De faculteit van een getal
n is het product van de getallen 1 tot en met
n, genoteerd als
n! (spreek uit: n-faculteit). Een voorbeeld:

.
Het hebben van een notatie hiervoor is handig, want het is precies het aantal manieren om
n dingen op volgorde te kunnen zetten, dat wil zeggen, het aantal permutaties van
n dingen.
Voorbeeld: als ik vier leerlingen, even A, B, C en D genoemd, op volgorde wil zetten, dan kan dat op 4! = 24 manieren (ABCD, ABDC, ACBD, ACDB, ADBC, ADCB, en ook zes manieren voor elk van de andere letters vooraan).
Als ik acht leerlingen heb en ik wil daaruit drie leerlingen kiezen om bijvoorbeeld een feest te organiseren, dan maakt de volgorde waarin ik de leerlingen kies niet uit. Als ik de leerlingen even A t/m H noem, dan is ABD voor mij hetzelfde als ADB, enzovoorts. Zo'n groepje van drie leerlingen is een combinatie en daarvoor zijn
!\cdot 3!} = \frac{8!}{5!\cdot 3!} = 56)
mogelijkheden. Je spreekt

uit als 8 boven 3 en kunt dit op je rekenmachine vermoedelijk invoeren als 8 nCr 3.
Je gebruikt machten als je een aantal keer hetzelfde moet doen. Als ik een muntje opgooi, dan kan ik kop of munt krijgen. Dat zijn dus twee mogelijkheden. Gooi ik dat muntje twee keer achter elkaar op, dan kan ik KK, KM, MK of MM gooien. Dat zijn vier mogelijkheden; dat is 2
2. Gooi ik het tien keer achter elkaar op, dan zijn er 2
10 = 1024 mogelijke uitkomsten (waarvan bijvoorbeeld KKMKMMKMKM er één is).