Advertentie | |
|
![]() |
|
Ik denk eigenlijk wel dat een mutatie van een gen of meerdere genen effect kan hebben op je persoonlijkheid. Als je bijvoorbeeld direct na de geboorte van je ouders wordt gescheiden dan blijk je toch op latere leeftijd een soortgelijk karakter te hebben terwijl je niet in hun milieu bent opgegroeid.
En omdat alles wat wij doen en denken onstaat in onze hersenen kan een mutatie eventueel effect hebben op de ontwikkeling van het brein en dus ook op je persoonlijkheid. Maar dit wordt toch helemaal niet gevraagd op HAVO of VWO? |
![]() |
||
Verwijderd
|
Citaat:
Karakter is iets dat inderdaad niet alleen beschreven ligt in je genen, maar ook beïnvloed wordt door je omgeving en je levensloop. Daarnaast denk ik dat een enkele, of zelfs meerdere, mutaties niet zo'n grote invloed kunnen hebben waardoor je hele karakter verandert. Wellicht is het theoretisch mogelijk dat je een heel klein beetje verandert als er heel toevallig een aantal specifieke mutaties plaatsvinden, maar dat is moeilijk te zeggen. De vraag die je stelt heeft dus niet alleen met DNA te maken. Eerst heeft het te maken met de vraag 'Wat is karakter? / Wat zijn karaktereigenschappen?', dan kom je bij het nature/nurture debat en daarna kun je eens bij biologische mogelijkheid en (on)waarschijnlijkheid gaan kijken. Het antwoord dat ik gaf op deze vraag is op geen enkele manier onderbouwd met bronnen, want die heb ik niet. |
![]() |
||
Citaat:
![]() Maar verder heb ik ook niet zoveel verstand van genetica, dus ik weet niet of het zo is... ![]() |
![]() |
|
Ik vraag me sowieso af of het muteren van 1 gen binnen 1 cel zoveel invloed kan gaan hebben op een totaal organisme.
Een mutatie in een geslachtscel zal vast invloed hebben op het nageslacht, en kan ook zeker invloed hebben op het gedrag. Maar voordat 1 cel binnen een mens zo muteert dat een bepaalde stof wel/niet meer wordt aangemaakt, en het op die manier op biochemische manier invloed gaat hebben op het gedrag van een persoon? Mogelijk na een groot aantal celdelingen en een stukje toeval dat die cellen sneller delen dan het "oude type", zodat er genoeg van die cellen zijn om invloed uit te oefenen. Dan zie ik de kans nog groter in dat een cel (in de hersenen) muteert, een kankergezwel gaat opleveren, en op die manier de aanmaak en/of transport van bepaalde stoffen zal tegenhouden. Maar voor de zekerheid: Ik ben eigenlijk natuurkundige, en beschouw een mens gewoon als een grote machine waar hoeveelheden van bepaalde chemicaliën op een bepaalde plaats heel veel invloed kunnen hebben op de werking (gedrag). |
Advertentie |
|
![]() |
|
|
![]() |
||||
Forum | Topic | Reacties | Laatste bericht | |
Onzin |
Ik heb weer eens een vraag -Marleen | 5 | 11-05-2016 23:30 | |
Huiswerkvragen: Exacte vakken |
[BIO] CE biologie VWO 2012 tijdvak II [DNA] Starbucks- | 7 | 02-10-2012 19:40 | |
[BIO] DNA Verwijderd | 11 | 14-07-2012 21:32 | |
Software & Hardware |
Python: een vraagje Mewmew | 5 | 23-10-2009 08:40 | |
Lichaam & Gezondheid |
Vraagje over bloedtransfusies miekmuis | 3 | 15-02-2005 09:27 | |
Biologie: DNA Sherco | 6 | 08-10-2003 19:34 |