Registreer FAQ Berichten van vandaag

Ga terug   Scholieren.com forum / Lichaam & Geest / Lichaam & Gezondheid
Reageren

Topictools Zoek in deze topic
Oud 06-11-2012, 20:00
kaaspepsel
kaaspepsel is offline
Hoi iedereen!
Ik had even een vraagje, ik hoop dat iemand me kan helpen.

Ik heb dus ADHD, eigenlijk hebben wij (m'n dokter en ik) altijd geëxperimenteerd met methylfenidaat (ritalin, medikinet, concerta) maar omdat dat steeds niet genoeg bleek te werken ga ik nu beginnen met dexamfetamine.
Dit ga ik gewoon rustig opbouwen (3x p dag 5 mg), maar ik zit nu midden in mijn toetsweek.
Mijn concerta werkt nu eigenlijk niet meer, ik merk er niks meer van, maar wil me toch wel erg graag kunnen concentreren tijdens m'n toetsen.
Ik kan mezelf wel redelijk in toom houden, maar dit kost me zoveel energie dat ik meestal de tweede en eventueel derde toets helemaal geen focus meer heb.

Nu wil ik graag jullie mening, zal ik morgen, dus middenin m'n toetsweek, beginnen met mijn nieuwe medicatie, of zal ik wachten tot het weekend?

Middenin de toetsweek beginnen kan riskant zijn, omdat ik nu niet weet hoe het op mij werkt, of hoe erg de bijwerkingen zijn, toch wil ik me graag goed kunnen concentreren...

Wat zal ik doen?
Dankje,
Kaaspepsel
Met citaat reageren
Oud 06-11-2012, 20:15
Pluis
Pluis is offline
op psychologie is een speciaal topic over medicatie voor de psyche, en daar lopen ook meer mensen rond die dit soort medicatie gebruiken. Ik denk dat je het beste daar je vraag ook nog eens kunt stellen.

op zich zijn dexamfetamine en methylfenidaat vergelijkbare middelen, en daarom zijn de bijwerkingen van beide middelen als je kijkt naar de bijsluiter nagenoeg hetzelfde. maar omdat dexamfetamine net een iets ander werkingsmechanisme heeft kan het toch anders zijn.
Als je denkt dat je die toetsen met je huidige medicatie sowieso niet gaat halen heb je weinig te verliezen, maar als het met een week doorbikkelen wel gaat lukken dan zou ik nog even wachten. Ik ga er vanuit dat je gewoon nog herkansingen hebt als het misgaat?
Oud 07-11-2012, 08:10
kaaspepsel
kaaspepsel is offline
Dankjewel voor het antwoorden Pluis
Ik denk dat ik mijn toetsen met m'n huidige medicatie minder goed ga maken dan ik eigenlijk kan...
Ik heb maar 1 herkansing, dus als ik een toets verkloot door die dexamfetamine is die herkansing ook zo weg...
Misschien moet ik maar op zaterdag beginnen
En sorry dat dit topic op de verkeerde plek staat...
Met citaat reageren
Oud 07-11-2012, 08:58
Martiño
Martiño is offline
Als het vanwege je aandoening en de medicatie die ie daardoor ontvangt zo is dat je minder goed kunt presteren, moet je dat aangeven op school! Dat zijn dingen waar jij weinig aan kunt doen, dus wellicht dat je daardoor bijv. uitstel kan krijgen.

Daarnaast is het sowieso een goed idee om je mentor te informeren over je toestand, zeker als die je prestaties beïnvloedt! Dat zorgt er voor dat er wat meer begrip voor je situatie is en dan kan er ook rekening mee worden gehouden (en denken ze niet dat er andere problemen zijn).
Oud 07-11-2012, 19:18
kaaspepsel
kaaspepsel is offline
Op school weet iedereen dat ik ADHD heb hoor, als ik het iemand nog niet verteld heb dan komen ze er meestal snel genoeg achter haha
Maar ik krijg al extra tijd bij toetsen, dus dat is wel fijn ik heb van school gewoon een dyslexie kaartje gekregen daarvoor.

Ik heb trouwens vandaag na m'n toetsen toch maar een pilletje dexamfetamine geprobeerd, omdat ik toch wel erg benieuwd was hoe het werkte.
Ik ben er heel erg tevreden over, dan kan ik morgen beginnen met de hele dag slikken, dat is zeker handig bij mijn wiskunde proefwerk van morgen. Bij het vorige proefwerk had ik zo'n slechte concentratie dat ik minnen en plussen omgedraaid heb, en vragen dwars door elkaar geschreven heb...

Op school is er echt heel veel begrip voor me, als ik me soms niet helemaal in de hand heb, dan laten ze me meestal even een rondje door de school lopen, dat helpt meestal wel een beetje
Alle leraren weten het volgens mij ook, het psychologen rapport zit in m'n dossier.
Met citaat reageren
Reageren

Regels voor berichten