Registreer FAQ Berichten van vandaag

Ga terug   Scholieren.com forum / Lichaam & Geest / Psychologie
Reageren

Topictools Zoek in deze topic
Oud 06-01-2013, 19:54
Verwijderd
Ha forum,

Ik heb een aparte vraag waarvan ik het antwoord nergens kon vinden. Ik had namelijk een droom vannacht die ik me heel goed kan herinneren. In die droom zag ik iemand (een vriendin van een verre kennis waarvan ik weleens foto's van heb gezien). Ik heb haar nog nooit ontmoet, nooit gepraat, nooit haar stem gehoord. In die droom praatte zij, en de stem waarmee ze praten kwam me totaal niet bekend voor.

Nu is mijn vraag; hoe komen mijn hersenen aan de stem die zij in die droom gebruikte? Ik kan wat ze zei en hoe ze het zei ontiegelijk goed herinneren, maar kan het nergens aan linken.

('t was btw een droom die nergens op slaat, maar dat stukje is me wel bijgebleven toen ik wakker werd vanwege deze vraag waar ik op kwam)

danku!
Met citaat reageren
Advertentie
Oud 06-01-2013, 20:00
Pluis
Pluis is offline
Hersenen kunnen vanalles verzinnen, zo worden ideeën ook geboren. Hoe het kan weet niemand, want niemand weet eigenlijk precies wat dromen en gedachten nou eigenlijk zijn (je kan het namelijk niet echt meten of zichtbaar maken)
Oud 06-01-2013, 20:05
Verwijderd
Oké dan - zit het zo simpel in elkaar? Ik hoorde dat iedereen die je in je dromen ooit tegenkomt, je ooit in het echt gezien hebt (zo kan het zijn dat de gene waar je nachtmerries van krijg iemand is die je heel kort over straat weken geleden hebt gezien)... maar er stond niks bij over stemmen.
Met citaat reageren
Oud 06-01-2013, 21:13
Pluis
Pluis is offline
Tja, iemand heeft ooit wolkenkrabbers verzonnen, en misschien heeft die persoon er wel over gedroomd (of iig er een plaatje van gezien in z'n hoofd) voor ie ze op papier heeft gezet. je hersenen zijn prima in staat om iets nieuws te verzinnen, ook geluiden (hoe kan een componist anders muziekstukken verzinnen?)
Oud 07-01-2013, 09:57
Verwijderd
Citaat:
Ik hoorde dat iedereen die je in je dromen ooit tegenkomt, je ooit in het echt gezien hebt (zo kan het zijn dat de gene waar je nachtmerries van krijg iemand is die je heel kort over straat weken geleden hebt gezien)....
Wie zegt dat, en hoe weet je zoiets? Hoe kun je een claim als deze nou ooit onderzoeken? Het antwoord is simpel, dat kan niet, althans niet zo lang we niet dromen van mensen kunnen "opnemen en bekijken". Enkel in dat geval zou je eventueel kunnen controleren of iedereen in een droom iemand is die de dromer ooit in het echt gezien heeft.

Ik vind dromen razend interessante materie maar ik snap nooit waarom mensen zoveel onzin er over vertellen, en ik snap al helemaal niet waarom andere mensen dat geloven.

Het lijkt me stug dat je alleen mensen die je ooit gezien hebt, in je dromen kunt zien. Ik doe/zie genoeg dingen in mijn dromen die ik nog nooit gedaan heb/gezien heb, dus waarom zou dat voor mensen anders zijn? Redelijk absurde claim.
Met citaat reageren
Advertentie
Reageren

Regels voor berichten