Registreer FAQ Berichten van vandaag

Ga terug   Scholieren.com forum / Algemeen / Werk, Geld & Recht
Reageren

Topictools Zoek in deze topic
Oud 25-11-2012, 13:07
130512
130512 is offline
Ik ben 16jaar en heb problemen thuis. Het liefst zou ik begeleid zelfstandig wonen. Maar graag meer info hierover. Alvast bedankt.
Met citaat reageren
Advertentie
Oud 25-11-2012, 13:08
Verwijderd
Misschien op internet kijken en zoeken op de plaats waar je woont??

heb je al een baan??
Met citaat reageren
Oud 25-11-2012, 15:22
Verwijderd
Dit past beter op Wonen & Werken.
Met citaat reageren
Oud 25-11-2012, 15:22
130512
130512 is offline
Neen, ben er wel op zoek naar
Met citaat reageren
Oud 25-11-2012, 15:34
Verwijderd
Citaat:
Neen, ben er wel op zoek naar
dan kan je nog niet wonen op jezelf toch?
Met citaat reageren
Oud 25-11-2012, 16:35
130512
130512 is offline
ik ga me laten informeren , en ommetussen zoek ik een baan . Ik heb ergens gelezen op internet dat je begeleid zelfstandig kunt wonen vanaf je 16 en als je een inkomen hebt . dus dat ga ik zo rap mogelijk in orde maken .
Met citaat reageren
Oud 25-11-2012, 17:42
Dafuq
Dafuq is offline
moet je kijken wat voor baan het beste bij je past. of iets waar je iig genoeg mee verdient. met begeleid wonen is het vaak wel goedkoper dan gewoon een kamer huren, heb ik gehoord.

en je krijgt voedgeld, je kunt met hun geld boodschappen doen hoorde ik.

succes
Met citaat reageren
Oud 25-11-2012, 22:49
130512
130512 is offline
hmm, nog een vraagje : als ik nu begeleid zelfstandig wonen wil , heb ik dan het recht om mijn eigen woning tezoeken en waar ik wil? of wijzen ze u dat aan? want ik wil immers alleen wonen , niet met huisgenoten , en een kamer? wat is dat nu eenmaal? heb daar namelijk nog nooit iets van gehoort
jenni x
Met citaat reageren
Oud 25-11-2012, 23:13
Axel11
Axel11 is offline
Citaat:
Eh, jawel.
Was denk ik een antwoord hierop :

Citaat:
Misschien op internet kijken en zoeken op de plaats waar je woont??

heb je al een baan??
Met citaat reageren
Oud 26-11-2012, 12:30
Verwijderd
Citaat:
Was denk ik een antwoord hierop :
Ja, mijn bericht is verwijderd intussen, ik zag dat we tegelijkertijd hadden gepost en het was dus een misverstand ^^
Met citaat reageren
Oud 26-11-2012, 12:39
Verwijderd
Citaat:
hmm, nog een vraagje : als ik nu begeleid zelfstandig wonen wil , heb ik dan het recht om mijn eigen woning tezoeken en waar ik wil? of wijzen ze u dat aan? want ik wil immers alleen wonen , niet met huisgenoten , en een kamer? wat is dat nu eenmaal? heb daar namelijk nog nooit iets van gehoort
jenni x
Wacht even, jij woont in België toch? Dat is wel belangrijk, want in Nederland werkt het anders.

Er zijn in België wat vormen van begeleid en beschut wonen waar ik bekend mee ben, maar die zijn gebaseerd op een psychisch probleem. Een psychiater zal oordelen of je in staat bent op jezelf te wonen of niet en zoniet, kom je in aanmerking voor beschut of begeleid wonen. Dit varieert ook weer per regio overigens. Begeleid wonen kan blijkbaar op een appartement voor jezelf (of je dit volledig zelf kan kiezen, weet ik niet, wel moet het in de omgeving zijn van de begeleiding), dan komt er zoveel keer per week iemand langs om dingen met je te ondernemen (plannen, boodschappenlijstjes maken, poetsen, bespreken hoe het verloopt,...), het aantal keer kan variëren.
Bij beschut wonen, woon je eigenlijk onder de hoede van een begeleider. De meeste beschutte woningen zijn gedeeld, dus 1 groot huis waar je gemeenschappelijke ruimtes hebt (living, badkamer, keuken,...) met een eigen kamer (de begeleiding woont overigens niet in huis). Er zijn plaatsen waar je een eigen appartementje kunt hebben, maar die zijn er niet veel. In Eisden is dat het Veer geloof ik dat een appartementenblok heeft staan waar je op jezelf binnen een 'gemeenschap' woont. Beschut wonen houdt ook wat regels in, huisdieren kunnen bijvoorbeeld niet en gebruik van alcohol is verboden.
Maar deze dingen zijn eigenlijk alleen van toepassing via de psychiatrie. Hoe het zit met minderjarig zijn en op jezelf gaan, heb ik geen idee van. Ik weet dat je in Nederland ook opvanghuizen en woongemeenschappen hebt, in de stijl van die beschutte woning van België, eigen kamers met gemeenschappelijke ruimtes.
Met citaat reageren
Oud 26-11-2012, 16:26
130512
130512 is offline
Citaat:
Wacht even, jij woont in België toch? Dat is wel belangrijk, want in Nederland werkt het anders.

Er zijn in België wat vormen van begeleid en beschut wonen waar ik bekend mee ben, maar die zijn gebaseerd op een psychisch probleem. Een psychiater zal oordelen of je in staat bent op jezelf te wonen of niet en zoniet, kom je in aanmerking voor beschut of begeleid wonen. Dit varieert ook weer per regio overigens. Begeleid wonen kan blijkbaar op een appartement voor jezelf (of je dit volledig zelf kan kiezen, weet ik niet, wel moet het in de omgeving zijn van de begeleiding), dan komt er zoveel keer per week iemand langs om dingen met je te ondernemen (plannen, boodschappenlijstjes maken, poetsen, bespreken hoe het verloopt,...), het aantal keer kan variëren.
Bij beschut wonen, woon je eigenlijk onder de hoede van een begeleider. De meeste beschutte woningen zijn gedeeld, dus 1 groot huis waar je gemeenschappelijke ruimtes hebt (living, badkamer, keuken,...) met een eigen kamer (de begeleiding woont overigens niet in huis). Er zijn plaatsen waar je een eigen appartementje kunt hebben, maar die zijn er niet veel. In Eisden is dat het Veer geloof ik dat een appartementenblok heeft staan waar je op jezelf binnen een 'gemeenschap' woont. Beschut wonen houdt ook wat regels in, huisdieren kunnen bijvoorbeeld niet en gebruik van alcohol is verboden.
Maar deze dingen zijn eigenlijk alleen van toepassing via de psychiatrie. Hoe het zit met minderjarig zijn en op jezelf gaan, heb ik geen idee van. Ik weet dat je in Nederland ook opvanghuizen en woongemeenschappen hebt, in de stijl van die beschutte woning van België, eigen kamers met gemeenschappelijke ruimtes.
Ben je zelf ook van België? nou het liefst zal ik natuurlijk alleen wonen geen gemeenschappelijke woonkamers dus . vandaag heb ik me laten informeren op school en die hebben me doorverwezen naar het clb , nou ja die komt nu wel pas donderdag op school dus nog eventjes wachten...
Met citaat reageren
Advertentie
Reageren

Regels voor berichten