Registreer FAQ Berichten van vandaag

Ga terug   Scholieren.com forum / Lichaam & Geest / Psychologie
Reageren

Topictools Zoek in deze topic
Oud 26-01-2013, 12:49
Verwijderd
Heey allemaal,

Ik ga in de klas een presentatie houden over peseten.
En nu zou ik graag van jullie weten wat jullie verstaan onder "meer dan pesten"?
En is het wel verstandig om het te hebben over dat je sommige kinderen lettelijjk dood pest?
wie kan me helpen met info?
Met citaat reageren
Advertentie
Oud 26-01-2013, 12:51
Crocodi1e
Crocodi1e is offline
Volgens mij is er geen overtreffende trap van pesten hoor, pesten is pesten volgens mij. En het is wel handig om het over dood pesten te hebben ja, dat schrikt eventuele pesters in jouw klas mischien wel af
Oud 26-01-2013, 13:28
Verwijderd
Ik dacht dat er wel een trap was.

- Plagen, lichtelijk pesten
- Dagelijks Pesten
- Dood pesten

zo iets hat ik in mijn gedachten.
Met citaat reageren
Oud 26-01-2013, 14:08
Verwijderd
Plagen is iets anders dan pesten, plagen doen mensen meestal als ze elkaar leuk vinden en de personen zijn elkaars gelijke.
Pesten is naar bedoeld, om iemand omlaag te trappen. En of dat nu een keer iemand zijn agenda verstoppen is of iemand werkelijk tot de dood drijven, pesten blijft pesten,
Met citaat reageren
Oud 26-01-2013, 14:30
Volk
Volk is offline
Citaat:
Ik dacht dat er wel een trap was.

- Plagen, lichtelijk pesten
- Dagelijks Pesten
- Dood pesten

zo iets hat ik in mijn gedachten.
Plagen en lichtelijk pesten zijn twee verschillende dingen. Plagen kwetst niemand en gebeurt met goede bedoelingen. Pesten is er op gericht een ander te kwetsen.

Dood pesten vind ik ook niet echt een aparte categorie. Of iemand dood wil na gepest hangt niet van het gepest af maar van de persoon. Je zou eerder kunnen zeggen dat pesten ertoe kan leiden dat iemand het leven niet meer ziet zitten en er uit stapt. Dood pesten, dagelijks pesten en lichtelijk pesten vind ik dus een vreemde verdeling omdat het allemaal pesten is. Je kunt ook dagelijks iemand lichtelijk pesten waardoor die persoon er een eind aan maakt.
Met citaat reageren
Oud 26-01-2013, 15:09
Pluis
Pluis is offline
Prima dat je pesten op school onder de aandacht wil brengen!
Ik denk dat je even goed moet nadenken over wat je belangrijkste boodschap gaat zijn. Iemand dood pesten is nu veel in het nieuws, maar dat betekent natuurlijk niet dat het heel erg veel voorkomt en het heeft dus ook weinig zin om daar je complete presentatie aan te wijden.
Misschien dat je je mentor eens kunt vragen of die je wil helpen? Die komt het waarschijnlijk vaker tegen (bij meerdere leerlingen bedoel ik, los van jouw eigen ervaringen) en heeft misschien wel een goed idee over hoe je je presentatie kunt opzetten.
Oud 26-01-2013, 16:00
Daantje_0705
Daantje_0705 is offline
Je kan iedereen een vel papier geven en dat laten verkreukelen of er een prop van maken. Vervolgens laat je iedereen het blad weer uitvouwen en zo glad mogelijk strijken om te proberen het weer helemaal netjes te krijgen. Iedereen zal zien dat dat niet lukt. Zo is het ook met pesten, het pesten kan wel stoppen maar de gevolgen blijven altijd. Misschien dat je dat ook wel een beetje kan verstaan onder 'meer dan pesten'.
Oud 26-01-2013, 16:05
Verwijderd
Citaat:
Plagen is iets anders dan pesten, plagen doen mensen meestal als ze elkaar leuk vinden en de personen zijn elkaars gelijke.
Pesten is naar bedoeld, om iemand omlaag te trappen. En of dat nu een keer iemand zijn agenda verstoppen is of iemand werkelijk tot de dood drijven, pesten blijft pesten,
Dat is ook maar een kwestie van hoe het om je heen gebruikt wordt. Ik ken plagen als het bagatelliseren, en pesten kun je ook gebruiken voor iets onschuldigs. Het ligt er maar net aan wat je gewend bent.

TS: Je kunt niet echt indelen op gradaties pesten, omdat iedereen er ook anders op reageert. Dat valt niet echt in hokjes te stoppen. Het is ook lastig om iets te bestempelen als 'minder erg' omdat iemand geen zelfmoord heeft gepleegd erdoor. En hoe ga je dan om met pogingen?

Wat je wel kunt doen is voorbeelden geven waarom iemand pest, waarom iemand gepest wordt, misschien kun je gebruikt maken van 'over de streep' voor die voorbeelden. Of je laat iets zien uit 'gepest' ofzo. Als je handig bent met fragmentjes knippen kun je zo een snel mooi overzicht maken om te laten zien wat je bedoelt.
Met citaat reageren
Oud 26-01-2013, 16:22
Verwijderd
Citaat:
Dat is ook maar een kwestie van hoe het om je heen gebruikt wordt. Ik ken plagen als het bagatelliseren, en pesten kun je ook gebruiken voor iets onschuldigs. Het ligt er maar net aan wat je gewend bent.
Nou ja, dat kan aan je omgeving liggen, maar de definitie van plagen bevat 'zonder kwaad opzet' en pesten 'opzettelijk'.

Lopen wordt in Vlaanderen ook vrijwel altijd gebruikt als je rennen bedoelt, maar dat maakt niet dat lopen rennen betekent.
Met citaat reageren
Oud 26-01-2013, 16:35
Volk
Volk is offline
Citaat:
Nou ja, dat kan aan je omgeving liggen, maar de definitie van plagen bevat 'zonder kwaad opzet' en pesten 'opzettelijk'.

Lopen wordt in Vlaanderen ook vrijwel altijd gebruikt als je rennen bedoelt, maar dat maakt niet dat lopen rennen betekent.
Dit wilde ik net zeggen, dat ze in je omgeving een woord verkeerd gebruiken betekent niet dat de betekenis van het woord verandert.
Met citaat reageren
Oud 26-01-2013, 20:07
Daantje_0705
Daantje_0705 is offline
Bij je presentatie kan je natuurlijk ook de twee gevallen gebruiken die laatst in de media geweest zijn nadat ze zelfmoord pleegden na jarenlang gepest te zijn.
Oud 26-01-2013, 20:19
Verwijderd
Ik heb wel een erg filmpje , waar in er fotos van de personen (dus geen enge fotos) en de pest reden van hun zelfmoord, weet niet of je het kan gebruiken voor presentatie

Laatst gewijzigd op 26-01-2013 om 20:25.
Met citaat reageren
Oud 26-01-2013, 20:45
Verwijderd
Citaat:
Bij je presentatie kan je natuurlijk ook de twee gevallen gebruiken die laatst in de media geweest zijn nadat ze zelfmoord pleegden na jarenlang gepest te zijn.
Zijn er wel meer geweest de laatste tijd, als je verder gaat kijken dan Nederland.
Met citaat reageren
Oud 26-01-2013, 20:46
Daantje_0705
Daantje_0705 is offline
Oh, ja vast wel maar die heb ik dan niet in de media gezien
Oud 26-01-2013, 20:51
Verwijderd
Citaat:

Dat begrijp ik. Ik wees gewoon op afwezigheid van gebruik van plagen in sommige gebieden. Wat wordt dan je richtlijn? Zoals het staat in het woordenboek? Je categorieën zijn dan toch sowieso natte-vinger-werk? Dus waarom überhaupt die namen volgen als categorie? Dat was meer mijn punt. Het moet wel enigszins onderbouwd zijn, want vertellen wie Tim of Fleur waren, kon iedereen afgelopen maanden lezen.
Met citaat reageren
Oud 26-01-2013, 21:02
Verwijderd
Ah, zo bedoel je. Ik bedoelde eigenlijk te zeggen dat er voor mij geen categorieën in pesten bestaan. Plagen is niet minder dan pesten, het is gewoon totaal iets anders.
Meer dan pesten vind ik dan ook niet zo'n goed plan. Het gaat misschien ook zorgen dat mensen denken dat hun gepest niet erg is omdat de ander geen zelfmoord pleegt (of een poging onderneemt tot).
Met citaat reageren
Oud 26-01-2013, 21:03
Verwijderd
Eigelijks snap ik dit topic niet, wat bedoel je met meer dan pesten ??
Met citaat reageren
Oud 27-01-2013, 09:49
Vogelvrij
Vogelvrij is offline
Citaat:
Ah, zo bedoel je. Ik bedoelde eigenlijk te zeggen dat er voor mij geen categorieën in pesten bestaan. Plagen is niet minder dan pesten, het is gewoon totaal iets anders.
Dat neemt niet weg dat het vaak zat voorkomt dat mensen denken dat ze iemand plagen, terwijl die ander het als pesten ervaart. Er is wel degelijk een grijs gebied.
Oud 27-01-2013, 10:34
Verwijderd
Maar dat is allemaal gebaseerd op gevoel. Mensen voelen zich ook vaak beledigd of gekwetst door dingen die niet als belediging bedoeld zijn. Ik denk dat als je in een school iets wil uitleggen, dat je moet uitgaan van de standaard, de definitie. Wel kun je duidelijk maken dat iets wat voor de een plagen lijkt, voor de ander over kan komen als pesten en dat het voor sommigen makkelijk is om over te gaan van plagen naar pesten.
Plagen is gewoon in principe niet kwaadaardig, pesten wel. Ik denk dat het zelfs heel interessant is om dit verschil duidelijk te maken op een school, dat kinderen het verschil leren en begrijpen, want scholen en ouders doen iets heel snel af als plagen terwijl het vaak gewoon pesten is.
Met citaat reageren
Oud 27-01-2013, 12:40
winnie the pooh
winnie the pooh is offline
Ik vraag me af hoeveel zin het heeft om nog te reageren aangezien het account verwijderd is.
Maar ik denk niet dat je iedereen die gepest wordt als een grote groep kunt zien, het is bij iedereen anders en iedereen gaat er anders mee om.
Ik vind dat lijstje dus ook een beetje onzin.
Wat je wel zou kunnen doen is meer vertellen over de gevolgen, en dan niet over dat doodpesten waar jij het over hebt, maar over in welke opzichten degene die gepest is er nog last van heeft als het pesten al op is gehouden etc.
Met citaat reageren
Advertentie
Reageren

Regels voor berichten