Registreer FAQ Berichten van vandaag

Ga terug   Scholieren.com forum / Algemeen / Werk, Geld & Recht
Reageren

Topictools Zoek in deze topic
Oud 28-01-2013, 13:09
Martiño
Martiño is offline
Een vriendin van me (ja echt ) werkt in een winkel. Een van de filialen waar ze regelmatig werkt heeft geen deur, maar een groot rolluik dat de hele dag open staat. De verwarming in de winkelruimte werkt echter niet goed of soms helemaal niet, waardoor het erg koud kan worden, zeker met deze temperaturen. Het is de afgelopen weken al zo erg dat zij en haar collega's vorige week iedere dag met jas en handschoenen aan in de winkel stonden, omdat het anders niet te doen is. Het blijkt dat de verwarming al erg lang stuk is, maar dat er blijkbaar geen prioriteit wordt gegeven aan reparatie (uiteraard is er wel veelvuldig geklaagd bij management etc.).

Nu is mijn vraag: wat kan ze hier aan doen? Management zegt "wordt aan gewerkt", maar dit is dus een probleem dat zich al weken, zo niet maanden, voordoet en geen verbetering toont. Het blijkt ook niet echt bevorderlijk voor de gezondheid.

Kun je hiervoor bijvoorbeeld de arbeidsinspectie inschakelen? Of een andere instantie?
Ze wil daarnaast uiteraard niet het risico lopen dat ze wordt ontslagen (of dat een contract niet wordt verlengd...), hoe beschermt zij zichzelf hier tegen?

Tips en advies zijn welkom!
Oud 28-01-2013, 15:29
Verwijderd
Jep, dit is iets voor de arbeidsinspectie inderdaad. Daar kun je overigens anoniem melding maken van dit soort dingen.
Met citaat reageren
Oud 28-01-2013, 19:40
Axel11
Axel11 is offline
Je kunt hier digitaal melding maken van slechte arbeidsomstandigheden: http://www.inspectieszw.nl/contact/m...idstijden.aspx

Anoniem ingediende klachten worden alleen in behandeling genomen indien er sprake is van een gevaarlijke situatie. In andere gevallen kun je niet anoniem een klacht indienen, maar je persoonsgegevens worden ook dan niet doorgegeven aan de werkgever. Neemt niet weg dat de werkgever natuurlijk op andere gronden een vermoeden kan krijgen over wie er geklaagd heeft.

Klagen is geen geldige reden voor ontslag. Kun je je daartegen beschermen? In feite niet c.q. alleen achteraf: aanvechten ontslag bij de rechter en ontslagvergoeding/schadevergoeding eisen. Je kunt ook herstel van de arbeidsovereenkomst eisen, maar dat wordt zelden toegewezen.

Niet-verlengen van het contract kun je echter niet voorkomen: dat is iets waar in beginsel geen recht op bestaat, of je nou wel of niet klaagt.
Met citaat reageren
Oud 28-01-2013, 20:08
Martiño
Martiño is offline
Citaat:
Klagen is geen geldige reden voor ontslag. Kun je je daartegen beschermen? In feite niet c.q. alleen achteraf: aanvechten ontslag bij de rechter en ontslagvergoeding/schadevergoeding eisen. Je kunt ook herstel van de arbeidsovereenkomst eisen, maar dat wordt zelden toegewezen.
Ik neem aan dat je niet zo naïef bent dat je serieus denkt dat klagende werknemers nooit - al dan niet op een 'nette' manier - de deur wordt gewezen. Je snapt natuurlijk wat ik bedoel: vriendin is bang om weggepest te worden.

Maar er is feitelijk geen sprake van een gevaarlijke situatie (wel een situatie die behoorlijk slecht is voor de gezondheid), kan het dus niet anoniem? Kan een derde (bijv. een klant) ook de arbeidsinspectie inschakelen?
Oud 28-01-2013, 20:15
Axel11
Axel11 is offline
Citaat:
Ik neem aan dat je niet zo naïef bent dat je serieus denkt dat klagende werknemers nooit - al dan niet op een 'nette' manier - de deur wordt gewezen. Je snapt natuurlijk wat ik bedoel: vriendin is bang om weggepest te worden.

Maar er is feitelijk geen sprake van een gevaarlijke situatie (wel een situatie die behoorlijk slecht is voor de gezondheid), kan het dus niet anoniem? Kan een derde (bijv. een klant) ook de arbeidsinspectie inschakelen?
Dat staat er ook niet, sterker: ik zeg dat je je er in feite niet van tevoren tegen kunt beschermen Dat doet er niets aan af dat het geen geldige reden is.

Mogelijk wordt het wel in behandeling genomen. Je wordt echter (logisch) niet ingelicht over het onderzoek, de onderzoeksresultaten, of het onderzoek wordt gestaakt, mogelijke oplossingen/sancties en kunt daar dus ook niet over meepraten met de inspecteur.

Een derde kan ook (mits gevaarlijke situatie). Hierbij zal (al dan niet onofficieel) mogelijk wel meespelen dat zo'n melding dan minder prioriteit krijgt, want niet afkomstig van een werknemer.
Met citaat reageren
Oud 29-01-2013, 07:58
iles
iles is offline
tsja, wel last, misschien toch handig om eens alvast een andere job te gaan zoeken... Zeker als het zo lang moet duren. Je kan je dan afvragen of dit soort dingen geen gewoonte gaat worden en of je wel voor zo'n werkgever moet willen blijven werken...

Ik zou zeggen: Laat ze lekker aambeien krijgen en zoek een andere baan!

Laatst gewijzigd op 17-02-2013 om 11:27.
Met citaat reageren
Oud 30-01-2013, 12:53
Verwijderd
Fuck de arbeidsinspectie. Gewoon flink boos worden en zeggen dat de baas maar beter snel kan gaan regelen dat de verwarming weer werkt.
Met citaat reageren
Oud 30-01-2013, 13:43
bloodyb
bloodyb is offline
Of een lading vrienden en bekenden inschakelen die als "klanten" eens goed bij de bedrijfsleiding gaat zeiken!
Oud 30-01-2013, 15:13
Verwijderd
Precies. Bel gewoon Achmed.
Met citaat reageren
Oud 14-02-2013, 12:30
Heer Wil
Heer Wil is offline
Ik denk dat de inspectie al net zo weinig prioriteit geeft aan één kapotte verwarming als het management. Tenzij dit het beleid is dat ze in ieder filiaal naleven en dat dus ieder filiaal met dergelijke problemen kampt.
Met citaat reageren
Oud 15-02-2013, 07:52
feniks
feniks is offline
Kan die vriendin van je geen electrische straalkachels meenemen?
Die dingen kosten niet het einde van de wereld, en de baas betaalt de electriciteitsrekening.
Die dingen verbruiken best aardig, dus dik kans dat de baas dan toch overstag gaat.
Met citaat reageren
Oud 15-02-2013, 10:36
Heer Wil
Heer Wil is offline
Als dat nodig zou zijn zou ik thuisblijven hoor, bovendien is zo'n straalkacheltje vaak alleen warm aan de kant waar je hem recht naartoe laat wijzen. dus als je veel door de zaak heen moet lopen merk je weinig.
Met citaat reageren
Oud 23-02-2013, 13:56
Pluis
Pluis is offline
In de kou werken is niet schadelijk voor de gezondheid, als je je maar warm genoeg aankleedt. Ik heb jaren op de markt gewerkt en daar is in de winter ook geen verwarming. Ik vrees dus eigenlijk dat je weinig poot hebt om op te staan (tenzij de werkgever ze verplicht om in bedrijfskleding te werken zonder dat daar ook een warme jas bij zit, dan zeg je dikke vinger)
Oud 23-02-2013, 14:02
Martiño
Martiño is offline
Inmiddels hebben er klanten geklaagd én is de Arbo al eens langs geweest, daar schrok de werkgever dermate van dat er tot de verwarming permanent is gerepareerd er kacheltjes in de winkel worden geplaatst.
Oud 23-02-2013, 14:29
aniN
aniN is offline
met een grote groep steeds langzamer gaan werken en steeds meer klagen en omstebeurt steeds vaker ziek melden.
Reageren

Regels voor berichten