Registreer FAQ Berichten van vandaag

Ga terug   Scholieren.com forum / School & Studie / Studeren
Reageren

Topictools Zoek in deze topic
Oud 10-01-2013, 12:12
egall
egall is offline
Hallo allemaal,

vorig jaar heb ik mijn havo diploma gehaald.
Tijdens de havo werd er gezegd dat je open dagen van hogescholen moest bezoeken om zo een beeld te krijgen van wat je na de havo wil gaan studeren.
Nu ben ik destijds naar verschillende open dagen geweest en toen leek de HBO opleiding informatica mij wel interessant.
In mijn laatste twee jaren op de havo is er nog een periode geweest dat ik naar het vwo wilde, dit besloot ik toch niet te doen omdat dat niet nodig zou zijn geweest voor informatica.
Ik studeer nu dus al een half jaar informatica maar ik twijfel de laatste tijd enorm of ik hiermee door moet gaan, ik zou eigenlijk het liefste naar het vwo gaan.
Ik heb dit ook al aan mijn ouders voorgedragen maar zij zijn niet erg gecharmeerd van het feit dat ik vwo wil gaan doen en met mijn opleiding wil gaan stoppen.
Mijn ouders zijn bang dat ik het vwo gewoon gebruik als uitstel.
Dit is echter niet zo aangezien ik graag een universitaire studie wil gaan volgen mede omdat de manier van lesgeven op het HBO mij niet bevalt en omdat ik eigenlijk het vwo aan zou moeten kunnen.
Mijn ouders willen dat ik of voor februari een nieuwe studie vind of dat ik gewoon dit jaar afmaak en naar het tweede jaar ga.
Ik heb ook geen idee wat ik anders wil gaan studeren dus ik ben bang dat ik gewoon door moet gaan met mijn huidige opleiding.
Volgende week heb ik een afspraak met de decaan over een andere studie dus ik ben benieuwd wat daar uitkomt.
Nu vroeg ik mij af of het mogelijk is om terug te gaan naar de middelbare school en het vwo te gaan volgen.
Ook zou ik het fijn vinden als jullie mij tips kunnen geven over mijn studiekeuze.

Alvast bedankt.
Met citaat reageren
Advertentie
Oud 10-01-2013, 13:14
Verwijderd
Gewoon vwo doen als je dat echt wilt. Keihard knokken (studeren dus) en je hebt je vwo binnen.

Doe wat je hart wilt, niet wat andere willen.
Met citaat reageren
Oud 10-01-2013, 13:31
egall
egall is offline
Denk je niet dat ik te oud ben als ik eenmaal mijn vwo binnen heb, ben nu bijna 18 dus als ik mijn diploma heb ben ik 20 terwijl de meeste leerlingen waarschijnlijk 18 zullen zijn.
Met citaat reageren
Oud 10-01-2013, 14:57
Verwijderd
Citaat:
Denk je niet dat ik te oud ben als ik eenmaal mijn vwo binnen heb, ben nu bijna 18 dus als ik mijn diploma heb ben ik 20 terwijl de meeste leerlingen waarschijnlijk 18 zullen zijn.
Meer levenservaring? Care dat je wat ouder bent, je bent niet de enige. Dat zul je merken als je aan de uni gaat studeren.

Gewoon doen en niets aantrekken van de rest.
Met citaat reageren
Oud 10-01-2013, 18:06
egall
egall is offline
Oke dank je ik hoop dat ik mijn ouders kan overtuigen.
Met citaat reageren
Oud 11-01-2013, 16:05
nightrise
nightrise is offline
Als het puur aan de manier van lesgeven ligt kan je volgens mij met je porpedeuse naar wo informatica of een soortgelijke studie instromen.
Met citaat reageren
Oud 23-01-2013, 08:54
Pinda01
Pinda01 is offline
Zoals al gezegd is kun je met je hbo propedeuse doorstromen.
Mocht je toch besluiten om je vwo te halen en je wilt niet naar de middelbare school dan kun je ook het volwassenonderwijs overwegen.
Succes
Met citaat reageren
Oud 03-02-2013, 10:03
egall
egall is offline
Heb gemaild met de decaan van mijn oude middelbare school en die zei dat ik niet toegelaten kon worden omdat mijn houding niet overeen zou komen met de houding van een vwo leerling, mogen ze mij wiegeren ondanks dat ik met een 7 gemiddeld geslaagd ben?
Met citaat reageren
Oud 03-02-2013, 10:09
Verwijderd
Citaat:
Heb gemaild met de decaan van mijn oude middelbare school en die zei dat ik niet toegelaten kon worden omdat mijn houding niet overeen zou komen met de houding van een vwo leerling, mogen ze mij wiegeren ondanks dat ik met een 7 gemiddeld geslaagd ben?
Schrijf anders een brief waarin je in woorden uitlegt dat je het heel graag wilt en super je best gaat doen. Overtuig je decaan dat je gemotiveerd bent en dat je houding zal veranderen.

Een school mag bepaalde eisen stellen, maar over je houding vind ik persoonlijk een vreemde gezien het feit dat je het wilt en niet moet.

Is er een vavo in de buurt? Die nemen je ongetwijfeld aan. Maar daar heb je ook zelfstandigheid heb ik me laten vertellen. Maar dat is sowieso iets dat een vwo leerling moet kunnen. Je kunt het ontwikkelen, so no worries there.

Edit:

En anders je ouders laten bellen voor een afspraak met school. Dan gaan jullie met zijn allen om de tafel om erover te praten.
Met citaat reageren
Oud 03-02-2013, 10:22
egall
egall is offline
Ik heb al verschillende mails heen en weer gestuurd met de decaan en heb ook uitgelegd dat ik het graag wil en dat ik wel gemotiveerd ben en dat ik mijn houding wil aanpassen.

Hieronder een aantal reacties van de decaan op mijn mails:

"Ik heb je vraag besproken met een aantal collega's. Zij zijn unaniem van mening dat je bij ons op de havo niet voldoende hebt laten zien en niet voldoende hebt gepresteerd om toegelaten te kunnen worden tot onze vwo. Dit heeft bijvoorbeeld te maken dat je tijdens het maken van je profielwerkstuk niet de onderzoekende en pro-actieve houding hebt laten zien die wij van een vwo'er verwachten, maar ook dat de verschillende docenten (waaronder ikzelf) de indruk hebben dat je niet de excellente havo-leerling was die wij toen zouden hebben gelaten op het vwo."

"Je geeft namelijk aan dat je spijt hebt dat je niet gelijk naar het vwo bent gegaan, maar daar ligt nou net het punt: wij hebben het er vorig jaar al over gehad of je toelaatbaar zou zijn tot het vwo en toen hebben de docenten een unaniem negatief advies daarover gegeven. Dat doen ze niet alleen op grond van je resultaten, maar ook op je houding, het kwaliteit van het werk dat je in de klas (en je profielwerkstuk) leverde en ga zo maar door. Wij hebben dus op grond van het totaalbeeld vorig jaar deze beslissing genomen. Dat maakt ook dat ik nu geen nut zie om het gesprek aan te gaan, wij weten als school daar immers de uitkomst al van (en dat zou oneerlijk ten opzichte van jou zijn).
"
Met citaat reageren
Oud 03-02-2013, 13:48
Verwijderd
Ik heb het ontvangen.

Vind het vooralsnog raar van hem dat die niet een gesprek wilt aangaan. Misschien dat je het LAKS hierover kan vragen.

Zou je vavo wel willen doen dan?
Met citaat reageren
Oud 03-02-2013, 14:17
Em.
Em. is offline
Er zijn toch meerdere middelbare scholen dan deze die je nu afwijst? Misschien kun je het eens bij een andere proberen, wellicht vinden die het wél genoeg als je met een 7 gemiddeld en een motivatiebrief aankomt.
Oud 03-02-2013, 14:33
Verwijderd
Citaat:
Er zijn toch meerdere middelbare scholen dan deze die je nu afwijst? Misschien kun je het eens bij een andere proberen, wellicht vinden die het wél genoeg als je met een 7 gemiddeld en een motivatiebrief aankomt.
Sluit ik me bij aan. Voor je het vavo probeert, eerst dit proberen.
Met citaat reageren
Oud 03-02-2013, 16:23
egall
egall is offline
Dat is inderdaad wel een goed idee, er zijn nog twee andere scholen in de buurt maar ik vraag mij af of het niet raar is om daar het vwo te gaan doen als ik nooit op die school heb gezeten. Waarschijnlijk vraagt de contactpersoon van de andere school waarom ik het niet op mijn eigen school heb geprobeerd.
Met citaat reageren
Oud 03-02-2013, 18:10
Verwijderd
Citaat:
Dat is inderdaad wel een goed idee, er zijn nog twee andere scholen in de buurt maar ik vraag mij af of het niet raar is om daar het vwo te gaan doen als ik nooit op die school heb gezeten. Waarschijnlijk vraagt de contactpersoon van de andere school waarom ik het niet op mijn eigen school heb geprobeerd.
Eerlijkheid is altijd het beste. Wees eerlijk en vertel die andere scholen dat je super gemotiveerd bent en het vwo zeker gaat halen als je de kans krijgt. Vraag daar ook om een gesprek. En als ze willen dat je 4 vwo begint, even goed nadenken, want misschien is het vavo dan toch aantrekkelijker.
Met citaat reageren
Oud 04-02-2013, 07:25
Duckdonkey
Duckdonkey is offline
Als ik jou was zou ik voor volwassenonderwijs gaan, of kijken wat de mogelijkheden zijn met thuisstudie vwo.
Als je al je examen hebt gedaan en op het hbo les hebt gehad wordt je waarschijnlijk helemaal knettergek als je weer teruggaat naar de manier van lesgeven van een middelbare school en tussen mensen zit die met totaal andere dingen bezig zijn.
Oud 12-02-2013, 19:22
christi-uit
christi-uit is offline
Je kan na je eerste jaar studie naar de universiteit gaan.
Met citaat reageren
Oud 13-02-2013, 16:15
Lotte^^
Lotte^^ is offline
Als het nog mogelijk is om je propedeuse op het HBO te halen zou ik dat doen, dan kan je volgend jaar naar de universiteit.
Als dat niet meer mogelijk is zou ik de vavo doen. Daar kan je met een 7 gemiddeld als het goed is 5 en 6 vwo in 1 jaar doen. Dan ben je als je op de universiteit komt hooguit 1 jaar ouder dan de rest.
Reageren

Regels voor berichten