Registreer FAQ Berichten van vandaag

Ga terug   Scholieren.com forum / Lichaam & Geest / Psychologie
Reageren

Topictools Zoek in deze topic
Oud 13-01-2013, 22:28
hendroit
hendroit is offline
Hallo,
Ik ben Hendroit, ik ben 18 jaar en doe de opleiding automonteur.
In mijn leven heb ik wat tegenslagen gehad met name familieleden die overleden. 2 jaar terug zat ik nog op de havo toen mijn opa plotseling overleed. Hierdoor kon ik me niet goed meer concentreren op school en ik zat in het 4e jaar toen en zou dat jaar dus blijven zitten. Aangezien ik altijd al dol op auto's ben geweest ben ik er toen achtergekomen dat ik met overgangsbewijs van havo 3 naar 4 een mbo niveau 4 opleiding kon doen. Ik ben ook in therapie geweest om me weer een beetje op het rechte pad te krijgen en de mbo opleiding dus af te kunnen maken. Op het begin van het eerste jaar ging het goed en haalde ik hoge cijfers, behalve voor natuurkunde en wiskunde. De lager cijfers voor die vakken komt omdat als ik iets niet snap dan durf ik het niet aan de docent te vragen en denk ik van nouja laat maar zitten. Toen kwam ik erachter dat ik een hele grote achterstand had gekregen voor die vakken en daar ben ik toen in het eerste jaar ook weer voor blijven zitten, echter heb ik ervoor gekozen om niveau 3 te gaan doen en zit nu in het 2e jaar van die opleiding. Ik had verwacht dat niveau 3 wel iets makkelijker zou zijn maar nu ben ik erachter gekomen dat het ook gewoon fucking moeilijk is en dat ik er geen drol van snap en ik heb komende tijd wel wat toetsen die ik waarschijnlijk ook hard ga verneuken.
Verder komt het verpesten van vorig jaar ook doordat ik met verkeerde mensen in aanraking ben gekomen en uiteindelijk verslaafd geraakt aan blowen en roken. Met blowen ben ik nu al een tijd gestopt. Ook gebruik ik eens in de 2 weken xtc pilllen omdat ik dan gewoon even al mijn zorgen kan vergeten.
Ook heb ik geen hobby's en weinig vrienden (komt overigens omdat ik het moeilijk vind om contact te maken met andere mensen), de enige vrienden die ik heb zitten elke dag te blowen of gebruiken me omdat ik een auto heb. Ik ben ook nog steeds maagd en heb nog nooit een serieuze relatie gehad terwijl ik dat toch wel graag zou willen. Ik ben 2 maanden geleden ook nog eens ontslagen van mijn bijbaantje dus mijn geld begint nu een beetje op te raken, want die auto loopt ook niet op water. Ik heb wel bij wat pizzaria's gesoliciteerd maar daar komt dan weer niets uit.
Zo dat was mijn verhaal, als je tips hebt om mijn leven weer een beetje op rails te krijgen hoor ik het graag.
Met citaat reageren
Advertentie
Oud 13-01-2013, 22:50
Streepjes
Streepjes is offline
Wauw heel heftig verhaal. Ik zou je echt dolgraag helpen maar ik zou echt zo snel geen tips kunnen geven. Veel sterkte man
Met citaat reageren
Oud 13-01-2013, 23:02
Naimin
Naimin is offline
Er zijn natuurlijk een aantal dingen die je kan doen om alles weer wat soepeler te laten verlopen. Ten eerste: de enige vrienden die ik heb zitten elke dag te blowen of gebruiken me omdat ik een auto heb.
Als ze je gebruiken om je auto, zijn het niet je vrienden.

Vrienden zijn mensen bij wie jij je op je gemak voelt, met wie je plezier kan maken. Mensen die voor je klaar staan als er iets gebeurd. Vrienden gebruiken je niet!
Je zegt dat je moeite hebt met contact maken, ik heb dit zelf ook en ben niet zo'n prater. Toch is het wel de bedoeling dat je je tussen de mensen voegt. Met hobbies is dit heel gemakkelijk natuurlijk.
Ik kan het me ook moeilijk voorstellen dat je helemaal geen hobbies hebt. Ik neem aan dat je wel geïnteresseerd bent in auto's, dus misschien kan je daar iets in vinden? Er zijn vast wel race verenigingen, of karten?
Denk daar is over na! Of, vind een andere manier om tussen de mensen te komen, bijvoorbeeld via een baantje.

Je bent 18 jaar, dus het zal moeilijk worden om een baantje te vinden. Je bent gewoon te duur voor een bijbaan, 16 jarige mensen zijn veel goedkoper en werken ook gewoon. De enige oplossing is, overal solliciteren! Het kan zijn dat je je baan niet geweldig vind. Toch is het maar een bijbaan, en kan je het op je cv bijschrijven. Dit maakt het alleen maar makkelijker om later te solliciteren!!

Drugs, ja daar zou ik mee stoppen. Het kan best even je zorgen van je halen, maar het is maar tijdelijk. Om alle ellende goed te kunnen verwerken zou ik de drugs opzij zetten, en professionele hulp zoeken. Ga naar de huisarts, vertel je probleem. Hij zal je waarschijnlijk doorverwijzen naar een psychiater. Dat zijn toch de oren van onze samenleving, wat betreft persoonlijke problemen. Wel even je verzekering doornemen! Want dat is anders erg prijzig.
Oud 13-01-2013, 23:04
Verwijderd
Als eerste zou je eens met iemand op je opleiding kunnen praten over de moeite die je hebt met de stof voor je studie. Waarschijnlijk kunnen deze docenten jou wat handvaten geven hoe je het beste bepaalde dingen kunt aanpakken. Ze zijn er tenslotte voor jou! Maak er dan ook gebruik van zoveel dat mogelijk is want daar leer je veel van. Daarbij is het voor jou misschien ook wel fijn om je verhaal kwijt te kunnen en kunnen zij je een frisse blik geven op de situatie van nu. Dus dat ten eerste. Lijkt misschien een grote stap, maar als je die eenmaal hebt gezet zul je zien dat dat zijn vruchten gaat afwerpen.
Goed dat je gestopt bent met blowen! Ik zou ook proberen dat xtc-gebruik af te bouwen en proberen te ontspannen door bijvoorbeeld te sporten of rustig een filmpje te kijken op de bank of dat soort dingen.
Heb je absoluut geen vrienden die geen gebruik van je maken omdat je een auto hebt? Probeer de vrienden die je gebruiken te lozen en je aandacht te schenken aan degenen die het wél waard zijn. En op je opleiding, kom je daar geen maatjes tegen?
Ik weet zeker dat die relatie wel komt op het moment dat jij wat beter je weg hebt gevonden in je leven. Nu zou het denk ik sowieso niet goed zijn, omdat je beter eerst zelf zeker moet staan in wat je doet en wie je bent...
En qua hobby's, is er niets dat je enigszins leuk vindt? Waar liggen je interesses? Bij auto's dus, maar heb je er misschien meer?
Weet het verder ook niet zo goed want ik ken jou natuurlijk niet..
In ieder geval hoop ik dat het je gaat lukken om de zaken weer een beetje op orde te krijgen
Met citaat reageren
Oud 14-01-2013, 22:35
Verwijderd
Ik denk dat er hier meer speelt dan geen relatie en maagd zijn, ik denk dat dit daarom beter past op Psychologie.
Met citaat reageren
Oud 14-01-2013, 23:26
Eind-Baas
Eind-Baas is offline
Niet meer met die ''vrienden'' omgaan, nieuwe vrienden krijgen (bv. door andere bijbaan, sport, hobby). Stoppen met drugs en die shit. Dan gaat het vanzelf beter op school. Als het dan nog niet beter gaat op school nog wat beter je best doen.
Met citaat reageren
Oud 15-01-2013, 18:20
Superphris
Superphris is offline
Even dat over school: Echt vragen stellen! Ik zit in 3 vwo en heb veel moeite gehad met wiskunde en economie, vooral omdat ik geen vragen stelde. Nu ik dat wel heb gedaan gaat het veel beter. Ik vond het ook vervelend om vragen te gaan stellen, omdat ik me dan een beetje dommig voel dat ik het niet snap, maar je bent natuurlijk op school om te leren. Vooral met wiskunde is het echt belangrijk want hoe meer je niet snapt hoe groter je achterstand natuurlijk wordt.

Waarschijnlijk weet je dat allemaal wel, maar als je geen actie onderneemt wordt het echt niet beter.

Als het op school beter gaat kan je je meer gaan bezighouden met andere zaken, en zo kan je je leven misschien weer een beetje op orde krijgen
Met citaat reageren
Advertentie
Reageren

Regels voor berichten