Registreer FAQ Berichten van vandaag

Ga terug   Scholieren.com forum / School & Studie / Huiswerkvragen: Klassieke & Moderne talen
Reageren

Topictools Zoek in deze topic
Oud 03-02-2013, 17:54
jason123
jason123 is offline
Ik heb dus binnenkort een 10 minuten presentatie over het gedicht: Ik hou van Icarus. Zelf ben ik geen wonderkind ofso in gedichten en weet ik ook niet hoe ik hier 10 minuten over vol ga lullen. Het gedicht gaat als volgt:

Ik hou van Icarus die wist dat de was zou smelten en toch naar de zon toe vloog.
ik hou van het meisje dat wel zag hoe blauw de baard van Blauwbaard was- dat
was juist de reden. Ik houd van Doornroosje die alleen maar deed alsof ze sliep.
Ik houd van sneeuwwitje, die de dwergen een stelletje neuroten vond.
"Wie heeft er op mijn stoeltje gezeten? Wie heeft er van mijn bordje gegeten?'
En van de dwerg, die helemaal niet zoveel van Sneeuwwitje hield;

'Toen zij er nog niet was, waren wij nog met zeven. En nu? Moet je ons nu eens zien.'
Van de reus die kwaad is, omdat iedereen zijn schoenen laarzen noemt.
Ik houd van wie niet in het sprookje past. Maar vooral

hou ik van Icarus die wist dat de was zou smelten en toch naar de zon toe vloog.

Ik moet hierin per regel uitleggen wat het betekent en daarin beeldspraak en stijlfiguren benoemen. Ik zie hier geen beeldspraak in of iets, het enigste wat ik weet is dat het moraal is: de ik persoon houdt van iedereen ook al past diegene niet in het sprookje...

mijn vraag is dus, wat is het verband met het moraal en de rest van de zinnen? waarom past bijv. doorroosje niet in het sprookje

Als iemand deze vraag kan beantwoorden ben ik diegene zeer dankbaar
Met citaat reageren
Advertentie
Oud 04-02-2013, 15:02
jason123
jason123 is offline
niemand die iets van dit gedicht snapt?
Met citaat reageren
Oud 04-02-2013, 21:11
Em.
Em. is offline
Ken je het verhaal van Icarus?
Oud 04-02-2013, 22:47
jason123
jason123 is offline
het verhaal van icarus ken ik wel ja... icarus en daedalus zijn gevangen genomen door koning minos... ze besluiten te ontsnappen met zelfgemaakte vleugels van was, vervolgens vliegt icarus te hoog waardoor de was smelt en hij stort neer.

Dit is iets wat ik nog wel snap, maar ik zie het verband niet tussen icarus en de rest van de sprookjes die worden genoemd.... ook niet waarom ze allemaal niet in het sprookje passen

als jij mij daar antwoord op zou kunnen geven zou ik dat super vinden
Met citaat reageren
Oud 05-02-2013, 19:48
jason123
jason123 is offline
damn dit gaat een faalpresentatie worden
Met citaat reageren
Oud 05-02-2013, 21:30
Em.
Em. is offline
Nou ja, dat valt toch wel mee? Je kan sowieso iets over de schrijfster vertellen, het gedicht voorlezen, uitleggen wat het verband is tussen de personen van de sprookjes, het verhaal van Icarus uitleggen (ik denk dat hier belangrijk is dat hij zijn dromen/fantasie/wil om naar de zon te vliegen groter maakte dan de wijsheid om bij de grond te blijven; Icarus koos de onveilige optie, ging tegen de stroom in om het hoogste/machtigste/grootste te bereiken, nl: de zon).

Verder: sprookjes gaan, op dit moment tenminste, over mensen die perfect zijn - dan wel perfect goed, of perfect kwaad, ze gaan over mooie prinsessen, trouwe feeën en gemene heksen. De personen in deze sprookjes passen daar niet in: ze zijn anders.

Ik denk dat het gaat over dat de schrijfster houdt van mensen die net anders zijn, die niet helemaal passen bij wat de buitenwereld verwacht dat ze zijn, en dan houdt ze het allermeest van roekeloze Icarussen, die hun dromen najagen ook al verklaart iedereen ze voor gek.
Oud 05-02-2013, 21:35
jason123
jason123 is offline
ja zal opzich best meevallen, telt ook niet super veel mee

Maar onwijs bedankt voor de moeite , dat stel ik zeer op prijs

Met jou antwoord ben ik ook weer een stuk verder gekomen;p
Met citaat reageren
Advertentie
Reageren

Regels voor berichten