Registreer FAQ Berichten van vandaag

Ga terug   Scholieren.com forum / Algemeen / Werk, Geld & Recht
Reageren

Topictools Zoek in deze topic
Oud 22-03-2013, 11:39
MTpower
MTpower is offline
Als één van de vele werklozen op het moment in Nederland ben ik al enige tijd op zoek naar een baan(tje). Echter kom ik, zeker de laatste 2 weken, regelmatig vacatures tegen waarin gevraagd wordt van de werknemer om enige tijd gratis te werken.

Onderstaande is exact zoals vermeld in de vacature (als één van de functie-eisen):

'je bereid bent om 2 weken onbetaald een proef en opleidingstraject te doorlopen'

Kan dit wettelijk gezien gevraagd worden van een werknemer? Of maken ze zich hiermee schuldig aan uitbuiting?
Oud 22-03-2013, 16:06
NaamInGebruik
NaamInGebruik is offline
Volgensmij kan het, ook veel mensen die bij een call-center werken krijgen een cursus/opleiding die niet vergoed wordt. Ze noemen het dan ook geen werk, maar een opleiding ; ).
Met citaat reageren
Oud 22-03-2013, 16:20
Verwijderd
Meer uit nieuwsgierigheid dan uit andere motieven. Wat wil je hiermee doen? Als je echt wanhopig op zoek bent naar een baan, lijkt het me geen ramp om eerst twee weken onbetaald te werken. Stel dat dit illegaal is. Ben je dan van plan het wel te doen, en later naar de rechter te stappen om alsnog geld voor die twee weken te krijgen? In dat geval verneuk je de relatie met je werkgever. Ik snap niet zo goed wat je kunt "winnen" met de antwoorden die wij hier zouden geven.

Het is natuurlijk geen fraaie praktijk van die werkgever, dat moge duidelijk zijn.
Met citaat reageren
Oud 22-03-2013, 18:46
Daantje_0705
Daantje_0705 is offline
Ik denk dat het wel mag. Al noemen ze het dan een stage oid.
Oud 22-03-2013, 19:13
MTpower
MTpower is offline
Citaat:
Meer uit nieuwsgierigheid dan uit andere motieven. Wat wil je hiermee doen? Als je echt wanhopig op zoek bent naar een baan, lijkt het me geen ramp om eerst twee weken onbetaald te werken. Stel dat dit illegaal is. Ben je dan van plan het wel te doen, en later naar de rechter te stappen om alsnog geld voor die twee weken te krijgen? In dat geval verneuk je de relatie met je werkgever. Ik snap niet zo goed wat je kunt "winnen" met de antwoorden die wij hier zouden geven.

Het is natuurlijk geen fraaie praktijk van die werkgever, dat moge duidelijk zijn.
Het was vooral uit nieuwsgierigheid (werkloos, dus tijd voor dit soort dingen). Ik ga sowieso niet solliciteren bij een bedrijf waar ze van me verwachten dat ik er meteen maar 80 uur van mijn vrije tijd in ga steken
Werken doe ik om geld te verdienen, hobby's heb ik naast mijn werk wel.

Mocht ik overigens eens uitgebuit worden door een werkgever, dan is er wat mij betreft vanaf dat moment sowieso al een bar slechte relatie en zou ik er niet over twijfelen om actie te ondernemen.
Oud 23-03-2013, 13:29
Businessguy
Businessguy is offline
Als je echt opzoek bent naar werk ga dan als vrachtwagenchauffeur werken?
Oud 23-03-2013, 16:26
NaamInGebruik
NaamInGebruik is offline
Citaat:
Als je echt opzoek bent naar werk ga dan als vrachtwagenchauffeur werken?
Haha, ja, want het gaat goed met de logistieke sector
Met citaat reageren
Oud 23-03-2013, 23:03
Businessguy
Businessguy is offline
Citaat:
Haha, ja, want het gaat goed met de logistieke sector
Sowieso haha. Nee maar als je als chauffeur een bedrijf vind die niet met buitenlandse chauffeurs werkt... tegenwoordig moet je dan wel wat langer zoeken dan voorheen.
Oud 24-03-2013, 00:22
Verwijderd
Citaat:
Het was vooral uit nieuwsgierigheid (werkloos, dus tijd voor dit soort dingen). Ik ga sowieso niet solliciteren bij een bedrijf waar ze van me verwachten dat ik er meteen maar 80 uur van mijn vrije tijd in ga steken
Werken doe ik om geld te verdienen, hobby's heb ik naast mijn werk wel.

Mocht ik overigens eens uitgebuit worden door een werkgever, dan is er wat mij betreft vanaf dat moment sowieso al een bar slechte relatie en zou ik er niet over twijfelen om actie te ondernemen.
Tjonge, wat een houding. Gaat het om hoger opgeleid werk? Ik vind het niet zo gek en ken genoeg mensen die veel liever gewoon werken dan oneindig solliciteren. Een traineeship noem je het dan ipv internship die direct bij een opleiding hoort. En zeker bij een hogere functie kun je zo een echte fatsoenlijke baan vastleggen. Het is op zijn minst werkervaring. Ik vind het niet in de buurt komen van uitbuiting, tenzij ze tien man gratis laten werken en maar eentje aannemen. Misschien denk jij er over een half jaar ook zo over.
Met citaat reageren
Oud 08-04-2013, 16:27
MTpower
MTpower is offline
Citaat:
Tjonge, wat een houding. Gaat het om hoger opgeleid werk? Ik vind het niet zo gek en ken genoeg mensen die veel liever gewoon werken dan oneindig solliciteren. Een traineeship noem je het dan ipv internship die direct bij een opleiding hoort. En zeker bij een hogere functie kun je zo een echte fatsoenlijke baan vastleggen. Het is op zijn minst werkervaring. Ik vind het niet in de buurt komen van uitbuiting, tenzij ze tien man gratis laten werken en maar eentje aannemen. Misschien denk jij er over een half jaar ook zo over.
Vrij late reactie

Mocht ik het gevoel hebben bij een baan dat ik het de komende 10 jaar vol zou kunnen houden dan ben ik niet te beroerd een dergelijk traject te doorlopen. Echter solliciteer ik nu op bijna alles wat ik zie en bij zo'n tijdelijke baan ga ik dat natuurlijk niet doen, dan ga ik liever 2 weken hobby-en.

In theorie is het natuurlijk wel mogelijk dat ze dat bij 10 man doen zo, of meer nog, vandaar dat ik mij af vroeg hoe dat juridisch zit.
Oud 08-04-2013, 17:07
Verwijderd
Waarom ga je dan liever twee weken hobbyen? Je kunt gewoon doorgaan met solliciteren en doet werkervaring op. Je besteedt je tijd sowieso nuttig. De meeste mensen vieren graag vakantie maar het zit toch niet lekker als je weet dat je een goede kans misloopt? Ik ben een lamzak maar ik zou dan echt niet zo kunnen genieten van een pyjamadag
Met citaat reageren
Oud 08-04-2013, 19:15
MTpower
MTpower is offline
Citaat:
Waarom ga je dan liever twee weken hobbyen? Je kunt gewoon doorgaan met solliciteren en doet werkervaring op. Je besteedt je tijd sowieso nuttig. De meeste mensen vieren graag vakantie maar het zit toch niet lekker als je weet dat je een goede kans misloopt? Ik ben een lamzak maar ik zou dan echt niet zo kunnen genieten van een pyjamadag
Ook zonder werk heb ik genoeg dingen die ik kan doen, ik heb maar 1 pyjama-dag per week
Ik wil best tijd vrij houden voor werk, maar dan liever wel direct betaald natuurlijk, tenzij het iets is dat mij voor langere tijd leuk lijkt, maar dat is weer niet zo heel veel. Werk is noodzaak. Als het leuk is is dat mooi meegenomen maar uiteindelijk gaat het toch weer vervelen en dus stop ik er liever niet direct en zomaar 2 weken vrije tijd in.
Oud 09-04-2013, 03:02
william92
william92 is offline
Is wel spijtig dat ze je gratis laten werken. In België mag dat niet.
Met citaat reageren
Oud 09-04-2013, 08:30
Verwijderd
Citaat:
Werk is noodzaak. Als het leuk is is dat mooi meegenomen maar uiteindelijk gaat het toch weer vervelen en dus stop ik er liever niet direct en zomaar 2 weken vrije tijd in.
Natuurlijk heb je wel eens baaldagen maar zelfs bij mijn bijbaantjes had ik eigenlijk zelden tot nooit het gevoel dat het ging vervelen.
Met citaat reageren
Oud 09-04-2013, 11:43
MTpower
MTpower is offline
Ik denk ook dat het meer aan mij ligt dan aan het werk, ik ken genoeg mensen die al jaren met plezier voor hetzelfde bedrijf werken, voor mij werkt dat helaas niet. Ik heb graag afwisseling, de laatste 'vaste' baan die ik had heb ik 4 jaar met plezier volgehouden, maar ook daar sloeg de verveling en de routine toe en dan ben ik er snel klaar mee. En zo gaat dat eigenlijk altijd, ik begin ergens vol enthousiasme aan maar na enige tijd gaat het gewoon vervelen.
Oud 09-04-2013, 16:05
Verwijderd
vind je politie/leger/marechaussee/douane niet leuk?
zit veel uitdaging in
Met citaat reageren
Oud 11-04-2013, 09:37
Heer Wil
Heer Wil is offline
Haha een jaartje zonder uitkering en jij vindt alles weer leuk
Met citaat reageren
Oud 11-04-2013, 19:42
DAH
DAH is offline
Citaat:
zit veel uitdaging in
Ik dacht hetzelfde.
Oud 16-04-2013, 17:45
MTpower
MTpower is offline
Citaat:
Haha een jaartje zonder uitkering en jij vindt alles weer leuk
Ik trek geen uitkering (nooit gedaan), daar ben ik principieel tegen
Oud 16-04-2013, 21:21
NaamInGebruik
NaamInGebruik is offline
Citaat:
Ik trek geen uitkering (nooit gedaan), daar ben ik principieel tegen
Ja, want je moet haten op de spelers, niet het spel. Gewoon belasting afdragen dat bijdraagt dat mocht iemand ooit werkeloos worden hij een uitkering kan krijgen, en dan als je belasting hebt afgedragen gewoon geen uitkering nemen als je werkeloos wordt; want fuck logica
Met citaat reageren
Oud 17-04-2013, 07:35
feniks
feniks is offline
Citaat:
zit veel uitdaging in
Maximale instroomleeftijd voor KMAR/LM/KLU of MAR is 27, dus dan moet hij opschieten, zeker als het om de lagere rangen/standen gaat.
Met citaat reageren
Advertentie
Reageren

Regels voor berichten