Registreer FAQ Berichten van vandaag

Ga terug   Scholieren.com forum / Algemeen / Nieuws, Achtergronden & Wetenschap
Reageren

Topictools Zoek in deze topic
Oud 28-01-2013, 17:46
Bierbuik
Bierbuik is offline
Hallo iedereen, nu Beatrix bekendmaakt dat ze gaat aftreden (zie: http://www.rtl.nl/components/actueel...k-1900-uur.xml ) ben ik eigenlijk best benieuwd naar jullie mening over deze vragen: Wat vinden jullie eigenlijk van het koningshuis? En zal Alexander een betere koning zijn dan Beatrix?
Met citaat reageren
Advertentie
Oud 28-01-2013, 18:04
HomoSignificans
HomoSignificans is offline
Dit lijkt me een mooi moment om ons van het koningshuis te ontdoen.
Oud 28-01-2013, 18:09
Vowel
Vowel is offline
Ik vind Willem-Alexander vreselijk. Fijn, zo'n downsymdroompje als koning.
Met citaat reageren
Oud 28-01-2013, 18:10
Elin3
Elin3 is offline
Ik had ook liever Trix nog even op de troon gehad. Waarom hebben wij niet zo'n systeem als in Engeland; staatshoofd tot de dood?
Oud 28-01-2013, 18:25
bloodyb
bloodyb is offline
Lang leve Koning Pils!!!
Oud 28-01-2013, 18:27
Verwijderd
Dan zat je na de dood van Trix met Wimlex opgescheept tot zijn dood, dus dat heeft niet zoveel nut dan ^^

Ik vind het jammer, ik heb altijd een goede indruk van haar gehad, ook dat ze wist waar ze het over had en geen onzin uitkraamde zoals in België nog wel eens gebeurt.
Verder weet ik te weinig over het koningshuis en boeit het me ook niet zo, dus kan ik er niet erg veel over zeggen.
Met citaat reageren
Oud 28-01-2013, 18:35
Verwijderd
Wat mij betreft kan dan direct de hele poppenkast de vuilnisbak in. Wimlex lijkt me een prima knakker, maar absoluut geen leider. Bea straalde in ieder geval nog een zekerheid uit.
Met citaat reageren
Oud 28-01-2013, 18:59
Verwijderd
Hmm. Reverend heeft inderdaad een duidelijk punt: Wimlex is voor mij geen koning. Maar Maxima daarintegen..
Met citaat reageren
Oud 28-01-2013, 19:20
Bierbuik
Bierbuik is offline
Ja, maxima zou inderdaad een erg goede koningin (kunnen) zijn. Ik denk op zich dat Alex het nog wel redelijk zal doen: zeker met Maxima bij hem. Hopelijk helpt zij hem een beetje met koningschap. Maar voor de rest heb ik echt een hoge pet op van Bea en het koningshuis.
Met citaat reageren
Oud 28-01-2013, 20:39
Alpha_Omega
Alpha_Omega is offline
Hoewel ik echt niets heb met de monarchie ben ik wel van mening dat Bea altijd haar werk goed gedaan heeft.
Bring on Prins Pils.
Oud 28-01-2013, 21:39
Verwijderd
Het Nederlandse staatshoofd heeft relatief weinig te zeggen dus het is niet zo belangrijk wie er op de troon zit. Ik denk dat Willem Alexander zijn taak als koning naar volle tevredenheid van de niet republikeinen zal uitvoeren ook al loopt iedereen nu te schelden dat hij incompetent/downsyndroom/debiel/koningwillembier is. Waar wordt dat eigenlijk op gebaseerd? Hmm.
Met citaat reageren
Oud 29-01-2013, 07:57
Schrödinger
Schrödinger is offline
Als Prins Friso nu een wat betere smaak voor vrouwen zou hebben, wat beter zou kunnen skiën en wat eerder geboren zou zijn, zou hij een veel betere koning geweest zijn. Natuurkundigen, rise!

Verder boeit het me weinig, al vind ik dat Bea wat meer autoriteit uitstraalt dan incompetent/downsyndroom/debiel/koningwillembier. Máxima als koningin vind ik dan storender, zo iemand wil je toch niet hebben als vertegenwoordiger van je land.
Met citaat reageren
Oud 29-01-2013, 11:53
Martiño
Martiño is offline
Ik heb niet zo veel tegen het koningshuis, dus ik vind het allemaal best. Politieke invloed moet beperkt zijn uiteraard, maar de de koning is tegenwoordig niet echt veel meer betrokken bij de politiek, zeker nadat het initiatief voor de regeringsformatie tegenwoordig bij de Tweede Kamer ligt. Beatrix heeft verder altijd voor goede P.R. gezorgd en zo lang staatsbezoeken samen blijven gaan met handelsmissies waarvan de Nederlandse economie goed profiteert zeg ik vooral: doorgaan. Daarnaast speelt de koning(in) ook wel een maatschappelijke rol, dat kan een president natuurlijk ook, maar ach, nu gaat het ook prima. Ik denk dat W.A. - op zijn eigen manier, waarschijnlijk meer zoals Juliana dat in haar tijd deed - een prima koning zal zijn.
Oud 29-01-2013, 11:53
Martiño
Martiño is offline
Citaat:
Máxima als koningin vind ik dan storender, zo iemand wil je toch niet hebben als vertegenwoordiger van je land.
Hoezo niet?
Oud 29-01-2013, 13:00
Verwijderd
Omdat het een argentijnse koe is.
Met citaat reageren
Oud 29-01-2013, 13:07
Verwijderd
Lekker vlees.
Met citaat reageren
Oud 29-01-2013, 16:39
Martiño
Martiño is offline
Citaat:
Omdat het een argentijnse koe is.
Haar man heeft om te beginnen sowieso al een Duitse vader en grootvader, en in de rest van de stamboom zit ook behoorlijk wat buitenlands bloed. En als de nationaliteit van Maxima ons een voordeel oplevert in de betrekkingen met de Zuid Amerikaanse landen (opkomende economieën) lijkt me dat alleen maar voordelig.
Oud 29-01-2013, 17:42
AzN
AzN is offline
Citaat:
En zal Alexander een betere koning zijn dan Beatrix?
Hoe dan? Zoveel heeft het staatshoofd in ons land namelijk niet meer te zeggen.. Ik denk dat we vrij weinig zullen merken van de troonswisseling..
Oud 29-01-2013, 17:51
Verwijderd
Ik vind het leuk dat ze ook dingen doe die 'normale' mensen ook doen, zoals toen Maxima ging zwemmen in de gracht,
was volgens mij nog andere dingen maar weet niet meer welke.
En of Willem beter is dat Beatrix.. ik zou het niet weten we zien wel
Met citaat reageren
Oud 29-01-2013, 18:47
HomoSignificans
HomoSignificans is offline
Ik heb normale mensen nog nooit zien zwemmen in een gracht.
Oud 29-01-2013, 19:52
Verwijderd
Ik wel, op de foto's van mijn ouders en grootouders ^^
Met citaat reageren
Oud 29-01-2013, 20:28
O RLY
O RLY is offline
Het zou awesome zijn als Prins Friso de troonopvolger zou zijn maar dankzij zijn situatie Alexander de kroon kreeg. En dat op de dag van zijn kroning Frisco ontwaakt en er een hele strijd om de kroon volgde. Het programma Blauw Bloed zou dan een stuk boeiender zijn in elk geval.
Oud 29-01-2013, 21:14
Verwijderd
Prins Pils>Koning Kater.

Maar verder interesseert dat hele Koningshuis me niets.. Jammer dat ze niet bekend maakte dat t ermee stopt.
Met citaat reageren
Oud 29-01-2013, 21:43
Verwijderd
Citaat:
Ik wel, op de foto's van mijn ouders en grootouders ^^
Ik ook op de foto waar Maxima en nog andere gingen zwemmen in de gracht ^^
Met citaat reageren
Oud 29-01-2013, 23:48
Turk February
Turk February is offline
Citaat:
Hoezo niet?
Omdat ze haar vader zo'n toffe peer vindt. In hoeverre hij zich bewust was van Videla's daden blijft een discussiepunt, maar eentje waar men veel te gemakkelijk mee omgaat. Omdat Máxima zo'n gezellige vrouw is en niet lelijk voor een monarch, vergeet iedereen de relevantie deze zaak.
Oud 30-01-2013, 07:04
DAH
DAH is offline
Ik weet niet hoe W.A. dit gaat doen, maar ik denk dat het het eerste jaar misschien een beetje moeizaam gaat en daarna is het gewoon het symbool van Nederland, zoals Bea het was.

Verder ben ik voor het voorstbestaan van het koningshuis.
Oud 30-01-2013, 07:26
Verwijderd
Citaat:
Omdat ze haar vader zo'n toffe peer vindt. In hoeverre hij zich bewust was van Videla's daden blijft een discussiepunt, maar eentje waar men veel te gemakkelijk mee omgaat. Omdat Máxima zo'n gezellige vrouw is en niet lelijk voor een monarch, vergeet iedereen de relevantie deze zaak.
Het is irrelevant wat haar vader gedaan heeft. Misschien is haar vader wel een toffe peer.
Met citaat reageren
Oud 30-01-2013, 07:32
Schrödinger
Schrödinger is offline
Citaat:
Het is irrelevant wat haar vader gedaan heeft. Misschien is haar vader wel een toffe peer.
Ik weet niet hoe het met jou zit, maar als mijn vader medeplichtig was aan de dood van duizenden mensen zou ik niets meer met hem te maken willen hebben.
Met citaat reageren
Oud 30-01-2013, 07:53
hookee
hookee is offline
Even een vraagje; wie bepaalt nu eigenlijk dat Maxima koningin of prinses wordt?
Als z.k.h. W.A. nu onverhoopt ook eens onder het sneeuw verdwijnt, hebben we dan tot ongeveer tot het jaar 2050 een allochtoon als koningin omdat we haar momenteel zo schattig vinden?
Met citaat reageren
Oud 30-01-2013, 08:01
Axel11
Axel11 is offline
Citaat:
Even een vraagje; wie bepaalt nu eigenlijk dat Maxima koningin of prinses wordt?
Als z.k.h. W.A. nu onverhoopt ook eens onder het sneeuw verdwijnt, hebben we dan tot ongeveer tot het jaar 2050 een allochtoon als koningin omdat we haar momenteel zo schattig vinden?
Koningin zou slechts de aanspreektitel zijn (uit traditie). Bij overlijden van de Koning volgt zijn oudste dochter direct op. Als zij nog minderjarig is, kan Maxima tijdelijk worden aangewezen als waarnemer.
Met citaat reageren
Oud 30-01-2013, 09:35
Verwijderd
Citaat:
Haar man heeft om te beginnen sowieso al een Duitse vader en grootvader, en in de rest van de stamboom zit ook behoorlijk wat buitenlands bloed. En als de nationaliteit van Maxima ons een voordeel oplevert in de betrekkingen met de Zuid Amerikaanse landen (opkomende economieën) lijkt me dat alleen maar voordelig.
En wat voor Duitsers!
Met citaat reageren
Oud 30-01-2013, 09:53
Verwijderd
Citaat:
hebben we dan tot ongeveer tot het jaar 2050 een allochtoon als koningin ?
Je bent weer scherp als een mes! Zoek eens op wat het begrip allochtoon inhoudt, want iedere koning en koningin van Nederland was tot nog toe allochtoon. En de dochters van Wim-Lex en Max zijn dat ook.
Met citaat reageren
Oud 30-01-2013, 11:08
Verwijderd
Citaat:
Ik weet niet hoe het met jou zit, maar als mijn vader medeplichtig was aan de dood van duizenden mensen zou ik niets meer met hem te maken willen hebben.
Jaja we weten nou wel dat je emotioneel superieur aan de rest van de wereld bent. Nou shoo, nieuw trucje leren.
Met citaat reageren
Oud 30-01-2013, 11:53
Martiño
Martiño is offline
Citaat:
Och ja, natuurlijk! Ik was even vergeten dat je als kind natuurlijk de rest van je leven beoordeeld dient te worden op hoe goed of fout je vader is, zelfs als je je inspant om je vader niet te betrekken bij je publieke functie. En ik maar oordelen over wat Maxima zelf doet.
Oud 30-01-2013, 12:54
Verwijderd
Hah, als ze die denkwijze in Duitsland de afgelopen 65 jaar hadden aangehouden, had je pas kunnen lachen
Met citaat reageren
Oud 30-01-2013, 13:06
Verwijderd
Ik wilde er geen Godwin van maken maar het is wel waar hier.
Met citaat reageren
Oud 30-01-2013, 13:09
hookee
hookee is offline
Citaat:
Je bent weer scherp als een mes! Zoek eens op wat het begrip allochtoon inhoudt, want iedere koning en koningin van Nederland was tot nog toe allochtoon. En de dochters van Wim-Lex en Max zijn dat ook.
Uiteindelijk zijn we allemaal allochtoon wou je zeggen? Afgezien daarvan zit er in alle nakomelingen in ieder geval nog wat oerhollandse genen, dat kan je van een aangetrouwde toch niet zeggen?
Met citaat reageren
Oud 30-01-2013, 13:24
Verwijderd
Citaat:
Uiteindelijk zijn we allemaal allochtoon wou je zeggen?
Nee, dat wil ik helemaal niet zeggen. Ik ken erg veel autochtonen en maak graag en veelvuldig het onderscheid tussen allochtonen en autochtonen.

Maar de voormalige en toekomstige koningen/koninginnen (voor zover nu reeds geboren natuurlijk) zijn wel allemaal allochtoon. Dus ik snap niet waarom Maxima nu opeens een probleem zou zijn.

Citaat:
Afgezien daarvan zit er in alle nakomelingen in ieder geval nog wat oerhollandse genen, dat kan je van een aangetrouwde toch niet zeggen?
Genen hebben voor zover ik weet geen nationaliteit. Daarnaast komt de "oerhollandse lijn" toch echt voort uit de erfstadhouders en dat zijn van oorsprong "Duitsers" (al bestond Duitsland als zodanig toen nog niet), en trouwden die ook steevast met "Duitse vrouwen".

Ik heb niets met en niets tegen ons koningshuis maar brallen over oerhollands slaat echt nergens op. Er is maar heel weinig hollands aan. Voor een nationalist ben je slecht op de hoogte.
Met citaat reageren
Oud 30-01-2013, 13:48
Verwijderd
Citaat:
Uiteindelijk zijn we allemaal allochtoon wou je zeggen? Afgezien daarvan zit er in alle nakomelingen in ieder geval nog wat oerhollandse genen, dat kan je van een aangetrouwde toch niet zeggen?
Waarom zoek je het niet gewoon op? Wil je de rest van je leven graag in volledige onwetendheid leven? Geen wonder dat je zo dom uit de hoek komt. Hier heb je de CBS definitie:
Persoon die in Nederland woonachtig is en van wie ten minste één ouder in het buitenland is geboren. Wie zelf in het buitenland is geboren, hoort tot de eerste generatie, wie in Nederland is geboren, hoort tot de tweede generatie. [1]

Willem Alexander heeft een Duitse vader, Beatrix ook, Juliana ook, Wilhelmina had een Duitse moeder, de eigenlijke troonopvolger destijds, Willem IV, had een Russische moeder die trouwens ook de nicht van z'n vader Willem III was. Snap je?
Met citaat reageren
Oud 30-01-2013, 16:56
De Veroorzaker
De Veroorzaker is offline
Ik vind het wel keitof van de koninging dat ze na zo veel jaren hard werken voor het volk van datzelfde volk geen cadeau hoeft voor haar afscheid, toch fijn dat die lieve meid zo meedenkt in crisistijd.

En de vrijheid van meningsuiting in nederland houdt op bij de koninging dus verder vind ik niks!
Oud 30-01-2013, 21:36
Turk February
Turk February is offline
Citaat:
Het is irrelevant wat haar vader gedaan heeft.
Daarom zei ik ook specifiek: "dat ze haar vader een toffe peer vindt," niet "dat haar vader Jorge is."

Laatst gewijzigd op 30-01-2013 om 22:26.
Met citaat reageren
Oud 30-01-2013, 22:26
Turk February
Turk February is offline
Citaat:
Och ja, natuurlijk! Ik was even vergeten dat je als kind natuurlijk de rest van je leven beoordeeld dient te worden op hoe goed of fout je vader is, zelfs als je je inspant om je vader niet te betrekken bij je publieke functie. En ik maar oordelen over wat Maxima zelf doet.
Daarom zei ik ook specifiek: "dat ze haar vader een toffe peer vindt," niet "dat haar vader Jorge is."
Oud 31-01-2013, 03:18
arPos
arPos is offline
wimlex heeft met zijn huidige functies een prima aanzien in het buitenland het lijkt me een uitstekende tijd voor een troonwisseling.
Oud 31-01-2013, 08:14
hookee
hookee is offline
Citaat:
Persoon die in Nederland woonachtig is en van wie ten minste één ouder in het buitenland is geboren. Wie zelf in het buitenland is geboren, hoort tot de eerste generatie, wie in Nederland is geboren, hoort tot de tweede generatie.
Oeioei, zijn jullie ook al door de politiek correcte molen geraakt als jullie haren rechtop komen te staan als iemand "allochtoon" roept?
Laat het niet de juiste woordkeus geweest zijn; hebben jullie begrepen wat ik bedoel? Waarom werden Claus en Bernhard geen koning maar wordt Maxima wel koningin? Omdat C & B mannen waren, hun vrouw in de kelder zou kunnen gooien en zelf de scepter gaan zwaaien?
Iemand?
Met citaat reageren
Oud 31-01-2013, 09:00
Verwijderd
Wth Denk je serieus dat dat mogelijk is? Bwahahahaha

De reden dat titel Koning bij de partner van de troonopvolgster niet gevoerd wordt is omdat er bias richting het mannelijk geslacht is waardoor de perceptie zou kunnen zijn dat de koning belangrijker is dan de daadwerkelijke koningin terwijl zij het staatshoofd is.
Met citaat reageren
Oud 31-01-2013, 09:05
Verwijderd
Ik kan er echt niet bij dat je denkt dat er een staatshoofdgreep zou kunnen plaatsvinden en moest net aan mijn collega's uitleggen waarom ik zo onbedaarlijk aan het lachen was.
Met citaat reageren
Oud 31-01-2013, 09:19
Verwijderd
Citaat:
Oeioei, zijn jullie ook al door de politiek correcte molen geraakt als jullie haren rechtop komen te staan als iemand "allochtoon" roept?
Ik snap hier helemaal geen klap van. Volgens mij zijn er grofweg twee betekenissen te maken van allochtoon: gewoon taalkundig de juiste term, zoals Deadlock verwoordt "iemand bij wie minimaal een der ouders in het buitenland geboren is". Of meer de domme mensen-betekenis: "bontkraagje/scootermocro/overlastgevend persoon met getinte huidskleur".

Je wilt nu zeggen dat je de tweede betekenis bedoelde?
Met citaat reageren
Oud 31-01-2013, 09:22
Verwijderd
Citaat:
Ik kan er echt niet bij dat je denkt dat er een staatshoofdgreep zou kunnen plaatsvinden
En dit natuurlijk
Met citaat reageren
Oud 31-01-2013, 10:41
Martiño
Martiño is offline
Citaat:
Laat het niet de juiste woordkeus geweest zijn; hebben jullie begrepen wat ik bedoel? Waarom werden Claus en Bernhard geen koning maar wordt Maxima wel koningin? Omdat C & B mannen waren, hun vrouw in de kelder zou kunnen gooien en zelf de scepter gaan zwaaien?
Iemand?
Staatsrecht voor beginners:

Omdat Koningin Beatrix staatsrechtelijk gezien de Koning is (ook al noemen we haar koningin) en je kunt niet twee koningen hebben. Zo simpel is het. Alle vrouwen van de eerdere koningen werden ook koningin genoemd.

Voor Maxima is 'Koningin' puur een aanspreektitel. Ze zal niet regeren en kan er geen enkel recht aan ontlenen. Ze heeft de functie alleen maar via haar man. Als Willem Alexander aftreedt, verliest zij dus de titel koningin en wordt ze weer 'gewoon' prinses (ik weet niet of zij de (overigens niet meer gebruikte) titel koningin-moeder kan voeren).

De enige mogelijkheid voor Maxima om te kunnen regeren is dat Amalia voor haar 18e de troon erft van Willem Alexander, dan zou ze (maar dat hoeft niet, dat mag ook een ander zijn) als regent (of dus eigenlijk regentes) kunnen worden aangesteld. Dan wordt ze waarschijnlijk 'regentes' of 'koningin-regentes' genoemd (niet koningin dus) en is regeert ze alleen maar in naam van haar dochter, de vermoedelijke troonopvolger.
Zodra die oud genoeg is, of (samen met haar zussen) afstand doet van de troon is het afgelopen voor Maxima.

Laatst gewijzigd op 31-01-2013 om 10:53.
Met citaat reageren
Oud 31-01-2013, 10:59
Verwijderd
Een beetje geschiedenisles mag er ook nog wel bij. Koningin-regentesse Emma, ook import.
Met citaat reageren
Advertentie
Reageren

Regels voor berichten