Citaat:
hmm, nog een vraagje : als ik nu begeleid zelfstandig wonen wil , heb ik dan het recht om mijn eigen woning tezoeken en waar ik wil? of wijzen ze u dat aan? want ik wil immers alleen wonen , niet met huisgenoten , en een kamer? wat is dat nu eenmaal? heb daar namelijk nog nooit iets van gehoort
jenni x
|
Wacht even, jij woont in België toch? Dat is wel belangrijk, want in Nederland werkt het anders.
Er zijn in België wat vormen van begeleid en beschut wonen waar ik bekend mee ben, maar die zijn gebaseerd op een psychisch probleem. Een psychiater zal oordelen of je in staat bent op jezelf te wonen of niet en zoniet, kom je in aanmerking voor beschut of begeleid wonen. Dit varieert ook weer per regio overigens. Begeleid wonen kan blijkbaar op een appartement voor jezelf (of je dit volledig zelf kan kiezen, weet ik niet, wel moet het in de omgeving zijn van de begeleiding), dan komt er zoveel keer per week iemand langs om dingen met je te ondernemen (plannen, boodschappenlijstjes maken, poetsen, bespreken hoe het verloopt,...), het aantal keer kan variëren.
Bij beschut wonen, woon je eigenlijk onder de hoede van een begeleider. De meeste beschutte woningen zijn gedeeld, dus 1 groot huis waar je gemeenschappelijke ruimtes hebt (living, badkamer, keuken,...) met een eigen kamer (de begeleiding woont overigens niet in huis). Er zijn plaatsen waar je een eigen appartementje kunt hebben, maar die zijn er niet veel. In Eisden is dat het Veer geloof ik dat een appartementenblok heeft staan waar je op jezelf binnen een 'gemeenschap' woont. Beschut wonen houdt ook wat regels in, huisdieren kunnen bijvoorbeeld niet en gebruik van alcohol is verboden.
Maar deze dingen zijn eigenlijk alleen van toepassing via de psychiatrie. Hoe het zit met minderjarig zijn en op jezelf gaan, heb ik geen idee van. Ik weet dat je in Nederland ook opvanghuizen en woongemeenschappen hebt, in de stijl van die beschutte woning van België, eigen kamers met gemeenschappelijke ruimtes.