Registreer FAQ Berichten van vandaag

Ga terug   Scholieren.com forum / School & Studie / Huiswerkvragen: Cultuur, Maatschappij & Economie
Reageren

Topictools Zoek in deze topic
Oud 09-12-2012, 15:26
Hulpzoekend !
ik van mijn school een paar stellingen gekregen.
ik vraag me eraf wat jullie van de stellingen vinden. zijn jullie ervoor of er tegen en waarom ?

1. Buitenlanders moeten hun feesten in eigen land vieren, wij hebben onze feesten al
2. tweede paasdag kunnen we best inruilen voor het Suikerfeest.
3. leerlingen moeten naast de Nederlandse Religieuze feesten ook vrij krijgen voor hun eigen religieuze feesten krijgen.
4. leerlingen moeten naast de Nederlandse Culturele feesten ook vrij krijgen voor hun eigen Culturele feesten krijgen.
5. hoe zou een christelijke cultuur om kunnen/moeten/mogen gaan met de andere culturen, dus hoe bepaal je nu precies of jej jezelf niet te veel ruimte geeft en de ander wegcijfert of dat je te veel ruimte geeft en een ander wegcijfert
6. vroeger in de jaren 50 en 60 was Nederlander enorm verzuild. er waren 3 zuilen aanwezig, is er nu in Nederland een nieuwe verzuiling en ben je daar blij mee. zo niet wat zou je willen en kunne voorkomen

danku alvast !
Met citaat reageren
Advertentie
Oud 10-12-2012, 10:30
Verwijderd
Citaat:
ik vraag me eraf wat jullie van de stellingen vinden. zijn jullie ervoor of er tegen en waarom ?

1. Buitenlanders moeten hun feesten in eigen land vieren, wij hebben onze feesten al
3. leerlingen moeten naast de Nederlandse Religieuze feesten ook vrij krijgen voor hun eigen religieuze feesten krijgen.
4. leerlingen moeten naast de Nederlandse Culturele feesten ook vrij krijgen voor hun eigen Culturele feesten krijgen.
5. hoe zou een christelijke cultuur om kunnen/moeten/mogen gaan met de andere culturen, dus hoe bepaal je nu precies of jej jezelf niet te veel ruimte geeft en de ander wegcijfert of dat je te veel ruimte geeft en een ander wegcijfert
6. vroeger in de jaren 50 en 60 was Nederlander enorm verzuild. er waren 3 zuilen aanwezig, is er nu in Nederland een nieuwe verzuiling en ben je daar blij mee. zo niet wat zou je willen en kunne voorkomen

danku alvast !

1. Tegen, ik stoor me daar niet aan. Als ze overlast veroorzaken met die feesten ligt het weer anders, maar droog de stelling dat 'buitenlanders' (wat bedoel je daar eigenlijk precies mee?) hun feesten niet hier mogen vieren, vind ik nogal raar.

2. Tegen. Ik zie niet in waarom er geruild zou moeten worden. En dan bedoel ik niet specifiek tweede paasdag en suikerfeest, maar in het algemeen. Ik ben sowieso voorstander van het grotendeels, of eigenlijk geheel, afschaffen van verplichte feestdagen en vervangen door extra wettelijke vrije dagen (dus vrij opneembaar voor werknemers, scholen niet verplicht dan vrij te geven maar mogen ook op andere dagen etc). Het vervangen van de ene feestdag door de andere is een nogal ouderwetse methode, ik ben niet zo conservatief dus tegen.

3. Tegen. Maar niet tegen omdat ik de 'Nederlandse' feestdagen belangrijk vind. Zie punt 2, ik vind dat leerlingen überhaupt nauwelijks vrij zouden moeten krijgen voor religieuze feesten. Ik kan me voorstellen dat enkele beperkte dagen vrij gehouden worden omdat ze zo massaal gevierd worden, zoals eerste kerstdag of 1 januari, maar dat is meer uit praktisch oogpunt dan dat ik dat echt vindt. Misschien een tussenoplossing, geen enkele verplichte vrije dag meer, maar wel de verplichting voor werkgevers om werknemers vrij te geven op 30 april, 26 december etc etc, als de werknemer dan vrij wil. Of dat een bedrijf wel kan beslissen dat de tent dicht gaat met kerst. Dat vind ik ook wel prima. Ik snap niet waarom de overheid verplichte vrije dagen aan zou moeten wijzen, dat is meer mijn punt. Ik vind dat niet meer van deze tijd.

4. Tegen, zie 3, ik snap niet waarom er onderscheid is tussen culturele en religieuze feesten. Bizarre stelling.

5. Ik heb geen flauw idee, ik wil hier niet eens over nadenken. Doen mensen/jongeren dat echt?

6. Nee er is geen nieuwe verzuiling. Als die er desondanks toch mocht zijn, dan merk ik daar blijkbaar niets van en zit ik er dus niet mee.
Met citaat reageren
Oud 10-12-2012, 13:17
Verwijderd
Citaat:
Ik zie geen logica in deze vraag.
Citaat:
Waarom zou je?
Citaat:
Tuurlijk niet. Zo kan iedereen wel een smoesje verzinnen om ergens vrij voor te krijgen.
Citaat:
Nope. Zelfde verhaal als vraag 4.
Citaat:
De christelijke cultuur moet zo snel mogelijk uitsterven.
Citaat:
Dat is er altijd. Ik ben er niet blij noch ontevreden mee.
Met citaat reageren
Oud 10-12-2012, 19:32
Verwijderd
Citaat:

1. Buitenlanders die in Nederland wonen, zijn geen buitenlanders maar medelanders. Ik ben Nederlandse, maar woon in Duitsland. Ik heb deze week een ontzettende leuke Sinterklaasavond gehad. Had ik die niet mogen vieren, omdat de Duitsers dat ook niet doen? Kort door de bocht! En ja, ik weet best dat Nederland/Duitsland niet meteen als buitenland(ers) wordt gezien, maar de situatie is toch dezelfde als met Marrokanen, Turken, Afrikanen, Amerikanen etc?

2. Waarom? Tweede paasdag is tweede paasdag. Daar maak je toch geen Suikerfeest van? Van Pinksteren maak je toch ook geen Sinterklaas? Bovendien: het Suikerfeest valt ieder jaar op een andere datum, Pasen ook. Wordt een lastige klus om het ene samen te laten vallen met het andere!

3. Nee, dat vind ik weer niet. Een land heeft feestdagen waarvoor je vrij krijgt. In Nederland zijn dat andere dagen dan in bijv. Turkije. Je kunt onmogelijk ieder verzoek om vrij te zijn maar inwilligen. Straks willen de atheisten vrij als hun favoriete voetbalclub kampioen wordt, omdat dat hun 'religieuze' feestdag is! En het één inruilen tegen het ander gaat ook niet. Als 80% van de school vrij is met kerst, maar de mensen die dan geen feest vieren die dagen willen sparen voor bijv. het Suikerfeest is er toch geen docent om les te geven?

4. Zelfde als bij 3.

5. Leven en laten leven. Ik kan me voorstellen dat je niet blij bent als je als Christen in de buurt van een moskee woont en telkens de oproep voor gebed hoort, maar wat denk je van de omgekeerde wereld? Een moslim die in de buurt van de kerk woont en telkens de klonken hoort luiden, is ook niet blij.

6. Nee, er is in Nederland geen verzuiling meer. Natuurlijk zoeken mensen van dezelfde kerk elkaar gemakkelijk op, maar van verzuilde sportverenigingen, tv-zenders etc. is geen spraken meer naar mijn idee. Zelfs scholen verliezen ondanks hun etiket katholiek, protestants christelijk, openbaar etc. steeds meer hun identiteit. Wel is het gereformeerde wereldje nog steeds behoorlijk verzuild met eigen scholen, vervolgopleidingen, dagbladen, tijdschriften etc. Wie zich daarbij aan wil sluiten, kan dat doen. Ik heb er geen last van, dus waarom zou ik die verzuiling tegen willen gaan? Ze vormen toch geen bedreiging voor de maatschappij?
Met citaat reageren
Oud 11-12-2012, 14:09
Verwijderd
Citaat:
5. Leven en laten leven. Ik kan me voorstellen dat je niet blij bent als je als Christen in de buurt van een moskee woont en telkens de oproep voor gebed hoort, maar wat denk je van de omgekeerde wereld? Een moslim die in de buurt van de kerk woont en telkens de klonken hoort luiden, is ook niet blij.
Daarom is het de beste oplossing om het bouwen van kerken/moskeeën in te dammen en/of er in ieder geval voor te zorgen dat ze geen geluidsoverlast meer geven.
Citaat:
maar van verzuilde sportverenigingen, tv-zenders etc. is geen spraken meer naar mijn idee.
Dat valt nogal tegen.
Citaat:
Zelfs scholen verliezen ondanks hun etiket katholiek, protestants christelijk, openbaar etc. steeds meer hun identiteit. Wel is het gereformeerde wereldje nog steeds behoorlijk verzuild met eigen scholen, vervolgopleidingen, dagbladen, tijdschriften etc. Wie zich daarbij aan wil sluiten, kan dat doen. Ik heb er geen last van, dus waarom zou ik die verzuiling tegen willen gaan? Ze vormen toch geen bedreiging voor de maatschappij?
Nouja, ze verspreiden verhalen die de minder intelligente persoon voor waar kan gaan aanzien. Daarnaast worden die scholen regelmatig voorgetrokken met maffe subsidies, terwijl het onderwijs dus alleen maar slechter is.

Gelukkig is onlangs eindelijk besloten dat het wat belachelijk was om speciaal leerlingenvervoer te subsidiëren voor mensen die per sé naar een of andere christelijke school wilden
Met citaat reageren
Advertentie
Reageren

Regels voor berichten