Registreer FAQ Berichten van vandaag

Ga terug   Scholieren.com forum / Algemeen / Werk, Geld & Recht
Reageren

Topictools Zoek in deze topic
Oud 21-01-2013, 13:10
Sandra Van Dam
Sandra Van Dam is offline
Hi allemaal,

Ik ben een student met een leenprobleem nou ga ik niet exact vertellen hoe groot mijn schulden zijn maar ze zijn groot!

Nou weet ik dat lenen fout is en dat ik in eerste instantie geen geld zou moeten lenen, omdat je natuurlijk uiteindelijk toch alleen maar meer betaalt.

Maar goed ik skip de bullshit waar het dus eigenlijk om gaat is dat ik laatst visite had ontvangen van een incassobureau, nou is het al erg genoeg dat ze langs moesten komen maar nou kwamen ze verdomme ook nog is op mijn tennis verenging aankakken terwijl ik daar aan het tennissen was! Ik schaamde me natuurlijk kapot dat begrijp jezelf ook wel maar wat het nog erger maakte is dat het 2 van die uit de kluitgewassen kleerkasten waren wat ik nogal intimiderend vond overkomen!

Nou was mijn vraag dus mag dit allemaal nou zomaar?!?
Op internet zie je de laatste tijd steeds meer van dit soort incassobureaus zoals www.incassobureau-vladimir.nl en die big frank gast ofzo om maar een voorbeeld tegeven!
Met citaat reageren
Advertentie
Oud 21-01-2013, 13:48
Adore
Adore is offline
Een incassobureau hebben is in Nederland vrij toegestaan, iedereen kan dus bij wijze van spreken vandaag een incassobureau beginnen. Door de crisis en de bezuinigingen van de overheid hebben steeds meer mensen schulden, waardoor het runnen van een incassobureau booming business is. Ik ga voor het gemak even afkorten tot icb.

Wat twee van die kleerkasten kwamen doen, mag. Ik vind het persoonlijk duur en tijdrovend en het effect van de werkwijze is dubieus, maar het kan. Dat wil niet zeggen dat ze zomaar alles mogen doen.
Een icb heeft zich te houden aan regelgeving. Zo moet de hoofdsom gelijk zijn aan het bedrag dat een bedrijf open had staan op het moment dat het bedrijf de vordering overdroeg aan een icb. Ook zijn incassokosten, rente e.d. aan regels gebonden.

Overigens kan een icb verder niet zoveel dan langskomen, kosten verhogen en dreigen. Wanneer het een icb niet lukt om de vordering te innen, wordt dit doorgestuurd naar een deurwaarderskantoor.
Een deurwaarder is een ambt en dus een beschermd beroep. Een deurwaarder zal dus zelden (ik ken geen voorbeelden) een dikke kleerkast zijn die je komt opzoeken. Da's enigszins een geruststelling, maar deurwaarders hebben weer meer mogelijkheden om de schuld te vorderen, dus of je daar blij mee moet zijn..

De incassobranche heeft niet specifiek een organisatie waar je dit kunt melden. Als deze gasten erg ver gaan bij je (bijv. gedrag dat op stalken lijkt) kun je aangifte doen bij de politie. Als ze zich niet houden aan de incassoregels of bedragen vorderen die niets te maken hebben met de hoofdsom (fraude) kun je ook aangifte doen en een rechtszaak starten.
Ik vraag me alleen erg af of daar wel sprake van is.
Met citaat reageren
Oud 21-01-2013, 18:50
DeGeneraal
DeGeneraal is offline
Adore heeft al een hoop uitgelegd.

Ik verwijs je naar : http://www.nvio.nl/
Ik betwist of hun werkwijze legitiem is.
Met citaat reageren
Advertentie
Reageren

Regels voor berichten