Registreer FAQ Berichten van vandaag

Ga terug   Scholieren.com forum / School & Studie / Huiswerkvragen: Cultuur, Maatschappij & Economie
Reageren

Topictools Zoek in deze topic
Oud 26-12-2012, 20:52
hetisdenatuur
hetisdenatuur is offline
Het is eigenlijk geen huiswerkvraag, maar ik ben er erg benieuwd naar. Op de zolder van mijn huis vond ik een boek, een heel oud boek met ik denk latijnse tekst. Het stamt uit 1804. Er staat een teken in wat je alleen kan lezen als je deze doorlicht; het teken bevat vier vakjes in een rondje met daarop aan de ene kant een harp en een leeuw van Nederland denk ik. Denk ik.
Er staat ook een handgeschreven tekst in, met zwierige letters, wat duid op de oudheid. Het zijn twee namen: F.C. Du Bois en F.J. Ftoppel tweede naam is onduidelijk maar de eerste erg duidelijk.
Op de eerste pagina staat dit:
SPIRITVALIVM
STRENARVM ((erachter staat VAR 102))
AC VARIARVM
CONCIONVM
MANIPVLVS: ((dan komt een hele tekst ))
Met citaat reageren
Advertentie
Oud 26-12-2012, 20:52
hetisdenatuur
hetisdenatuur is offline
weet iemand wat ik hiermee moet doen om het te vertalen of weet iemand wat het betekent? dankjulliewel
Met citaat reageren
Oud 26-12-2012, 21:00
Gitte v
Gitte v is offline
Ik heb wel latijn, maar niet de juiste middelen om dit voor je te vertalen, maar:
Zoek een woordenboek en vertaal de woorden en afkortingen.
Oud 26-12-2012, 21:04
bloodyb
bloodyb is offline
Dat teken waar je het over hebt is wss een watermerk. En als je in de woorden de V vervangt door een U is het idd Latijn. En die 2e meneer heet wss. F.J. Stoppel. En ga maar eens googlen om het te vertalen en er achter te komen ie die schrijvers zijn.
Oud 29-12-2012, 14:30
Stff
Stff is offline
Bibliographic information

Title Spiritvalivm strenarvm ac variarvm concionvm manipvlvs: ..
Author Henricus Culens
Publisher ex officina Plantiniana, apud Balthasarem Moretum, & viduam Ioannis Moreti, & Io. Meursium, 1620
Length 638 pages
Reageren

Regels voor berichten