag maar naar het type activa / passiva, de volgorde maakt weinig uit zolang je maar een duidelijk onderscheid maakt tussen vaste activa en vlottende activa aan de debetzijde en eigen vermogen, vreemd vermogen lang en vreemd vermogen kort aan de credit zijde
Wij moeten het tóch echt op bedrag sorteren? Nu ga ik het eens navragen, want mijn docent van vorig jaar was shit.
Met citaat reageren
Advertentie
Reageren

Regels voor berichten