Advertentie | |
|
![]() |
|
S=v*t is de formule voor de totale afstand (bij een snelheid v en een tijd t)
S = 1/2 at^2 is de formule voor een afstand bij een eenparig versnelde beweging. Ik neem hier aan dat je S=V*t wel begrijpt, voor informatie over eenparig versnelde bewegingen verwijs ik je naar wiki (al meen ik dat gezien de tijd die normaal tussen deze 2 onderwerpen zit (de eerste is de absolute basis en de tweede is het laatste stuk van het onderwerp) dat je niet erg hebt opgelet in de les) http://nl.wikipedia.org/wiki/Eenpari...nelde_beweging Als je ze vergelijkt kan je ook aan de grafiek zien waarom de formules verschillende zijn, in het eerste geval is er sprake van een lineaire grafiek en is de afstand die per tijdseenheid erbij komt telkens hetzelfde, in het geval van de eenparig versnelde beweging is de afstand die er per tijdseenheid bijkomt steeds groter . Vergeet ook niet dat de vraag niet altijd vanaf 0 wordt gesteld en dat je in dat geval rekening moet houden met S0 en V0 v=s/t en v=a*t zijn afgeleiden van wat hierboven staat, hoe je formules omzet naar hun afgeleiden zoek je zelf maar uit. NB. het is onhandig om hier 1 dag van te voren mee te komen vind je niet?
|
![]() |
|
|