Advertentie | |
|
![]() |
|
Prima dat je pesten op school onder de aandacht wil brengen!
Ik denk dat je even goed moet nadenken over wat je belangrijkste boodschap gaat zijn. Iemand dood pesten is nu veel in het nieuws, maar dat betekent natuurlijk niet dat het heel erg veel voorkomt en het heeft dus ook weinig zin om daar je complete presentatie aan te wijden. Misschien dat je je mentor eens kunt vragen of die je wil helpen? Die komt het waarschijnlijk vaker tegen (bij meerdere leerlingen bedoel ik, los van jouw eigen ervaringen) en heeft misschien wel een goed idee over hoe je je presentatie kunt opzetten.
|
Je kan iedereen een vel papier geven en dat laten verkreukelen of er een prop van maken. Vervolgens laat je iedereen het blad weer uitvouwen en zo glad mogelijk strijken om te proberen het weer helemaal netjes te krijgen. Iedereen zal zien dat dat niet lukt. Zo is het ook met pesten, het pesten kan wel stoppen maar de gevolgen blijven altijd. Misschien dat je dat ook wel een beetje kan verstaan onder 'meer dan pesten'.
||
Verwijderd
|
Citaat:
TS: Je kunt niet echt indelen op gradaties pesten, omdat iedereen er ook anders op reageert. Dat valt niet echt in hokjes te stoppen. Het is ook lastig om iets te bestempelen als 'minder erg' omdat iemand geen zelfmoord heeft gepleegd erdoor. En hoe ga je dan om met pogingen? Wat je wel kunt doen is voorbeelden geven waarom iemand pest, waarom iemand gepest wordt, misschien kun je gebruikt maken van 'over de streep' voor die voorbeelden. Of je laat iets zien uit 'gepest' ofzo. Als je handig bent met fragmentjes knippen kun je zo een snel mooi overzicht maken om te laten zien wat je bedoelt. |
![]() |
||
Verwijderd
|
Citaat:
Lopen wordt in Vlaanderen ook vrijwel altijd gebruikt als je rennen bedoelt, maar dat maakt niet dat lopen rennen betekent. |
![]() |
||
Citaat:
|
![]() |
|
Bij je presentatie kan je natuurlijk ook de twee gevallen gebruiken die laatst in de media geweest zijn nadat ze zelfmoord pleegden na jarenlang gepest te zijn.
||
Verwijderd
|
Citaat:
|
![]() |
|
Verwijderd
|
Ah, zo bedoel je. Ik bedoelde eigenlijk te zeggen dat er voor mij geen categorieën in pesten bestaan. Plagen is niet minder dan pesten, het is gewoon totaal iets anders.
Meer dan pesten vind ik dan ook niet zo'n goed plan. Het gaat misschien ook zorgen dat mensen denken dat hun gepest niet erg is omdat de ander geen zelfmoord pleegt (of een poging onderneemt tot). |
![]() |
||
Citaat:
|
Verwijderd
|
Maar dat is allemaal gebaseerd op gevoel. Mensen voelen zich ook vaak beledigd of gekwetst door dingen die niet als belediging bedoeld zijn. Ik denk dat als je in een school iets wil uitleggen, dat je moet uitgaan van de standaard, de definitie. Wel kun je duidelijk maken dat iets wat voor de een plagen lijkt, voor de ander over kan komen als pesten en dat het voor sommigen makkelijk is om over te gaan van plagen naar pesten.
Plagen is gewoon in principe niet kwaadaardig, pesten wel. Ik denk dat het zelfs heel interessant is om dit verschil duidelijk te maken op een school, dat kinderen het verschil leren en begrijpen, want scholen en ouders doen iets heel snel af als plagen terwijl het vaak gewoon pesten is. |
![]() |
|
Ik vraag me af hoeveel zin het heeft om nog te reageren aangezien het account verwijderd is.
Maar ik denk niet dat je iedereen die gepest wordt als een grote groep kunt zien, het is bij iedereen anders en iedereen gaat er anders mee om. Ik vind dat lijstje dus ook een beetje onzin. Wat je wel zou kunnen doen is meer vertellen over de gevolgen, en dan niet over dat doodpesten waar jij het over hebt, maar over in welke opzichten degene die gepest is er nog last van heeft als het pesten al op is gehouden etc. |
Advertentie |
|
![]() |
|
|
![]() |
||||
Forum | Topic | Reacties | Laatste bericht | |
Huiswerkvragen: Klassieke & Moderne talen |
artikelen Mankoe | 2 | 29-01-2006 14:40 | |
Huiswerkvragen: Klassieke & Moderne talen |
beschouwing over pesten 0o-meisje-o0 | 0 | 17-10-2005 19:57 | |