Registreer FAQ Berichten van vandaag

Ga terug   Scholieren.com forum / School & Studie / Huiswerkvragen: Cultuur, Maatschappij & Economie
Reageren

Topictools Zoek in deze topic
Oud 11-11-2012, 14:15
Verwijderd
Hoi,

Ik moet een werkstuk maken over verschillende bouwkunsten en dan moet ik daar ook vragen over beantwoorden.

Een vraag daarvan is: --

De afbeelding is een afbeelding van de abdij Maria Laach. http://nl.wikipedia.org/wiki/Abdij_Maria_Laach

Ik heb heel erg veel moeite met het omschrijven daarvan, ik weet de kenmerken van de Romaanse bouwstijl maar ik kan het er niet op toepassen. http://nl.wikipedia.org/wiki/Romaanse_architectuur

Als antwoorden heb ik gegeven:
- In afbeelding 1 zie je dat de kleine ramen rondboogvensters hebben. Dit is een typisch kenmerk van de Romaanse bouwkunst.
- In het gebouw is gebruikt gemaakt van lisenen met veel ronde vormen.

Alleen het is niet heel overtuigend van bam, dit is het zeker. En ik moet nog een derde reden noemen.
Zouden jullie mij uit de brand kunnen helpen? Bedankt

Laatst gewijzigd op 08-01-2013 om 15:15.
Met citaat reageren
Advertentie
Oud 11-11-2012, 19:20
Verwijderd
Rondboogvensters is de eerste indicatie, ja. Je lisenen met ronde vormen lijkt me ook een goede. Wat je misschien nog verder kan helpen is
Citaat:
Wiki schreef:
De muren droegen het grootste deel van het gewicht van het gebouw op zich, waardoor grotere ramen niet mogelijk waren.
Er is weinig ruimte voor ramen en de muren zijn in het gebouw tamelijk overheersend.

Denk daarnaast aan de friezen van het gebouw, die zijn zelfs op de gebrekkige plaatjes goed zichtbaar. Ook de spaarnissen zie je op de zijgevel van het gebouw. Minder bazig (maar toch waar) is als je het gooit op de ronde vormen die afsteken tegen het meer spitse van de gotische stijl. Tenslotte zou je nog wat kunnen met het plafond, dan moet je even de gothic / romanesque vaulting zoeken en daar je conclusies uit trekken.
Met citaat reageren
Oud 12-11-2012, 15:05
Verwijderd
Okay, bedankt, ik kijk er vanavond/morgen even naar!
Met citaat reageren
Oud 18-11-2012, 12:21
Verwijderd
Citaat:
Rondboogvensters is de eerste indicatie, ja. Je lisenen met ronde vormen lijkt me ook een goede. Wat je misschien nog verder kan helpen is Er is weinig ruimte voor ramen en de muren zijn in het gebouw tamelijk overheersend.
Dit klopt inderdaad. Dank je wel.

Citaat:
Denk daarnaast aan de friezen van het gebouw, die zijn zelfs op de gebrekkige plaatjes goed zichtbaar. Ook de spaarnissen zie je op de zijgevel van het gebouw. Minder bazig (maar toch waar) is als je het gooit op de ronde vormen die afsteken tegen het meer spitse van de gotische stijl. Tenslotte zou je nog wat kunnen met het plafond, dan moet je even de gothic / romanesque vaulting zoeken en daar je conclusies uit trekken.
De friezen in het gebouw zie ik juist niet heel goed. Waar zitten deze dan? De spaarnissen heb ik ook al genoemd. De ronde vormen, ja, dat is inderdaad waar, maar dat heb ik in de vraag daarvoor al genoemd.

Helaas zie ik in de bijlage die ik heb gekregen alleen bijlage 1. Dat is alleen een afbeelding van de buitenkant.

Hartstikke bedankt voor je hulp overigens
Met citaat reageren
Oud 18-11-2012, 13:18
Verwijderd
En verder had ik nog een vraag waar ik niet uitkom. Ik kom er niet uit omdat die moskee zoveel verschrikkelijk dingen heeft dat ik gewoon niet weet waar ik moet beginnen met beschrijven

En vraag C snap ik ook niet. Continuïteit, ja dat iets hetzelfde blijft, maar alleen de zuilen blijven hetzelfde toch: De rest niet? Wat is er dan continuïteit aan?

3. De -- herinnert zowel aan de Romeinse als aan de Arabische bouwmeesters.
a. Welke onderdelen van de architectuur zijn Romeins?
De zuilen komen uit verschillende tijden, ook uit de Romeinse tijd. Er zijn dus Romeinse zuilen in de Mezquita.
b. En welke Arabisch?

c. “Juist omdat de Arabische architecten tweedehands zuilen toepasten, is er hier wel letterlijk sprake van continuïteit.” Wat betekent deze zin?

Laatst gewijzigd op 08-01-2013 om 15:15.
Met citaat reageren
Oud 18-11-2012, 19:32
Verwijderd
Citaat:
De friezen in het gebouw zie ik juist niet heel goed.
De boogfriezen horen bij de lisenen Zie ook http://nl.wikipedia.org/wiki/Boogfries voor een plaatje ervan. Die is bij Maria Laach goed herkenbaar.

Je hebt geluk, ik ben niet al te lang geleden in Cordoba geweest Een belangrijk Romaans element zijn de marmeren pilaren/zuilen. Verder zou ik zeggen dat er ook typisch Romaanse bogen in de architectuur zitten. De dubbele bogen zijn dan weer een verbetering, dus niet Romaans, maar later aangebracht. Die ronde bogen kun je dus Arabisch. De patio en andere moskee-elementen zijn ook duidelijk Arabisch.

C: omdat andere Romaanse dingen gesloopt werden voor de zuilen, zit er letterlijk Romaans spul in de Mezquita. De zuilen zijn niet alleen van hetzelfde ontwerp, maar ook van eerdere gebouwen, waardoor die zuilen wellicht beter doorleven dan wanneer ze buiten ruïne waren geworden. Het is in ieder geval niet iets fundamenteel anders
Met citaat reageren
Oud 18-11-2012, 21:02
Verwijderd
Oh, ja, nu zie ik het ook. Ik ga hem erbij zetten bij de kenmerken.

Ik ben nog nooit in Cordoba geweest. Ik moet eerlijk zeggen dat dit de eerste keer is dat ik me (moet) verdiepen in deze bouwstijlen. Het is wel erg interessant, maar wel lastig om dingen daadwerkelijk te noemen.

Dankjewel voor je hulp! Nu moet het zeker gaan lukken.
Met citaat reageren
Oud 18-11-2012, 21:45
Verwijderd

De Mezquita is een belachelijk stukje bouwkunst
Met citaat reageren
Oud 19-11-2012, 15:11
Verwijderd
Haha klopt!
Met citaat reageren
Advertentie
Reageren

Regels voor berichten